Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.
1. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz”.(Ilustracje)
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…
O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka –a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
2. Zabawy ruchowe.
• Zabawa muzyczno-ruchowa „Rybki”
Dziecko słucha dowolną zwrotkę piosenki pt „Piosenka ekologiczna”, robi smutne miny, nie rusza się, a podczas refrenu naśladuje wesołe pluskanie się rybek w wodzie (naśladuje ruchy rybek).
• Ćwiczenia oddechowe.
Dziecko naśladuje wąchanie trzymanego w dłoni tulipana. Wciąga powietrze nosem, a wydycha – ustami.
• Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza.
Dziecko zgniata gazety w kulki. Podrzuca je do góry i stara się złapać. Następnie rodzic stawia na środku kosz. Zadaniem dziecka jest trafić swoją kulą do kosza.
3. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Śmieci.”
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
4. Burza mózgów.
Rodzic zadaje pytanie: Dlaczego zwierzęta potrzebują wody? Co by było, gdyby na Ziemi nie było zwierząt? Dlaczego potrzebne są kwiaty? Jak wyglądałby świat, gdyby nie było na nim kwiatów? Rodzic zapisuje wszystkie odpowiedzi dziecka na arkuszu brystolu. Następnie ponownie je odczytuje i wspólnie z dzieckiem zastanawia się, co zrobić, żeby zwierzęta, np. w lesie, miały dostęp do czystej wody (to znaczy, co zrobić, żeby woda w różnych miejscach była czysta).
5. Zabawa matematyczna „Gdzie jest…?”
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający dowolny krajobraz (np. las).
Prosi dziecko, aby opisało, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod itp.)
6. Quiz dydaktyczny Jak dbamy o przyrodę?
Rodzic mówi zdania. Dziecko potwierdza prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedzi na dywanie) i mówiąc: Nie! Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dziecko uzasadniona.
Przykładowe zdania:
− Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza?
− Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza?
− Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta?
− W lesie wolno krzyczeć?
− Warto sadzić kwiaty w ogrodzie?
7. Wypowiedzi dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.
Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią). Dziecko ogląda oba słoiki. Zastanawia się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika można pić wodę? Dlaczego?
8. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki pt „ Piosenka ekologiczna” (sł. i muz. J. Kucharczyk).
1. Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
2. Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto?
Ref.: Czysta woda…
Rozmowa na temat piosenki.
− Co robią kominy wielkich fabryk?
− Jak myślisz – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
− Co to jest smog?
− Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
− Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?
9. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.
Dziecko siada przy stoliku. Otrzymuje swoją miseczkę z wodą i słomkę. Według instrukcji rodzica dziecko próbuje zrobić fale na wodzie (dmuchając delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczając bąbelki (zanurza słomke i dmucha w nią).
10. Wykonanie obrazu –„ Mój wymarzony las”- techniką dowolną.
11. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?