Temat tygodnia: Święto rodziców.
1. Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych.
Dziecko razem z rodzicem ogląda zdjęcia swojej rodziny, omawiają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Podaje imiona swoich bliskich. Mówi, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny.
2. Zabawa konstrukcyjna pt. „Budujemy domy dla naszych rodzin.”
Dziecko buduje dom dla swojej rodziny, nazywa pomieszczenia w domach, liczy pokoje.
3. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej pt. „Rodzina.”
Rodzic mówi zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata…
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka właśnie jest ma… (rodzina)
4. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller pt.”Dzień rodziców.” (Ilustracje)
Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie. Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.
– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!
– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.
– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.
Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).
– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko. Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).
– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.
– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.
Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.
Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami. Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki. W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni. Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami. Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.
– Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?
– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?
– Co lubisz robić z mamą?
– Co lubisz robić z tatą?
5. Ćwiczenia słuchowe pt. „Kto mieszka w tym domu?”
Rodzic podaje nazwy członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko podaje pełną nazwę.
Następnie dziecko podaje nazwę członków własnej rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby),a rodzic odgaduje, o kogo chodzi, np.: ma-ma, ta-ta, brat, sios-tra, dzia-dek, bab-cia, cio-cia, wu-jek.
6. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. „ Jesteśmy razem!”
Zakwitły maki w ogrodzie.
Mamie je podaruję.
A siostra zrobi laurkę –
sama ją namaluje.
Ja tacie umyję samochód
i zrobię to razem z bratem.
Sam raczej bym nie dał rady –
obydwaj kochamy tatę!
Każdy zna takie słowo,
ważne dla córki, dla syna.
Oznacza miłość, wspólnotę…
Jakie to słowo?
RODZINA!
• Rozmowa na podstawie wiersza.
− Co dziecko podaruje mamie?
− Co dzieci zrobią dla taty?
− Co to jest rodzina?
− Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?
7. Lepienie tortu z plasteliny.
Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu. Przygotowuje przyjęcie dla rodziców w swoim pokoju.
8. Zabawa muzyczno-ruchowa pt. „Taniec z gazetami.”
Dziecko porusza się po pokoju. Kiedy rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, wówczas dziecko musi w dowolny sposób zatańczyć na rozłożonych gazetach, nie schodząc poza nie. Kiedy nagranie jest zatrzymywane, dziecko przybiera jak najbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazet.
9. Nazywanie emocji związanych z rodziną.
Rodzic pokazuje obrazki z minami i prosi dziecko, aby naśladowało miny i nazwało, co przedstawiają. Rodzic pyta dziecko, jakie emocje przeżywa najczęściej w swojej rodzinie i prosi, by wybrało ten obrazek, który to przedstawia.
10. Zabawa dydaktyczno-matematyczna pt.” Wielka przedszkolna rodzina.”
Dziecko wymienia członków rodziny. Liczy, ile osób jest w rodzinie dziecka i nakleja na dużej sylwecie serca odpowiednią liczbę małych serduszek. Następnie liczy serduszka.
11. Wykonanie obrazu –„ Portret mojej rodziny”- techniką dowolną.
12. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?