Temat tygodnia: Takie same i inne
- Wysłuchanie piosenki.
- Rozmowa na temat tekstu piosenki.
− Czego pragnie każde dziecko?
− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?
− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od Ciebie?
2. Rozmowa na temat zachowania się względem dzieci innych ras mieszkających w Polsce.
− Czy znasz dzieci o innym kolorze skóry mieszkające w Polsce?
− Czy one zachowują się inaczej niż ty?
− Czy wiesz, dlaczego mieszkają w Polsce?
Rodzic wyjaśnia, że dzieci spotykają się z osobami, których tatuś albo mamusia nie jest Polakiem (Polką), a drugi rodzic jest. Te dzieci są Polakami tak jak one. Ale są też dzieci, które ze swojego kraju uciekły z rodzicami przed wojną, prześladowaniem i chciałyby tu bezpiecznie żyć.
− Jak powinniśmy się zachowywać względem tych dzieci?
− Czy wszyscy zachowują się względem nich właściwie?
− Jak czulibyście się, będąc niechcianymi w ich kraju, a nie mając gdzie pójść?
− Czy znacie słowo: tolerancja?
− Co to znaczy: być tolerancyjnym?
3. Ćwiczenia gimnastyczne
• Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, otrzymuje krążki/lub książki/ od rodzica; kładzie je na głowie i idzie ostrożnie, aby nie zgubić krążków /lub książek/.
• Zabawa bieżna Samochody. Dziecko trzyma krążki / lub plastikowy talerz/ jak kierownicę samochodu; kiedy rodzic podniesie do góry krążek/talerz/ zielony, porusza się w różnych kierunkach pokoju; kiedy trzyma krążek / talerz/czerwony – zatrzymuje się.
• Skłony w przód – Zamieniamy krążki. Dziecko ćwiczy z rodzicem, stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości do siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie, między nogami, potem podają sobie krążki nad głowami. Podczas wykonywania ćwiczenia dziecko stara się nie uginać nóg w kolanach.
• Ćwiczenie zręczności i szybkości – Odwracamy krążki. Dziecko rozkłada krążki/lub plastikowe talerze/ na dywanie, w pewnych odstępach od siebie. Spaceruje pomiędzy krążkami. Na hasło: Odwracamy krążki jak najszybciej stara się odwrócić na drugą stronę jak największą liczbę krążków. Klaśnięcie lub gwizdnięcie jest sygnałem do ponownego marszu.
• Ćwiczenie z elementem toczenia – Uciekająca piłka. Dziecko toczy piłkę przed sobą w różnych kierunkach. Na klaśnięcie lub gwizdnięcie zatrzymuje piłkę i siada na niej skrzyżnie, z prostymi plecami i rękami opartymi na kolanach.
• Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze. Dziecko staje na jednej nodze, drugą ugina i kładzie na niej krążek /talerz plastikowy/. Wytrzymuje, licząc do czterech. To samo ćwiczenie wykonuje na drugiej nodze.
• Ćwiczenie rytmu –Rodzic wystukuje rytm kroków. Dziecko maszerują po obwodzie koła, rytmicznie wystukuje rytm swoich kroków, uderzając piąstką w kartkę papieru.
4. Rozmowa na temat: Co wyróżnia Polskę i Polaków?
− Czy wiesz, co turyści z innych krajów lubią u nas jeść? (Pierogi, kotlet schabowy z kapustą…).
− Gdzie najchętniej jeżdżą? (Do Krakowa, Zakopanego…).
− Z czym mają problem? (Z naszym językiem).
5. Rozmowa na temat książek.
− Z czego robimy książki?
− Z czego robimy papier?
− Jak nazywają się zakłady produkujące papier?
- Układanie reguł
– Jak dbać o książki? Dziecko podaje sposoby dbania o książki, a rodzic zapisuje je na kartonie w kształcie rozłożonej książki. Np.
• Nie zaginamy rogów.
• Nie jemy podczas oglądania, czytania.
• Ustawiamy w regale.
• Zostawiamy w jednym miejscu.
• Nie kładziemy na stole pomiędzy jedzeniem.
• Nie oglądamy, nie czytamy, gdy mamy brudne ręce.
• Nie wyrywamy kartek.
• Nie rysujemy, nie piszemy po książce.
• Używamy zakładki
6. Praca plastyczna „Zakładka do książki”
– Rodzic pomaga złożyć dziecku kartkę w formę zakładki do książki. Dziecko wycina i ozdabia dowolnie swoja pracę, następnie wkłada do swojej ulubionej książki.
7. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Mój przyjaciel.
– Wypowiedzi dzieci na temat: Kogo nazywamy przyjacielem?
Radość wielka mnie rozpiera,
gdy mam obok przyjaciela.
On uważnie mnie wysłucha.
Wiem, że mogę mu zaufać.
Jak nikt inny mnie rozśmieszy,
w chwilach smutku mnie pocieszy.
To on zawsze mi doradza i tajemnic mych nie zdradza
Bez wahania mi pomoże wtedy,
gdy się czuję gorzej.
I niczego się nie boję,
kiedy obok niego stoję.
Lubię lekcje z nim odrabiać
i świat cały z nim poznawać.
Chętnie wszystkim się z nim dzielę,
bo jest moim przyjacielem.
- Rozmowa na temat wiersza.
− Co robi dla nas przyjaciel?
− Co to znaczy, że możemy mu zaufać?
− Jak czujemy się przy przyjacielu?
- Podawanie cech przyjaciela. Zapisywanie ich przez rodzica na kartonowym sercu, omówienie przez dziecko podanych cech, zawieszenie serca w widocznym miejscu. Np. dba o nas jest pomocny mamy do niego zaufanie jest opiekuńczy rozbawia nas daje radość.
- Wyjaśnienie znaczenia przysłowia Dobrych przyjaciół poznajemy w biedzie
8. Wysłuchanie piosenki Podajmy sobie ręce (sł. Dorota Gellner, muz. K. Kwiatkowska).
I zwrotka- Dziecko w przysiadzie – robi się malutkie.
Refren – Wstaje i obraca się w kółko w prawą stronę.
II zwrotka – Dziecko chodzi po pokoju smutne, z opuszczoną głową.
Refren – jw.
III zwrotka- Kreśli w powietrzu kształt gór, a potem obiema rękami równoległe linie – drogę. Na koniec obiema rękami kreśli w powietrzu chmurę.
Refren – jw.
9. Mierzenie długości za pomocą kroków, a potem – stóp.
Rodzic wiąże kilka skakanek i rozciąga je na podłodze. Dziecko liczy je krokami licząc na głos
• Udzielenie odpowiedzi na pytanie. – Czy skakanki mierzone krokami przez kilka osób miałyby taką samą długość? Dlaczego? (Każde dziecko robi inną długość kroków) Potem analogicznie dziecko mierzy długość dywanu, itd.
• Teraz analogicznie można powtórzyć zabawę mierząc wszystko tip-topami /stopa za stopą/.
10. Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej Kolorowe koła
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła,
Kół co niemiara, kół co niemiara,
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod stroświecką karoca.
Na drogach świecą się jasno.
Błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
Wagon, semafor to kolej,
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachną podróżą.
- Wyjaśnienie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.
- Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu
− Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu
- Segregowanie przygotowanych przez rodzica przedmiotów na te w kształcie koła (plastikowy talerz, koło od samochodzika, kolorowy krążek, taca…) i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki…
- Określanie różnic między kołem a kulą. • Rodzic daje dziecku kartonowe koło i piłeczkę. Dziecko bierze między dłonie kartonowe koło. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło. • Potem dziecko rzuca kartonowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Potem rzuca piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla. • Następnie rodzic rozcina koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi pomarańczę na plasterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła. (Rodzic wyjaśnia, że środek każdej kuli ma kształt koła).