Nadeszła wiosna
1.Rozmowa na temat nowej pory roku – wiosny.
− Jaka pora roku się skończyła?
− Jaka pora roku się zaczęła?
• Oglądanie obrazków: sasanki, przebiśniegu, skowronka, kry, krokusa, bazi wierzbowych, bazi leszczynowych. Nazywanie tego, co przedstawiają.
2. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Ł jak ławka”.
Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”. – Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony. – Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …będź!, …będź! – odezwał się znajomy głos echa. – To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek. – Ale nic mi po niej – dodał. – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się. – Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo. – Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć. – Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo. – Czy są głupie albo niegrzeczne? – Ach! – kotek nagle zrozumiał. – Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu 94
– Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co? – Przepraszam – miauknął kotek. – Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… – Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – skrzypnęła wesoło ławka. – A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. – To łatwe – dodał. – Tak, ale to jeszcze nie wszystko – odparła ławka. – Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.
- Odpowiedz na pytania: − Jakie nazwy na ł poznał Atlas?
- Czy spodobała się mu ta literka?
- Czy to była ostatnia literka alfabetu?
3. Ćwiczenia gimnastyczne:
• Zabawa kształtująca postawę ciała – Pierwsze kwiaty.
Dzieci z pozycji siadu klęcznego powoli podnoszą się do stania z wyciągniętymi rękami – naśladują, jak rosną kwiaty.
• Ćwiczenia głowy, rąk, nóg – Kwiaty poruszane wiatrem. Dzieci kreślą rękami, nogami, głową leniwe ósemki, naśladując ruchy kwiatów poruszanych wiatrem.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki – do gniazd. Dzieci są bocianami, które chodzą po łące, podnosząc wysoko nogi i opuszczając je z palców na pięty. Na hasło Ptaki – do gniazd, siadają na kolorowych krążkach, które same umieściły w wybranych miejscach sali.
• Zabawa Dzielimy słowa. Nauczyciel podaje słowa kojarzące się z wiosna. Dzieci dzielą je na sylaby, podskakując przy każdej sylabie. Potem podane słowa dzielą na głoski, wykonując tyle przysiadów, ile jest głosek.
• Marsz po kole przy nagraniu piosenki Wiosenne buziaki.
4. Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku. Dzieci odpowiadają na pytania:
− Co robimy wiosną w ogródku?
− Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
− Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?
− Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?
5. Oglądanie teatrzyku. Teatrzyk można stworzyć wraz z dzieckiem /skarpetki-pacynki/ lub po prostu przeczytać dziecku.
Występują: Krasnoludek I, Krasnoludek II, Krasnoludek III, dwa Jeże, Niedźwiedź. Miejsce: łąka na skraju lasu. Krasnoludki szukają wiosny.
Krasnoludek I: Gdzie ta wiosna się podziała? Może o nas zapomniała?
Krasnoludek II: I już się nie zjawi więcej…
Krasnoludek III: Lepiej znajdźmy ją czym prędzej!
Krasnoludek I: Spójrzcie w górę! (krasnoludki zadzierają w górę głowy)
Krasnoludek II: Na tę wronę?
Krasnoludek III: To nie wrona! To skowronek!
Krasnoludek I: Coś o wiośnie chyba śpiewa… O! Już pączki mają drzewa!
Krasnoludek II: Czuję świeży zapach ziemi… Tutaj trawa się zieleni!
Krasnoludek III: A tam jeszcze leży śnieżek… W trawie maszerują jeże! I przebiśnieg sobie rośnie.
Krasnoludek I: Patrzcie! Pliszka!
Krasnoludek II: Gdzie?
Krasnoludek I: Na sośnie.
Krasnoludek III: Kwitnie wierzba i leszczyna… Ruch w przyrodzie się zaczyna!
Krasnoludek I: Tylko niedźwiedź jeszcze śpi… Jak się zbudzi, będzie zły!
Krasnoludek II: Już się zbudził!
Krasnoludek III: Pokaż! Gdzie? Gdzie?
Krasnoludek I: Rzeczywiście… Łazi niedźwiedź…
Krasnoludki: (razem) Niedźwiedź bywa czasem srogi… …więc mu lepiej zejdźmy z drogi!
Krasnoludek II: Tak milutko słońce świeci… Spójrzcie! Bociek! Bociek leci! I zatacza w locie koła…
Krasnoludek III: Co tak bzyczy?
Krasnoludek I: Nie wiesz? Pszczoła!
Krasnoludki: (razem) Trawa rośnie, słońce świeci, pszczoła bzyczy, bocian leci – to jest sprawa oczywista, że już wiosna do nas przyszła! (Można na podstawie tego teatrzyku przygotować dla młodszych przedszkolaków przedstawienie z udziałem dzieci).
Rozmowa na temat teatrzyku.
− Jakie oznaki wiosny zauważyły krasnoludki?
− Jakie kwiaty oprócz przebiśniegów można spotkać wczesną wiosną?
Nauczyciel pokazuje zdjęcia (obrazki) krokusów, sasanek.
− Które ptaki przylatują wczesną wiosną?
Nauczyciel pokazuje zdjęcia (obrazki) szpaka, czajki. − Co pływa po rzekach, jeziorach? − Jaki piękny owad fruwa w słoneczny dzień? Nauczyciel pokazuje zdjęcie (obrazek) motylka cytrynka.
6. Słuchanie zagadek o wczesnowiosennych kwiatach,
- Ludzie zachwyceni łapali się za głowę, gdy zobaczyli w śniegu kwiaty fioletowe. (krokusy)
- Pod lasem, w mroźne marcowe ranki, kwitną pokryte meszkiem, fioletowe… (sasanki)
- W lesie biały dywan kwiatów spotykamy. Jakie to kwiaty? … je nazywamy. (zawilce)
- Piękne niebieskie kwiaty, przy lesie je spotykamy. I od tego miejsca – … nazywamy. (przylaszczkami)
7. Proszę wykonać w miarę możliwości karty pracy od strony 61 do 67 oraz karty pracy z książki /kolorowy świat z plusem czytam, pisze, liczę/ od strony 71 i 72.
8. Zabawa Dokończ wypowiedź. Dzieci kończą zdania:
• Lubię wiosnę, bo…
• Nie lubię wiosny, bo…
9. Dzieci uczą się krótkiej rymowanki:
Gdy słońce świeci, cieszą się rośliny, zwierzęta i dzieci.
10. Wykonanie obrazu „Wiosenny pejzaż” techniką dowolną – dla chętnych osób – prosimy o przesłanie zdjęć do wychowawcy.