Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP
30 marca 2021
Grupa VIII

Zajęcia 29.03. – 02.04.

TEMAT KOMPLEKSOWY:  WIELKANOC

1. „Lubię Wielkanoc bo…” – zabawa słowna. Dzieci mówią za co lubią święta i dlaczego.

2.„Wielkanoc” – słuchanie wiersza.

Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
i owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.

  • Rozmowa w oparciu o wiersz i własne doświadczenia.
  • W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
  • Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
  • Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
  • Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
  • Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
  • Co to jest Śmigus – dyngus?

3„Pisanki, kraszanki…” – oglądanie jajek.

 Dzieci oglądają jajka wykonane różnymi technikami. Rodzic  wyjaśnia w jaki sposób można je wykonać.

Pisanki – na skorupce jajka roztopionym woskiem pszczelim rysuje się różne wzory. Wykonuje się to szpileczką umieszczoną w patyku. Następnie zanurza się jajka w barwniku. W miejscu, gdzie jest wosk farba nie pomaluje skorupki. po wyjęciu jajka z farby, usuwa się wosk.

 Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze z barwnikiem uzyskanym ze składników naturalnych (np. łupiny cebuli) lub sztucznym.

Drapanki – na zabarwionym jajku wydrapuje się wzory ostrym narzędziem – szpilką, nożem. Wycinanki, nalepianki – jajka ozdabia się wzorami wyciętymi z papieru.

4.„Wielkanocna pisanka” – utrwalenie wiadomości.       
Dzieci- rodzeństwo, rodzice, siedzą w kole. Podają sobie pisankę z rąk do rąk. Osoba trzymająca pisankę mówi słowo związane  z Wielkanocą.

5 . Zakręć kołem i wylosuj ćwiczenie gimnastyczne.

Może mama/tatuś wykona je razem z Tobą?

6.„Pisanki” – słuchanie wiersza.

Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.

Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.

W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.

„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dzieci.

  • Wykonanie pisanek dowolną techniką.

            Sprzątanie stanowisk pracy.

7.  Czy wszystko już gotowe na święta? Dom posprzątany? – posłuchajcie piosenki

8. „Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. z wykorzystaniem ilustracji  (Karty Pracy nr 3, s.68)

Dzieci wypowiadają się na temat sposobu ozdabiania koszyczka, a rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dziecka czytając tekst:

Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

Symbolika pokarmów:        
– chleb – ciało Chrystusa                 
– sól – oczyszczenie i prawda  
– jajko – odradzające się życie   
– ciasto – doskonałość  
– wędlina – zdrowie, dostatek     
– Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

9. „Wielkanocne rymy” – zabawa słowna. Dzieci podają słowa związane z Wielkanocą i szukają do nich rymów.     
Np. jajeczko – ciasteczko  
koszyczek – kamyczek    
babka – żabka                    
żurek – ogórek 
baranek – wianek                                                                                
zajączek – pączek   
mazurek – pagórek

10. „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe. Rodzic odczytuje treść zadań, dziecko liczy na konkretach 

  • Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
  • Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?
  • Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?
  • Która kura zniosła najmniej jajek?
  • Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?
  • Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.
  • Gospodyni zabrała kurom 6 jajek.
  • Ile jajek zostało?- Kury miały 6 jajek.
  • Gospodyni zabrała im 6 jajek.
  • Ile jajek zostało?

11.„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.

 Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. – Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.  

  • Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
  • Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
  • O czym marzył Wawrzyniec?
  • Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
  • Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
  • Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

12.  „O! Wielkanoc” – zabawa twórcza.  Dzieci dostają kartki, na których napisana jest litera O. Dorysowują do niej element tak aby, powstało z niej coś co kojarzy się z Wielkanocą (p. pisanka, kurczaczek).  

Prosimy bardzo, aby w tym tygodniu tj. 29.03.2021r. – 02.04.2021r.  dzieci  uzupełniły Karty Pracy ze strony 68 do 71.

Dziękujemy za pomoc. Życzymy miłej zabawy.

Szukaj

Kontakt

Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu

Kalendarz

czerwiec 2025
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« maj    

Menu

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP

Godziny otwarcia sekretariatu
pon, wt, czw, piąt:
7:00 – 15:00
środa: 7:00 – 16:00

Adres
ul. Przedszkolna 10
32-590 Libiąż
Telefon kontaktowy
513 426 011

Przedszkole Samorządowe nr 2 jest przedszkolem publicznym działającym jako jednostka samorządu terytorialnego.

Przedszkole jest czynne:
od poniedziałku do piątku
w godzinach 5.30 – 16.00

Realizacja Katarzyna Gacek