Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP
30 marca 2021
Grupa VII

Zajęcia 29.03. – 02.04.

TEMAT TYGODNIA „WIELKANOC”

1. „Wielkanoc” – słuchanie wiersza.

Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony,
co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.

2. Rozmowa w oparciu o wiersz

  • W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
  • Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
  • Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
  • Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
  • Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
  • Co to jest Śmigus – dyngus?

3„Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej.

Dzieci na plecach rodziców robią masażyk do tekstu rymowanki.
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysuje kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysuje paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysuje szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysuje dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysuje uszy zająca.
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysuje słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysuje trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypie pod boczki

4.Czy pamiętasz” – rozmowa.

Rodzic jeszcze raz czyta rymowankę, a dziecko mówi jakie wzorki były na pisankach.

5.„Kura i kurczęta” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Przy dźwiękach spokojnej muzyki dziecko – kurczątko porusza się po pokoju.  Na hasło rodzica „szukamy kury” – wykonuje siad skrzyżny.

6.Pisanki” – słuchanie wiersza.

Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.
Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.
W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.

„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dziecka.

7. „Siejemy owies lub rzeżuchę ” – zakładanie hodowli owsa lub rzeżuchy. Rodzic podaje etapy pracy.

8. „Uwaga jajko” – zabawa zręcznościowa.

Dziecko ma jajko ugotowane lub drewniane na łyżce. Zadaniem jest przejście po wyznaczonym torze bez upuszczenia jajka z łyżki.

9. „Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki.

Symbolika pokarmów:

  • chleb – ciało Chrystusa
  •  sól – oczyszczenie i prawda
  • jajko – odradzające się życie- ciasto – doskonałość
  • wędlina – zdrowie, dostatek
  • Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

10.”Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. Dziecko  wypowiada się na temat sposobu ozdabiania koszyczka.

Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

11.” Pisanki zająca” – słuchanie wiersza.

Zając szuka pisanek.

Gdzieś w tym miejscu były.

Przecież dwie kurki jajka zostawiły.

Sam pisanki malowałem w kropki kolorowe.

Żółte kwiatki oraz kreski i liście brązowe.

Aż tu nagle ktoś wychodzi – dwa kurczaczki drobne.

Do pisanek zająca wcale niepodobne.

  • Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
  • Jak nazywa się mama kurcząt?
  • Jak nazywa się tata kurcząt?

12.”Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.

W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dziecko chodzi po sali szukają wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.

13. „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe. Rodzic pod obrazkami  kur zawiesza jajka i przekazuje dziecku treść zadania.

  • Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
  • Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?
  • Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?
  • Która kura zniosła najmniej jajek?
  • Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?
  • Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.
  • Gospodyni zabrała kurom 6 jajek.
  • Ile jajek zostało?- Kury miały 6 jajek.
  • Gospodyni zabrała im 6 jajek.
  • Ile jajek zostało?

14. ”Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia .

Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica,  na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.

15. „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza.

Wielkanocna baba stoi na stole,
cała w lukrze cukrowym.
Są przecież święta,
więc wystrojona stoi
w ubranku nowym.
Wokół niej bazie oraz baranek,
a w koszyku z wiklinowym mnóstwo pisanek.

Rozmowa na temat wiersza.

  • Jakie ciasto stoi na stole?
  • Jak wygląda baba wielkanocna?
  • Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?

16. „Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.

Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. – Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.

  • Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
  • Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
  • O czym marzył Wawrzyniec?
  • Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
  • Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
  • Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

17. „Pisanka” praca plastyczna

Pobierz karty pracy

Szukaj

Kontakt

Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu

Kalendarz

czerwiec 2025
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« maj    

Menu

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP

Godziny otwarcia sekretariatu
pon, wt, czw, piąt:
7:00 – 15:00
środa: 7:00 – 16:00

Adres
ul. Przedszkolna 10
32-590 Libiąż
Telefon kontaktowy
513 426 011

Przedszkole Samorządowe nr 2 jest przedszkolem publicznym działającym jako jednostka samorządu terytorialnego.

Przedszkole jest czynne:
od poniedziałku do piątku
w godzinach 5.30 – 16.00

Realizacja Katarzyna Gacek