1„Wielkanoc” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Rodzic gromadzi w worku przedmioty, które kojarzą się z Wielkanocą /koszyczek, jajka, baranek, zajączek …/. Dziecko wybiera w worku jeden przedmiot, rozpoznaje go po dotyku, nazywa a następnie wyjmuje z worka. Przedmioty wyjęte z worka dziecko ustawia na stoliku. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Z czym kojarzą Ci się te przedmioty?
Rodzic czyta wiersz:
Wielkanoc
Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.
Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.
Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła
A Hania ze swą siostrą baranka postawiła.
Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego
Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.
Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę,
Mama, tata i babcia robili je przez godzinę.
Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały.
Przygotowane pisanki w koszyczku układały.
Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka.
Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.
Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki,
Oraz roladę z szynki – ulubioną potrawę Beatki.
Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.
Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.
Rozmowa n/t wiersza.
- Jak wygląda wielkanocny stół?
- Jakie potrawy się na nim znajdują?
- Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?
- Jakie są tradycje wielkanocne w naszym domu?
- Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?
2. Zajęcia ruchowe – zestaw 33. Temat: Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem piłki tenisowej.
Dziecko bierze jedną piłkę tenisową, ustawia się w rozsypce i przechodzi do ćwiczeń, (każde ćwiczenie powtarzamy 10 razy:)
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki z przodu i z tyłu,
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową,
- Z postawy zasadniczej unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy piłkę pod kolanem,
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych piłka leży między stopami. Dziecko chwyta piłkę delikatnie obiema stopami unosi ją w górę, następnie odkłada na podłogę.
- Ćwiczenie jak wyżej tylko po uniesieniu nóg w górę piłkę puszczamy.
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami piłka. Ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach.
- W siadzie rozkrocznym w prawej dłoni piłka. Ruch: Wykonuje skłon tułowia do prawej nogi i staramy się za stopą prawej nogi przekazać piłkę z prawej ręki do lewej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia,
- wyprost tułowia,
- wykonuje skłon tułowia do lewej nogi i staramy się za stopą lewej nogi przekazać piłkę z lewej ręki do prawej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia, wyprost tułowia.
Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
3 „Pocztówka wielkanocna” – praca plastyczna
Dzieci mają zgromadzone różne materiały plastyczne. Wykonują pocztówkę wielkanocną według własnej inwencji twórczej. Przed przystąpieniem do pracy oglądają pocztówki wielkanocne przyniesione przez rodzica.
4.Słuchanie piosenki “,,Swięta tuż tuż -Wielkanoc”.
Improwizacje muzyczno-ruchowe do utworu pt: „Taniec kurcząt w skorupkach” M.Musorgski
Dziecko może według własnej inwencji twórczej np. machać skrzydełkami /rękoma/, obracać się wokół własnej osi, mówi pi, pi, pi itp.
5„Pisanki” – zabawa matematyczna.
Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Rodzic umieszcza pisanki na dywanie a dziecko układa je i przelicza:
- Układa 3 pisanki i dokłada jeszcze 1. Policz, ile jest razem?
- Układa 5 pisanek i dokłada jeszcze 2. Policz, ile jest razem?
- Układa 6 pisanek i dokłada jeszcze 1. Policz, ile jest razem? Itd.
6„Pisanki, kraszanki” – zajęcia plastyczne dla Rodziców i dzieci – wspólnie z dzieckiem wykonanie pisanki dowolną techniką.
Wiadomości dla Rodzica:
Pisanki – na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.
Kraszanki – (zwane też malowankami ) – jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych:
brązowy: łupiny cebuli,
czarny: łupiny orzecha włoskiego,
żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,
fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy,
zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka,
różowy: sok z buraka.
Drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.
Oklejanki – (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.
Nalepianki – są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.
7. Karty pracy 1.Przygotowania do świąt 2.Wielkanocny koszyczek 3. Pisanka 4. Wielkanocne rachunki.