KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY
SCENARIUSZ I „DBAMY O ROŚLINY I ZWIERZĄTA – NAWET TE NAJMNIEJSZE”
1. WPROWADZENIE (POTRZEBNA POMOC NR 1: LIST OD KUBUSIA)
Rodzic wprowadza dziecko w tematykę zajęć, czytając list od Kubusia. Zanim zacznie czytać, mówi, że ma dla dziecka niespodziankę. Wyobraź sobie, że przyszedł do nas list od Kubusia z zaproszeniem do programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Chcesz posłuchać, co Kubuś do nas napisał? Rodzic czyta list.
2. DBAJ O NATURĘ (WSTĘP DO PROGRAMU „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”)
Rodzic wspomina o tym, że o naturę należy dbać, ponieważ dzięki niej możemy żyć. Aby wyglądała ona tak, jak na wykonanych rysunkach, Kubuś postanowił przekazać nam kilka rad. Dlatego stworzył specjalny program – czyli zestaw wskazówek, które krok po kroku przedstawią nam, co mamy robić, aby stać się Przyjaciółmi Natury.
3. DBAJ O ROŚLINY (KALAMBURY – ZABAWA RUCHOWA)
Rodzic mówi, że pierwszą wskazówką, którą Kubuś chce przekazać, jest: Dbaj o rośliny. Następnie pyta, co to znaczy według dziecka, które odpowiada, pokazując swoją interpretację. Mogą pojawić się takie kwestie jak: podlewanie roślin, niedeptanie trawników, sadzenie drzew, przesadzanie kwiatków, niezrywanie rzadkich okazów roślin.
4. DBAJ O ZWIERZĘTA! (ZADANIE PLASTYCZNE – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 2 I POMOC DYDAKTYCZNA DLA NAUCZYCIELA NR 2)
Rodzic prosi dziecko, aby usiadło przy stoliku, ponieważ ma mu do przekazania kolejną wskazówkę od Kubusia: Dbaj o zwierzęta. Rodzic rozpoczyna dyskusję i pyta dziecko, dlaczego uważa, że należy dbać o zwierzęta. Słucha odpowiedzi dziecka, a na końcu podsumowuje mówiąc, że zwierzęta, pełnią bardzo ważną rolę i są niezwykle pożyteczne. Stanowią pokarm dla innych zwierząt, pomagają w zapylaniu i rozsiewaniu roślin a także rozkładają martwą materię. Następnie rodzic wręcza dziecku kartę pracy nr 2 i tłumaczy instrukcję. Na karcie widoczny jest rysunek lasu, ale bez jego mieszkańców. Rodzic pyta dziecko czego brakuje na rysunku, a następnie czyta po kolei zagadki tak, aby dziecko odgadło jakie zwierzątko ma narysować (pomoc dydaktyczna nr 2). Po odgadnięciu zagadki, nauczyciel daje dziecku czas na narysowanie rozwiązania, a następnie czyta kolejną zagadkę. W trakcie pracy rodzic mówi, że każde zwierzę ma swoją rolę i podaje za przykład pszczołę, bez której życie na ziemi nie byłoby możliwe. Następnie mówi o tym, że nawet najmniejsze zwierzaki należy szanować, nie można ich brać do rąk, ani męczyć.
SCENARIUSZ II „DBAMY O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ”
5. WPROWADZENIE
Rodzic mówi, że Kubuś przesłał kolejną wskazówkę, jak stać się Kubusiowym Przyjacielem Natury. Następnie prosi dziecko, aby wstało i naśladowało jego ruchy. Rodzic przeprowadza krótką rozgrzewkę i pyta dziecko czy domyśla się treści wskazówki. Dziecko odpowiada, a w podsumowaniu rodzic przekazuje dziecku wskazówkę: Dbaj o aktywność fizyczną.
6. DBAJ O AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ I AKTYWNE SPĘDZANIE CZASU – A CO TO W OGÓLE ZNACZY? (ZABAWA W POKAZYWANIE I NAŚLADOWANIE)
Rodzic pyta dziecko, jak rozumie tę wskazówkę. Prosi, aby podało przykłady aktywności ruchowych i aktywnego spędzania czasu. Dziecko wymienia swoje przykłady, rodzic podchwytuje, zadaje dodatkowe pytania tak, aby dziecko podało konkretne czynności. Na przykład, jeśli dziecko poda odpowiedź – ćwiczenia fizyczne, rodzic zadaje pytanie – jakie konkretnie? – i prosi, aby je pokazać.
7. WYCIECZKA DO LASU (ZABAWA PLASTYCZNA – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 3 ORAZ POMOC DYDAKTYCZNA DLA NAUCZYCIELA NR 3).
Rodzic zaprasza dziecko do stolika i daje kartę pracy nr 3, na której narysowana jest ścieżka przezlas. Mówi, że teraz zaprasza do wysłuchania opowiadania (pomoc dydaktyczna nr 3) o pewnej grupieprzedszkolaków. Najpierw jednak prosi, aby dziecko wycięło symbole zwierzątek, a następnie, w miarę czytania opowiadania, przyklejały je w odpowiednie miejsca.
8. ULUBIONE AKTYWNOŚCI SPORTOWE (POTRZEBNA KARTA PRACY NR 4)
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic mówi, że aktywność fizyczna może przerodzić się w prawdziwą pasję i stać się zawodem. Niektórzy sportowcy uprawiając sport, zarabiają w ten sposób na życie. A można uprawiać bardzo wiele dyscyplin sportowych indywidualnych i grupowych. Prosi dziecko o podanie przykładów zarówno jednych, jak i drugich. Na koniec nauczyciel podsumowuje, że w sporcie liczy się współpraca i dobra zabawa, a nie wygrana za wszelką cenę. Mówi dalej, że już od najmłodszych lat można trenować wybrane dyscypliny, ale najlepiej to robić pod okiem trenera na specjalnych zajęciach – treningach i jeśli jest się wytrwałym, to można być nawet mistrzem świata w danej dyscyplinie. Następnie rodzic zaprasza dziecko do stołu i daje kartę pracy nr 4 – ulubione dyscypliny sportowe. Zadaniem dziecka jest zakreślenie tych aktywności, które lubi najbardziej, a w ramce narysowanie swojej ulubionej dyscypliny.
SCENARIUSZ NR 3 „DBAM O SIEBIE I JEM WARZYWA I OWOCE”
9. ODŻYWCZE PRODUKTY (ZABAWA PLASTYCZNA – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 5)
Rodzic pyta dziecko, po co jemy. Dziecko odpowiada, a rodzic mówi, że dzięki substancjom zawartym w różnych produktach rośniemy, rosną nasze mięśnie, umacniają się kości, a całe nasze ciało dobrze się rozwija. Dlatego należy komponować posiłki, zwracając uwagę na to, ile ma być w nich owoców, warzyw, wyrobów ze zbóż oraz produktów mlecznych i mięsnych. Następnie dziecko otrzymuje kartę pracy nr 5, a jego zadaniem jest pokolorowanie, wycięcie oraz przyklejenie wybranych produktów w odpowiednie miejsca na talerzu. Rodzic mówi o właściwościach poszczególnych produktów i posiłków w ciągu dnia i wskazuje jak wpływają na nasz organizm.
Warzywa i owoce – dostarczają witamin i składników mineralnych. Dzięki nim organizm przeprowadza procesy niezbędne do życia. Można je jeść w postaci: świeżej, surówek, gotowanych dodatków czy też jako soki i musy.
Produkty zbożowe – dostarczają węglowodany i błonnik. Są głównym źródłem energii dla organizmu. To kasze, makarony, pieczywo, płatki czy ryż.
Mięso – to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. To podstawowy budulec naszych mięśni.
Produkty mleczne – to źródło wapnia, które buduje nasze zęby i kości. Dostarczają także białko, które buduje nasze mieśnie. Są to głównie mleko, jogurty i sery.
Tłuszcze – są źródłem energii w naszym organizmie. To oleje czy masło lub margaryna. W tłustych rybach
morskich i orzechach obecne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3.
Woda – picie wody nawadnia nasz organizm.
10. CO TO JEST? (UTRWALENIE INFORMACJI – POTRZEBNA POMOC DYDAKTYCZNA DLA NAUCZYCIELA NR 4 POCIĘTA NA KARTONIKI)
Rodzic mówi, że teraz pobawimy się w zgadywankę. Pokazuje po kolei wycięte przykłady produktów (pomoc dydaktyczna nr 4), pyta co to jest i do jakiej grupy należy. Dziecko odpowiada, a rodzic dopytuje, utrwalając w ten sposób wiedzę dziecka.
11. 5 PORCJI WARZYW I OWOCÓW (ZABAWA Z ELEMENTAMI PROGRAMOWANIA – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 6)
Dziecko siada przy stoliku. Rodzic daje kartę pracy nr 6 i mówi, że w ciągu dnia należy zjadać 5 porcji warzyw i owoców. Porcji, czyli pewnej określonej ilości – ok. 100 g – na przykład garść malin, kilka truskawek, 1 dojrzałe jabłko, szklanka soku czy 1 ogórek. Rodzic zwraca dziecku uwagę na przykłady narysowane u dołu karty pracy nr 6. Następnie prosi dziecko, aby przyjrzały się dokładnie 5 talerzom. Czy przypadkiem czegoś nie brakuje? Tak, w posiłkach brakuje warzyw i owoców. Nasz plan posiłków zawiera błędy. Trzeba je szybko naprawić. Zadaniem dziecka jest wybranie z podanych propozycji i dorysowanie do każdego posiłku odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Wtedy prawidłowo uzupełnią plan.
12. ULUBIONE WARZYWO KUBUSIA (DYSKUSJA MODEROWANA)
Rodzic nawiązuje do jednej z porcji warzyw – MARCHEWKI. Mówi, że jest to ulubione warzywo Kubusia i pyta czy marchew jest wartościowa i dlaczego. Następnie czeka na odpowiedzi i mówi, że marchew to jedno z najzdrowszych warzyw. Dzięki dużej zawartości witaminy A – chroni nasz wzrok, a zawarty w niej karoten – czerwony barwnik – sprawia, że nasza skóra zachowuje zdrowy wygląd. Warto więc jeść marchewkę. Rodzic ciągnie dyskusję dalej, zadając pytania, np. pod jaką postacią można jeść marchewkę, czy też, jakie potrawy z niej przygotować. Dziecko odpowiadaj, a rodzic ponownie podsumowuje, mówiąc, że warto ją jeść na surowo, jako przekąskę lub dodawać do zup, czy surówek oraz pić sok na bazie marchewki.
SCENARIUSZ NR 4 „DBAM O ZASOBY NATURALNE (POWIETRZE, WODĘ I ENERGIĘ)”
13. WPROWADZENIE (DYSKUSJA MODEROWANA)
Dzisiaj porozmawiamy o powietrzu, wodzie i energii elektrycznej, czyli zasobach naturalnych, z których korzystamy na co dzień i bez których trudno byłoby nam funkcjonować.
- ODDYCHANIE (SAMOOBSERWACJA) Rodzic pyta z czym kojarzy się dziecku hasło powietrze. Słucha wypowiedzi dziecka i podsumowuje. Pyta też, do czego potrzebne jest powietrze? Jeśli w odpowiedziach dziecka pojawi się hasło oddychanie, rodzic wykonuje z nim kilka ćwiczeń oddechowych. Instruuje, mówiąc: wciągnij powietrze przez nos. Czujesz? Klatka piersiowa się podnosi, to znak, że do naszych płuc trafiło powietrze. A teraz powoli wypuść je ustami. Świetnie! Następnie rodzic wykonuje kilka zabawnych ćwiczeń na oddychanie:
• Wąż – długi wdech nosem i wydech przez zaciśnięte zęby
• Pies – krótkie wdechy i wydechy ustami
• Balon – wdech i długi wydech ustami tak, jakby chciało się napompować wielki balon
Następnie rodzic zadaje pytanie czy powietrze widać i czy powietrze ma zapach? Zwraca uwagę dziecka na to, że powietrze jest bezwonne i bezbarwne. Nadmienia jednak, że są sytuacje, kiedy powietrze ma zapach i kolor. Pyta jakie to sytuacje. Tak, wtedy, gdy powietrze jest zanieczyszczone. A co zanieczyszcza powietrze? Rodzic czeka na odpowiedzi dziecka. Tak, do dymy z kominów domów, fabryk oraz spaliny samochodów. Rodzic podsumowuje, mówiąc, że oddychamy powietrzem z zewnątrz, dlatego bardzo ważne jest to, by było ono czyste. Wszelkie zanieczyszczenia dostają się do naszych płuc, co może być szkodliwe dla naszego zdrowia. A czasem niestety tak się dzieje.
14. CO MOŻNA ZROBIĆ, ABY DBAĆ O CZYSTE POWIETRZE? (ZABAWA PLASTYCZNA – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 7)
Rodzic zadaje najważniejsze pytanie: Co możemy robić, żeby dbać o czyste powietrze? Dziecko odpowiada, a rodzic podsumowuje, mówiąc, że aby powietrze było czyste, nie należy palić w piecach śmieciami, można też zamienić samochód na rower lub komunikację miejską, ale także dbać o lasy, bo to one mają zdolność oczyszczania powietrza. Po dyskusji rodzic daje dziecku kartę pracy nr 7. Zadaniem dziecka jest skreślenie ilustracji, które przedstawiają
szkodliwy wpływ na powietrze oraz otoczenie pętlą tych, które pomagają dbać o czyste powietrze.
15. CZEGO POTRZEBNA JEST WODA? (AKTYWNE SŁUCHANIE – POTRZEBNA POMOC DYDAKTYCZNA DLA NAUCZYCIELA NR 5 – WYWIAD Z KROPLĄ WODY)
Rodzic mówi, że chciałby przedstawić dziecku pewnego gościa i pokazuje pomoc dydaktyczną nr 5, na której narysowana jest kropla wody. Następnie czyta wywiad. Po wysłuchaniu, pyta do czego potrzebna jest woda? Woda jest najważniejszą substancją na świecie! Jest niezbędna do życia! Człowiek, zwierzęta i rośliny składają się z wody i muszą pić, aby przetrwać! Rodzic pyta dziecko do czego używa wody codzienne oraz w czym znajduje się woda (np. owocach, sokach), aktywizuje i podsumowuje ich odpowiedzi.
16. WIEM, SKĄD BIERZE SIĘ WODA! (ZADANIE PLASTYCZNE – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 8)
Każdy z nas ma w domu kran, z którego płynie woda, wystarczy odkręcić kurek. Ale czy pamiętasz z wywiadu, skąd bierze się tam woda? Dziecko siada przy stoliku i otrzymuje kartę pracy nr 8. Dziecko wykonuje zadanie z karty pracy. Następnie rodzic prosi, aby dziecko dorysowało kropelkę przy kranie oraz podkreśla konieczność zakręcania kranów. Rodzic pyta dziecko, czy ma pomysły na oszczędzanie wody. Dziecko odpowiada, a w podsumowaniu rodzic mówi, że każda kropla wody jest cenna i trzeba wodę oszczędzać, ponieważ jej oczyszczanie wymaga zużycia ogromnej ilości energii.
SCENARIUSZ NR 5 „DBAM O SEGREGACJĘ ŚMIECI I TWORZĘ Z NICH COŚ NOWEGO”
17. WIEM, JAK SORTOWAĆ ŚMIECI! (ZADANIE PLASTYCZNE – POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 10)
Rodzic daje kartę pracy nr 10, na której narysowane są 4 kosze i różnego rodzaju śmieci. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie koszy na odpowiednie kolory. Następnie dziecko wycina i przykleja rysunki śmieci na odpowiednie kosze.
18. PROGRAM SORTOWANIA ŚMIECI (PRACA PLASTYCZNA Z ELEMENTAMI PROGRAMOWANIA – POTRZEBNA KARTA PRACY NR 11)
Rodzic daje kartę pracy nr 11, na której narysowany jest komputer z elementami kodu blokowego, który opisuje, co powinno się zrobić w przypadku posiadania określonego rodzaju śmiecia. Rodzic objaśnia instrukcję i przeprowadza dziecko przez kolejne elementy „kodu”, wspólnie analizują przykład. Co powinniśmy zrobić z puszką? Kiedy chcemy się jej pozbyć, powinniśmy wrzucić ją do żółtego kosza.
SCENARIUSZ NR 6 „DBAMY O NATURĘ”
19. WPROWADZENIE (DYSKUSJA MODEROWANA)
Na wstępie rodzic przypomina dziecku, że człowiek jest częścią natury. Następnie mówi o tym, że skoro jest częścią natury, to także na nią wpływa. Zadaje dziecku pytanie jak jego zdaniem człowiek wpływa na naturę. Dziecko podaje różne pomysły, rodzic je komentuje i zachęca dziecko do dalszych wypowiedzi.
20. WPŁYWAMY NA NATURĘ (POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 12)
Rodzic daje kartę pracy nr 12, na której narysowany jest krajobraz w dwóch wersjach. W pierwszej: lasy, łąki, góry, zwierzęta, a w drugiej jest on wzbogacony o wytwory człowieka, tj. domy, drogi, samoloty, samochody, kominy i fabryki. Zadaniem dziecka jest znalezienie różnic oraz pokolorowanie obrysu człowieka. Rodzic podsumowuje ćwiczenie, mówiąc, że wpływ człowieka na naturę jest ogromny.
21. CO TO ZNACZY BYĆ EKO? (POTRZEBNA KARTA PRACY DLA DZIECI NR 13)
Rodzic zaprasza dziecko do stolika i mówi, że być eko, to wiedzieć, że własne zachowanie wpływa na naturę i dbać o to, aby ten wpływ był pozytywny. Można to zrobić, stosując kilka zasad w codziennym życiu.
Może to zrobić wg poniższego spisu.
- Myj zęby przy zakręconej wodzie.
- Bierz krótkie prysznice, a nie kąpiele w wannie.
- Na zakupy zabieraj wielorazową torbą materiałową.
- Gaś światło, gdy wychodzisz z pomieszczenia.
- Wyłączaj sprzęt elektroniczny z kontaktu, gdy go nie używasz.
- Wybierz spacer lub rower zamiast samochodu.
- Używaj kartek papieru dwustronnie.
- Segreguj śmieci.
Następnie wręcza dziecku kartę pracy nr 13. Zadaniem dziecka jest zaznaczenie i pokolorowanie prawidłowych zasad bycia eko.