Temat tygodnia: WIELKANOC
- Ćwiczenia ruchowe.
– „Jajeczka do koszyczka” – zabawa ruchowa. Na dywanie rozłożone są szarfy lub dowolne koła. Dziecko biega po pokoju, na sygnał / klaskanie, umówiony dźwięk/ wskakuje obunóż do koła.
Zabawę można zmodyfikować i wrzucać do koła plastikową piłeczkę .
– „Świąteczne porządki” – zabawa ruchowa. Dziecko naśladuje ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi.
– „Rób to co ja” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko stoi w kole, rodzic pokazuje, co dziecko powinno robić np. podskoki, skłony, przysiady, wspinanie się na palce.
– „Idziemy do parku” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju w dowolnym kierunku. na sygnał słowny: -idziemy do parku- dziecko staje za rodzicem i maszeruje za nim, na sygnał -oglądamy drzewa -dziecko wspina się i wyciąga wysoko ręce itp.
– „Wyścigi z pisanką” – Dziecko niesie jajko, bądź piłeczkę na łyżce, stara się nie zrzucić jej .
– „Jeden, dwa, trzy” – zabawa ruchowa. Dziecko spaceruje po dywanie, na sygnał „jedynki” zatrzymuje się w miejscu, na sygnał: „dwójki” kładzie się na plecach, „trójki” kładą się na brzuchu.
2. Rozmowa na temat świąt:
– Jakie święta się zbliżają?
– z czym kojarzą Ci się Święta Wielkanocne?
Święta Wielkanocne – słuchanie wiersza Anny Bayer.
Na jarmarku palmy, dzbanki malowane, czerwone korale, kosze wyplatane i kraszone jajka, drewniane koguty, słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki. Święta Wielkanocne, wesoło gra muzyka. Co widziało słonko jeśli chcesz, zapytaj. Co widziało słonko na wysokim niebie, jeśli je zapytasz może odpowiedzieć. Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek, zabawa w zbijaka, mokre oblewanie. Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny, chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy.
3. Zwyczaje i tradycje świąteczne
Omówienie przez rodzica z równoczesną demonstracją zgromadzonych przedmiotów. Zwrócenie uwagi na kolor, wielkość, cechy charakterystyczne.
- Palmowa niedziela,
- Malowanie jajek,
- Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek),
- Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego,
- Świąteczne śniadanie,
- Śmigus – dyngus.
4. „Pisanka” – praca plastyczna – kolorowanie kolorowanki przedstawiającej pisankę. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki. Dekorowanie pisanki bibułą /tworzenie kuleczek z bibuły/.
5. „Psotne zajączki” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.
Wielkanocny raz zajączek schował, zamiast dać do rączek, słodkie jajka i pisanki oraz inne niespodzianki. Teraz dzieci ich szukają i w kąt każdy zaglądają. Bo Wielkanoc bez jajeczek jest jak tort, co nie ma świeczek.
Rozmowa na temat, co przynosi zajączek dzieciom na Wielkanoc.
6. Dziecko siedzi na krzesełku, przed nim na stoliku leżą pisanki.
Rodzic mówi wiersz trzymając koguta np. pluszaka.
Leżą jajka na stoliku, kogut pieje kuku ryku, kuku ryku, moje jaja, mazać jajek nie pozwalam! Z takich jaj mazanych w ciapki mogą się wykluwać kaczki, wróble gęsi i łabędzie, lecz kurczaków z nich nie będzie. Kogut wścieka się i złości, już pazury swoje ostrzy, dziób otwiera bardzo groźnie, chyba zaraz kogoś dziobnie. Hej, kogucie nastroszony! To nie jajka twojej żony! Twoje smacznie śpią w kurniku, to pisanki, mój złośniku.
Rozmowa na temat wiersza:
– Kto znosi jajka? /kury, kaczki, gęsie/
– Kto wykluwa się z jajek?/pisklęta/
– Jak nazywają się dzieci kur – kurczaki, gęsi – gęsięta, kaczek – kaczęta.
7. Więcej, mniej, tyle samo – zabawa matematyczna.
Dziecko otrzymuje liczmany najlepiej białe nakrętki. Rodzic kładzie przed sobą liczmany wspólnie z dzieckiem przeliczając je. Następnie mówi, co dziecko mają wykonać:
– Połóż przed sobą tyle samo liczmanów.
– Połóż przed sobą mniej liczmanów.
– Połóż przed sobą więcej liczmanów.
8. Proszę doglądnąć filmik i porozmawiać o nim z dziećmi.
9. Dla chętnych dzieci zestaw kolorowanek do wydruku.