Pożegnania nadszedł czas.
- Wysłuchanie piosenki.
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
– Co należy zrobić gdy słońce mocno świeci?
– Czy możemy rozmawiać z obcym?
– Czy w samochodzie zapinamy pasy bezpieczeństwa?
– Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?
2. „Wakacyjne podróże” – Barbary Szelągowskiej (Słuchowisko).
Rozmowa na temat opowiadania:
– Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami?
– Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
– Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
3. Zabawa matematyczna – Lodowe kulki.
Wycięte z papieru wafle lodowe, plastikowe nakrętki do butelek (w różnych kolorach).
Dziecko losuje wafelki wycięte z papieru kolorowego. Na każdym z nich są narysowane śniegowe gwiazdki (od 1 do 5). Dziecko liczy, ile jest gwiazdek, wybiera nakrętki i układa z nich tyle lodowych kulek, ile jest gwiazdek na wafelku. Określa kolory lodowych kulek.
4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dziecko wysuwa wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dziecko przesuwa język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dziecko wysuwa wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dziecko wędruje językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotyka dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dziecko odbija czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).
5. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Lody.
Śmietankowe, owocowe…
Doskonałe dla ochłody.
Kiedy upał jest na dworze,
każdy lubi lizać… (lody)
6. Wykonanie pomarańczowych lodów sorbetowych.
Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, rodzic wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.
7. Praca plastyczna – Rożki lodowe.
Dziecko otrzymuje lodowe rożki wycięte z papieru. Przykleja je na kartce z bloku. Potem przykleja do nich kolorowe kulki lodów wykonane z wacików. Na koniec dekoruje je polewą, rysując na wierzchu kolorowe linie klejem z brokatem.
8. Zabawa graficzna – Fale morskie.
Dziecko rysuje palcami na piasku fale morskie – linie faliste i spiralne.
9. Ćwiczenia słuchowe – Szybko czy wolno?
Rodzic prosi, aby dziecko skupiło uwagę na odgłosach i określiło, jak jedzie pociąg. (Pociąg jedzie… szybko, wolno).
Rodzic naśladuje odgłosy, w wybranym przez siebie tempie.
10. Ćwiczenia oddechowe – Która żaglówka popłynie dalej?
Dziecko zgniata kartki, tworząc kulki. Następnie w parze z rodzicem ustawiają żaglówki na krawędzi stolika i mocno dmuchają. Wygrywa osoba, której żaglówka popłynie jak najdalej.
11. Bezpieczne wakacje w górach .
12. Bezpieczne wakacje na plaży.
13. Rozmowa na temat zasad bezpiecznego przebywania nad wodą.
Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jak należy zachowywać się nad wodą. Dziecko odpowiada na pytanie: Czego nie wolno robić nad wodą?, rodzic może podpowiadać (np. wchodzić samodzielnie do wody bez opieki rodziców, oddalać się od rodziców, kąpać się w głębokiej wodzie, gdy ktoś nie umie pływać). Dziecko dzieli się również swoimi doświadczeniami, jak można spędzać czas nad wodą (np. budować zamki z piasku, łowić ryby, kopać dołki, pływać na strzeżonym przez ratownika kąpielisku lub popłynąć statkiem).
14. Kolorowanka – Żaglówka.
Rodzic daje dziecku kolorowankę. Dziecko kolorują rysunek żaglówki według własnego pomysłu.
15. Rozmowa na temat przyjaźni zawartych w przedszkolu.
Rodzic prosi dziecko, by odpowiedziały na pytanie: Z kim popłynąłbyś żaglówką w wakacyjny rejs? lub kogo z grupy zabrałbyś w wakacyjny rejs żaglówką?
16. Pożegnanie z Olkiem i Adą (na podstawie ilustracji w książce).
Dziecko opowiada, co widzi na ilustracji. Rodzic czyta tekst. Dziecko indywidualnie wypowiada się, w której grupie będzie po wakacjach.
17. Wszystkim przedszkolakom życzymy bezpiecznych, słonecznych oraz pełnych ciekawych przygód WAKACJI ?
