POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
1. O czym rozmawiają zabawki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje.
– Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi.
– Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę.
– Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka.
– A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc.
Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje.
– Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady.
– Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz!
– Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze.
– A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało.
– A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach.
– I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek.
– Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej.
– Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę!
– Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę.
– Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września.
– Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.
Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
- Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
- Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?
2. Zabawa ruchowa Pajacyk i miś.
Dziecko maszeruje po sali w rytm bębenka. Na przerwę w grze naśladuje wesołego pajacyka (skaczą, jak pajacyk) lub smutnego misia (powoli chodzi ze spuszczoną w dół głową na czworakach).
3. Odnajdywanie zabawki po opisie słownym. Odgadywanie, jakie ważne informacje chciałaby zabawka przekazać dzieciom.
Rodzic mówi dziecku, że jest w pokoju zabawka, która chciałaby dziecku coś powiedzieć. Podaje opis słowny np. znajdującego się w pokoju pluszowego misia. Dziecko odnajduje zabawkę. Wskazuje na te cechy wymienione przez rodzica, które pozwoliły mu odgadnąć, że chodziło właśnie o misia. Następnie zgaduję, co miś chciałby mu powiedzieć (np. miś prosi, aby dzieci po wakacjach nie zapominały o sprzątaniu zabawek, aby szanowały zabawki) lub dopowiada kierowane przez misia prośby. Na końcu miś życzy dzieciom bezpiecznych i pełnych przygód wakacji. Zapewnia, że wraz z innymi zabawkami będzie czekał na dzieci.
4. Karta pracy, cz. 2, nr 60.
Dziecko:
- nazywa miejsca przedstawione na zdjęciach i to, co znajduje się pod nimi,
- łączy zdjęcia z odpowiednim krajobrazem,
- koloruję muszelki, liczy je i pokazuje ich liczbę na palcach.
5. Moja ulubiona zabawka z przedszkola – rysowanie pastelami olejnymi.
Rodzic proponuje dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat Moja ulubiona zabawka z przedszkola za pomocą techniki rysowania pastelami olejnymi. Przypomina, jak należyposługiwać się tym rodzajem kredek, aby uzyskać odpowiedni efekt. Pokazuje również,w jaki sposób rozcierać kredkę, aby powstał efekt barwnej smugi i jak wielokrotnie nakładaćna siebie kolejne warstwy kredki.Aby narysować cienką i delikatną kreskę, wystarczy rysować czubkiem kredki. Natomiastaby uzyskać szeroką linię, należy rysować bokiem kredki. Efekt barwnej smugi powstaniepoprzez rozcieranie kredki np. chusteczką higieniczną.
Samodzielne wykonywanie prac przez dzieci.
6. Zabawa w piaskownicy.
Dziecko buduję w piaskownicy zamki z piasku. Ozdabia je dostępnym w ogrodzie materiałem przyrodniczym.
7. Słuchanie piosenki Już wkrótce wakacje w wykonaniu
I. Już wkrótce wakacje
i piękna przygoda,
wyjedźmy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
II. Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…
III. Lecimy, jedziemy,
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
by spotkać się z przyrodą.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal…
Rodzic zadaje pytania:
- czym opowiada piosenka?
- Gdzie możemy spędzić czas wakacji?
- Jakimi środkami transportu możemy dotrzeć w nowe ciekawe miejsca?
8. Wakacyjne rady – rozmowa inspirowana wierszem Barbary Kosmowskiej Podjudzajka.
Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.
I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły,
Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!
Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.
Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,
To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!
Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!
Wymknij się po cichu z domu, Nie mów o tym nic nikomu.
Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci!
A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,
I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,
Czy niegrzeczna byłam znów? Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam i zniknęłam w gąszczu
moich strasznych snów?
Nic z tych rzeczy! – mówi mama. – To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra.
Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!
Rozmowa na temat wiersza.
- Kim była podjudzajka?
- Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
- Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?
9. Wykonanie plakatu Bezpieczne wakacje. Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach letniego wypoczynku.
Rodzic umieszcza na stole duży arkusz białego papieru. Dzieli go na cztery kolumny (rysuje czarnym flamastrem linie). W dłoni trzyma obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las, miasto. Dziecko losuje obrazek, pokazuje go, podaje nazwę widniejącego na nim środowiska przyrodniczego i nakleja obrazek na biały karton.
Rodzic pyta np.:
- Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas pobytu nad morzem?
- Czego nie wolno robić? Zapisuje odpowiedzi dziecka na białym kartonie pod obrazkiem.
W podobny sposób omawia i zapisuje zasady bezpiecznego wypoczynku w pozostałych miejscach.
10. Karta pracy, cz. 2, nr 61
Dziecko:
- ogląda obrazek, mówi co przedstawia, koloruje go,
- rysuje rybki tak, aby w każdym akwarium były takie same rybki.
11. Ćwiczenie ortofoniczne – Czym podróżujemy.
Dziecko swobodnie maszeruje w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce rodzic unosi wybrany przez siebie obrazek. Dziecko zatrzymuje się i wypowiada ustalone zgłoski;
- wrrrr (samolot),
- tuf,tuf,tuf (pociąg),
- szszsz, uuu (statek).
12. Ćwiczenia pamięci Piknik.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie. Pyta, co przedstawia obrazek i co to jest piknik. Prosi o podzielenie się wrażeniami z pobytu na pikniku.Zwraca uwagę na przedstawione na obrazku przedmioty, które mogą być przydatne podczas organizacji pikniku. Prosi, aby dziecko wymieniło ich nazwy. Następnie rozkłada na dywanie koc. Umieszcza na nim koszyk, plastikową butelkę po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe). Dziecko nazywa poszczególne przedmioty (koszyk, kubek, jabłko, butelka).Następnie odwraca się w drugą stronę, zamyka oczy, a rodzic chowa jeden przedmiot. Dziecko odgaduje, czego brakuje.
13. Rozpoznawanie materiału przyrodniczego po dotyku.
Rodzic pokazuje dziecku szyszkę, mech, korę. Pyta, co to jest. Zachęca do oglądania, dotykania, wąchania, określania charakterystycznych cech, wskazywania tego, co jest dla dziecka miłe lub niemiłe w dotyku. Następnie umieszcza zgromadzony materiał przyrodniczy pod tkaniną w wybranej przez siebie kolejności. Dziecko, wkładając rękę pod tkaninę, stara się odgadnąć za pomocą dotyku w jakiej kolejności ułożony jest wcześniej prezentowany materiał. Dziecko może rozpoznawać materiał przyrodniczy, dotykając go przez tkaninę (musi to być jednak cienka tkanina).
14. Wycieczka do lasu – zajęcie matematyczne.
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody i poziomki. Dziecko improwizuje ruchem: maszeruje, kierując się w stronę lasu, przedziera się przez gęste zarośla – odgarnia gałęzie, zatrzymuje się – słucha śpiewu ptaków, pokonujee przeszkody np. czołga się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymuje się i wdycha leśne powietrze – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami, przeskakuje przez kamienie, dochodzi do leśnej polany.
Rodzic rozkłada na środku pokoju zieloną tkaninę. Dziecko siada koło niej. Rodzic umieszcza na tkaninie 4 sylwety zielonych łodyżek. Pyta dziecko, jakie owoce mogłyby się teraz na nich znaleźć.Ustawia obok tkaniny tacę, na której znajdują się wycięte z papieru kolorowego sylwety jagód i poziomek. Pokazuje ukryte w woreczku kartoniki z narysowanymi na nich kółkami w takich samych kolorach. Dziecko losuje kartonik, przelicza głośno znajdujące się na nich kółka (sylwety jagód lub poziomek), odkłada kartonik w wyznaczone miejsce, a następnie bierze z tacy odpowiednią liczbę kółek i układa je na wybranej łodyżce.
Liczenie i rysowanie na kartkach odpowiedniej liczby sylwet jagódek lub poziomek. Rodzic zaprasza dziecko do stołu. Wręcza dziecku kartkę z narysowanymi na niej sylwetami krzaków jagód lub poziomek (same łodyżki) oraz narysowanymi w dolnym lewym rogu kartki fioletowymi i czerwonymi kropkami. Dziecko liczy kropki (poziomki i jagody) i rysuje na sylwetach krzaków taką samą liczbę jagód i poziomek.
15. Zabawy na świeżym powietrzu.
Odnajdywanie i przeliczanie kamyków w pojemniku.
16. Ćwiczenie Leniwa ósemka – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (wg P. Dennisona).
Rodzic proponuje dziecku wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dziecko na zmianę wodzi palcem po wzorze raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami.
17. Wycieczka do krainy życzliwości – zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.
Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piachu wyjmuje,
a tym, że zamek zniszczył
wcale się nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
– Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie.
Rozmowa na temat wiersza.
- Co robiła Zuzia na plaży?
- Co zrobił Krzyś?
- Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
- Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
Rozmowa na temat uprzejmości.
Rodzic pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają mieszkańcy.
18. Wakacje w górach – zajęcie plastyczne.
Dziecko:
- przygotowuje kartę 28 oraz kredki i klej. (Rodzic na stole ustawia tacę z watą,
- koloruje niebo i łąkę przedstawione na karcie,
- wykonuje niewielkie kulki z waty,
- wykleja kulkami kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.
19. Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej
Na drzewach liście kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spiżarni różne zapasy,
na trudne zimowe czasy (jesień)
Śniegiem pola zasypało,
gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
Biały puszek z nieba leci,
już bałwanka lepią dzieci (zima)
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)
Jest gorąco, słońce świeci.
Na wakacje jadą dzieci.
W wodzie będą się pluskały
i na plaży w piłkę grały (lato)
20. Ćwiczenie relaksacyjne Moje wspomnienia.
Rodzic włącza muzykę relaksacyjną. Dziecko kładzie się na dywanie i wspomina w ciszy wspólne zabawy z koleżankami i kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziły. Następnie wypowiadają się na temat swoich wspomnień.
21. „Bezpieczne wakacje” – słuchanie historyjki obrazkowej i rozmowa n/t bezpiecznych wakacji.