Temat tygodnia: Łąka wiosną
1. Oglądanie obrazków, zdjęć przedstawiających łąkę.
- Nazywanie zwierząt i roślin.
- Dzielenie nazw na sylaby i na głoski. Układanie zdań na temat łąki ze zdjęcia, obrazka.
- Zabawa „Grasz w zielone?” Dziecko porusza się po pokoju odpowiednio do dźwięków tamburynu.
- Jakie kolory wyróżniają się na łące?
- Co jest zielone oprócz trawy?
- Jakie kwiaty rosną na łące?
- Jakie zwierzęta spotykamy na łące?
2. Zabawy ruchowe.
Pomoce: paski kolorowej bibuły.
- Zgodnie z muzyką – dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku złożone paski bibuły.
- Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze ma przykucnąć i układać na podłodze z bibułki dowolne kształty.
- Po kole – układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
- Powitania bibułką – dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
- Jak najwyżej – wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.
- Sprytne palce – chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
- Lustro – raz rodzic raz dziecko odbija ruchy partnera, naśladując je.
- Wiatr i wiaterek – dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
- Latające owady – zgniata bibułkę w kulkę, rzuca ją przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.
- Marsz z muzyką – rytmicznie maszeruje dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucaj i wyskakuje w górę.
- Zabawa Dzięcioły na drzewie. Dziecko biega w dowolnych kierunkach po pokoju, trzymając ramiona wyciągnięte w bok – naśladuje ruchy skrzydeł dzięcioła. Na hasło: Dzięcioły na drzewie, zatrzymuje się, podnosi dłonie na wysokość klatki piersiowej i uderza palcami jednej dłoni w otwartą drugą dłoń, w rytmie wystukiwanym przez rodzica na bębenku – dzięcioły stukają w drzewo. Gdy bębenek milknie, dziecko biega po sali – dzięcioły fruwają i szukają kolejnego drzewa.
- Zabawa Zwiędłe kwiatki. Dziecko znajduje się w dowolnym miejscu w pokoju, w przysiadzie, ramiona ma swobodnie zwieszone wzdłuż tułowia, głowę pochyloną – naśladuje zwiędłe kwiatki. Rodzic mówi, że aby żyć kwiaty potrzebują wody…a teraz ja podlewam kwiaty. Rodzic powtarza: Ja ci wody dam, a ty, kwiatku, wstań. Podlany kwiatek wstaje. Dziecko powoli podnosi się do stania, na końcu unosi ramiona w górę. Dziecko radośnie kołysze ramiona na boki i mówi słowa rymowanki: Woda, woda sił mi doda.
- Zabawa Zwierzęta – do domu! Rodzic stoi po jednej stronie pokoju, dziecko – po drugiej. Gdy dziecko usłyszy hasło: Żabki – do domu! – w pozycji na czworakach zbliża się do rodzica. Rodzic przechodzi w inne miejsce pokoju i przywołuje znów: zające, wróbelki, pieski. Dziecko zmierza do rodzica, naśladując ruchy wymienionych zwierząt.
- Zabawa Spacer bocianów. Dziecko chodzi po pokoju, wysoko unosząc kolana, ramiona ma wyciągnięte w bok. Na sygnał – klaskanie, zatrzymuje się, staje na jednej nodze i stara się utrzymać równowagę. Stojąc, naśladuje głos bociana. Mówi: Kle, kle, kle.
- Marsz i taniec po kole przy śpiewie piosenki o tematyce wiosennej.
3. Słuchanie wiersza I. R. Salach Łąka.
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę
- Rozmowa na temat wiersza.
− Wymień nazwy mieszkańców łąki.
− Kto wydał bal na łące?
- Zabawa rytmiczna Na zielonej łące.
Dziecko mówi za rodzicem tekst rymowanki i naśladuje malowanie roślin na łące. Na zielonej łące wiosna już nastała, trawy oraz kwiaty pędzlem malowała. Potem maszeruje po obwodzie koła, w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze rytmicznie mówi rymowankę, klaszcząc w swoje dłonie. Zielona łąka w barwach tonie, piękne motyle lecą do niej.
4. Słuchanie ciekawostek o motylach.
Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady. Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu na: – motyle dzienne – ćmy. Dzielimy je też ze względu na rozmiar na: – motyle większe – motyle mniejsze. Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów (pierwszą są chrząszcze). Na świecie występuje około 150 tysięcy motyli, w Polsce – ponad 3 tysiące. Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, paź żeglarz, niepylak Apollo, rusałka admirał, rusałka żałobnik, mieniak tęczowiec, rusałka pawik, rusałka pokrzywnik, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…
5. Praca plastyczna – Kolorowa łąka – rozdmuchiwanie kropli farb i odbijanie palców maczanych w farbie.
6. Dowolny taniec przy piosence Wiosna na łące
• Na klaśnięcie dziecko wykonuje przysiad, trzymając plecy proste.
• Na dźwięk trójkąta wspina się na palce, unosząc podane ręce do góry.
- Rozmowa na temat piosenki.
− Jak jest zbudowana piosenka?
− O czym opowiada piosenka?
− Kto cieszył się z tego, że jest wiosna?
7. Układanie zdań z przygotowanymi przez rodzica wyrazami.
Rodzic umieszcza na stole wyrazy. Dziecko je czytają. Jego zadaniem jest ułożenie zdań z przynajmniej dwoma wyrazami ze stołu.
Przykładowe wyrazy: żaba, rumianek, maki, stokrotka, osa, motyl, trawa, słonko, kret, biedronka…
8. Ćwiczenia oddechowe – mówienie na jednym wydechu tekstu:
Często zwierząt nie widzimy, bo barwą się do miejsca pobytu upodobniły.
- Rozmowa na temat barwy ochronnej.
− Co to jest barwa ochronna?
− Które zwierzęta upodabniają się do otoczenia – te bezbronne czy drapieżniki?
9. Zapoznanie z monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł, i banknotem o nominale 10 zł.
• Odczytywanie umieszczonych na stole wyrazów: bankier, banknoty, bankomat.
− Kim jest bankier? Czym się zajmuje?
− Do czego służy bankomat?
− Co to są banknoty?
• Wyodrębnienie wspólnego wyrazu z wyrazów umieszczonych na stole (bank).
• Rozmowa na temat banku.
− Co to jest bank?
− Czy jest potrzebny? Dlaczego?
− Kto pracuje w banku?
− Co powinni umieć ludzie pracujący w banku?
• Rozpoznawanie i nazywanie nominałów monet. Rodzic umieszcza na stole po dwie sylwety monet o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł. Dziecko nazywa przedstawione monety.
10. Czytanie tekstu, który rodzic umieścił na stole.
Biedronki to owady. W Polsce spotykamy biedronki dwukropki i siedmiokropki. Każdy ogrodnik wie, że biedronka jest pomocnym mu owadem.
- Słuchanie ciekawostek na temat biedronek. Biedronki to pospolita nazwa chrząszczy z rodziny biedronkowatych. Są to pożyteczne owady: zjadają szkodniki roślin – mszyce, czerwce, gąsienice…
- Zabawy matematyczne z biedronkami. Rodzic umieszcza na stole sylwetę kwiatu. Sam trzyma powiększoną sylwetę biedronki. Układa ją względem kwiatu, a dziecko określają jej położenie. Np. po prawej stronie kwiatka, na kwiatku, nad kwiatkiem, po lewej stronie kwiatka…
- Rodzic umieszcza na stole obrazki kwiatków z różną liczbą biedronek, które siedzą na nich, chodzą po listkach czy po łodydze. Dziecko liczy biedronki i umieszczaj pod obrazkami odpowiednie liczby.
11. Chętne dzieci wykonują karty pracy.
POWODZENIA !!!