Dbamy o przyrodę
1. Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Rodzic zwraca uwagę dziecka na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach. Wspólnie z rodzicem zastanawiają się, co może zagrażać przyrodzie.
2. Zabawa ruchowa – Przeprawa przez wodę.
Rodzic rozkłada na dywanie (wodzie) woreczki, w odległości jednego kroku od dziecka. Umawia się z dzieckiem, że są to kamienie. Dziecko na znak przechodzi po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie.
3. Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
- W jaki sposób Ada myła zęby?
- Dlaczego należy oszczędzać wodę?
4. Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko z pomocą rodzica, podają sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
- branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
- dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
- gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
5. Słuchanie piosenki Ekologiczne reggae (sł. Radosław Rogan, muz. Magdalena Ziółkowska).
I. Czysta ziemia, zdrowa woda,
błękit nieba i przyroda
to prawdziwe skarby nasze,
gdy jest jasno, światło gaszę.
Ref.: Lubisz przyrodę – szanuj ją.
Ziemia to jest nasz wspólny dom.
II. Sarna biegnie skrajem łąki,
leci motyl do biedronki,
piękny zapach lasu czuje…
Śmieci w domu posortuje!
Ref.: Lubisz przyrodę… (bis)
III. Jedźmy razem nad jeziora,
lato to najlepsza pora!
Czy wyrażasz na to zgodę?
Ale najpierw – zakręć wodę!
Ref.: Lubisz przyrodę… (bis)
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.
- O czym jest nasza piosenka?
- Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?
6. Oglądanie książek ze zdjęciami ogrodów.
Dziecko wypowiada się na temat ilustracji przedstawiających ogrody. Mówi, co jest na nich przedstawione, wskazują charakterystyczne narzędzia potrzebne do pracy w ogrodzie. Rodzic zwraca uwagę dziecka na występującą w ogrodzie różnorodność fauny i flory.
7. Ćwiczenie oddechowe – Piórko.
Dziecko wykonuje dowolne improwizacje ruchowe w rytmie nagrania i trzyma piórko. Podczas przerwy w muzyce dziecko unosi piórko na wysokość głowy, wypuszcza je z dłoni i zaczyna w nie dmuchać. Stara się, żeby piórko nie spadło na podłogę.
8. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie – Co przyda się w ogrodzie?
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający ogród, w którym odbywają się różne prace (wiosną). Obok niego układa obrazki przedstawiające różne przedmioty (konewkę, grabie, łopatę, motykę, garnek, poduszkę, skrzynkę na kwiaty, szczotkę do włosów). Dziecko wybiera obrazki przedstawiające te przedmioty, które przydadzą się do pracy w ogrodzie. Wymienia pasujące do obrazka elementy, mówi, w jaki sposób się je wykorzystuje w ogrodzie.
9. Na rabatce – zajęcia matematyczne.
Dziecko:
- odpowiada na pytanie, czy zna kwiaty przedstawione na rysunku,
- nazywa kwiaty z pomocą osoby dorosłej.
- Ćwiczenia rachunkowe – Kwiaty na rabatkach.
Rodzic przygotowuje kopertę, a w niej 3 wąskie prostokąty i sylwety kwiatów: hiacyntów, bratków, tulipanów, róż (od 1 do 3 sylwet każdego gatunku), w kolorach: białym, żółtym i różowym. Rodzic omawia zawartość kopert, pokazuje sylwety kwiatów i je nazywa. Proponuje zabawę w sadzenie kwiatów na rabatkach.
- Sadzenie kwiatów według kolorów płatków. Przeliczanie ich.
- Sadzenie kwiatów według gatunków. Przeliczanie ich.
- Sadzenie kwiatów według instrukcji N. np.: Na każdej rabatce zasadźcie po 3 kwiaty.
- Sadzenie kwiatów według własnego pomysłu.
- Oglądanie kwiatowych ogrodów.
10. Zestaw ćwiczeń ruchowych
- Zabawa ruchowa Samochody – do myjni.
Dziecko jest samochodem. Biega w jednym kierunku, zwraca uwagę na to, aby nie potrącić innych. Gdy rodzic uniesie zielony krążek, samochód jedzie – dziecko naśladuje odgłosy jadących pojazdów; gdy rodzic podniesie czerwony krążek, samochód wjeżdża do myjni – dziecko zatrzymuje się i milknie. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.
- Zabawa ruchowa Dbamy o przyrodę.
Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonuje czynność podaną przez rodzica., związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.
- Zabawa ruchowa Omiń ślimaka.
Dziecko maszeruje. Na sygnał (klaśnięcie) wykonuje przeskok obunóż w przód.
11. Stemplowanie palcem na temat: Kwitnący ogród. Zajęcia plastyczne.
Rodzic przygotowuje kartkę, na której są narysowane trawa i łodygi kwiatów. Dziecko macza palce w kolorowych farbach i kończy obrazek. Domalowuje inne elementy przyrody, np.: motyle, słońce, chmury, drzewa. Po umyciu rąk z pomocą rodzica zawiesza gotową pracę na sznurku, za pomocą spinaczy do bielizny.