Temat tygodnia: Wielkanoc
1. Rozmowa z dziećmi na temat Świąt Wielkanocnych oraz słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.
• Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi.
• Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem ofiary Chrystusa.
• Jajka z czasem zaczęto święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.
• Zające traktowano jako symbol płodności, dostatku i wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka.
• Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy.
• Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory drzew. W niektórych regionach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z papieru, tkaniną…
2. Ćwiczenia ruchowe
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Kury. W wyznaczonym miejscu – gnieździe – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, z rękami złożonymi z tyłu – są kurami. Na hasło Kury na podwórku, dzieci wstają i spacerują, grzebiąc nogami w ziemi w poszukiwaniu jedzenia, a potem dziobią odnalezione ziarenko, uderzając palcem w podłogę.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki. Dzieci wykonują przysiad podparty. Na hasło Zajączki skaczą – naśladują skoki zająca. Na hasło Zajączki stają słupka – w przysiadzie prostują tułów do pionu i układają ręce w skrzydełka.
- Ćwiczenia równowagi. Dzieci maszerują z wysokim unoszeniem kolan. Na polecenie zatrzymują się, stają na jednej nodze i opierają stopę wolnej nogi o kolano nogi, na której stoją.
- Zabawa ożywiająca – Berek na czworakach. Każde dziecko dostaje szarfę, którą wkłada za pasek spodenek (spódniczki). Jedno dziecko zostaje berkiem. Dzieci uciekają na czworakach przed berkiem, który zabiera im szarfy. Zabawa trwa, dopóki berek nie zabierze wszystkich szarf od dzieci.
3. Zabawa językowa
Liczymy głoski. Zabawa polega na wyszukiwaniu słów o określonej liczbie głosek. Liczba oczek wyrzuconych na kostce do gry pokazuje dzieciom, jak długich słów mają szukać. (Na kostce zamiast dwóch i trzech oczek mamy odpowiednio – siedem i osiem; można na kostce umieścić cyfry).
4. Podawanie rymów do podanych słów.
Np. pisanki – firanki, falbanki, kołysanki, malowanki… baranek – dzbanek, ganek, zajączek – pączek, bączek, jajka – bajka, fajka
5. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.
• Pisanki stosowano do różnych zabiegów magicznych, np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne; toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić urodzaj.
• Traktowano je także jako dar, który miał przynieść wszelką pomyślność osobie obdarowanej.
• Młode kobiety dostawały często pisanki marcepanowo-czekoladowe z pierścionkiem.
• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami ze złota, przyozdobionymi kamieniami szlachetnymi (francuski jubiler Fabergé wykonywał takie na zamówienie cara Rosji).
• Służyły też do zabawy zwanej taczankami – turlało się po stole malowane jajka, zderzając je ze sobą. Wygrywała osoba, której pisanka się nie potłukła.
4. Poznanie nazw różnych jaj wielkanocnych.
• Kraszanki – jajka o czerwonej barwie.
• Malowanki – jajka jednobarwne (nie czerwone).
• Wyklejanki – jajka z naklejonym obrazkiem z listków, sitowia, włóczki…
• Nalepianki – jajka ozdobione nalepionymi na skorupkę różnobarwnymi wycinankami z papieru.
• Pisanki – przed zanurzeniem jajka w barwnym roztworze rysuje się na nim wzory woskiem. Po włożeniu do gorącej, barwnej wody tam, gdzie był wosk, zostaje biały, niepomalowany ślad na kolorowym tle. Dawniej do barwienia jaj używano naturalnych barwników, np. kolor zielony uzyskiwano z listków młodego żyta, kolor czerwono-żółty z łusek cebuli, kolor ciemnobrązowy lub czarny z kory śliwy lub olchy, kolor czerwony z buraków, a kolor niebieski z suszonych płatków chabra.
7. Oglądanie jajek.
• Rozbicie jajka, omówienie jego budowy. W środku znajduje się jest żółtko, które jest otoczone białkiem. Białko natomiast otoczone jest dwoma błonkami. Jedna błonka okrywa bezpośrednio białko, a druga przylega do skorupki i widać ją, gdy rozbijemy białko. Nauczyciel zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
• Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
• Zwracanie uwagi, jak turla się jajko ugotowane, a jak surowe (jajko gotowane wprawione w ruch porusza się szybciej).
• Slalom z jajkiem ugotowanym na twardo, ułożonym na łyżce.
8. Słuchanie wiersza P. Beręsewicza „Wielkanoc”
Jajko z napisem „Pisanka Janka”
to była, przyznam, niespodzianka,
bo u nas w domu, aż do tej pory,
każdy malował jajka we wzory.
Ale poza tym, jak się wydaje,
nie ucierpiały stare zwyczaje:
były palemki, serdeczne słowa,
spacer, życzenia, babka drożdżowa,
a w śmigus-dyngus po dwóch minutach
wszystkim świątecznie chlupało w budach.
Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie zwyczaje związane z Wielkanocą są wymienione w wierszu?
− Co różniło tę Wielkanoc od poprzednich?
9. Dzieci wykonują kolorowe jajko wybraną techniką.
(Wydmuszki mocujemy na wykałaczkach, wówczas łatwiej jest dzieciom pracować). Np.
• Dzieci smarują wydmuszkę klejem roślinnym w płynie i obtaczają ją w kaszy lub w ozdobnych, drobniutkich koralikach.
• Przyklejają na jajkach makaron w kształcie gwiazdek.
• Wycinają wzory z papierowych serwetek i przyklejają na wydmuszce.
• Na pomalowanej farbą akrylową wydmuszce przyklejają kwiaty i liście z taśmy pasmanteryjnej.
• Przygotowanie wystawy pisanek.
10. Historyjka obrazkowa Wielkanocna przygoda / historyjka jest załączona/
Oglądanie koszyczka przygotowanego przez nauczyciela. Nauczyciel przygotował wiklinowy koszyczek wyłożony serwetką. W koszyczku są cukrowy baranek z czerwoną chorągiewką i różne pisanki.
− Kiedy przygotowujemy koszyczek?
− Gdzie z nim idziemy?
Przypomnienie, co symbolizują produkty z koszyczka.
− Kiedy spożywamy produkty z koszyczka?
− Co dzieje się w drugi dzień świąt zwany lanym poniedziałkiem? Nauczyciel mówi: Wierzono, że osoba oblana będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie szybko za mąż.
11. Proszę o wykonanie w miarę możliwości chętne dzieci załączone karty pracy.
POWODZENIA!!!