Temat tygodnia: Łąka w maju.
1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej pt „Tęcza”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
2. Zabawa ruchowa pt „Tęcza.”
Rodzic przypomina, co jest potrzebne, aby na niebie mogła powstać tęcza (słońce i deszcz). Rodzic umawia się z dzieckiem, że na hasło Słońce – dziecko będzie biegać po wyznaczonym terenie, a na hasło Deszcz – będzie się chować przed deszczem pod drzewami. Z kolei na hasło Tęcza – dziecko podaje ręce rodzicowi , ustawiając się w kształcie tęczy.
3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt. „Łąka”. (Ilustracje)
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
- Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
4. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki pt „Mała biedroneczka” (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).
1. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć do nieba,
przynieś mi kawałek chleba.
2. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
3. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Gdzie latała mała biedronka?
- Ile kropek miała mała biedroneczka?
- Jakie zwierzęta spotkała na łące?
- Co powiedziało jej każde zwierzątko?
5. Nauka refrenu piosenki pt. „Mała biedroneczka”, fragmentami, metodą ze słuchu.
Dziecko powtarza za rodzicem fragmenty tekstu. Potem nadal za rodzicem śpiewa te fragmenty. Jeśli chce, może na koniec zaśpiewać refren samodzielnie.
6. Zabawa na świeżym powietrzu w ogrodzie lub na balkonie.
Dziecko obserwuję przyrodę wokół siebie i dzieli się swoimi wrażeniami. Jest to również dobra okazja do przypomnienia zasad dbania o przyrodę i właściwego zachowywania się wobec zwierząt. Dziecko może także obserwować otoczenie za pomocą lupy, np. sprawdzić, co widzi w trawie, w ziemi.
7. Ćwiczenia oddechowe pt „Kropki biedronki.”
Dziecko dostaje kontur biedronki (bez kropek), siedem czarnych kropek (kół), słomka.
Rodzic kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę.
8. Zabawa matematyczna pt. „ Maki, kaczeńce, niezapominajki.”
Rodzic rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie – łące. Dziecko postępuje zgodnie z poleceniami rodzica:
• segreguje kwiaty ze względu na kolor, wkłada do właściwej obręczy,
• układa rytm z kwiatów rozpoczęty przez rodzica: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty…
• układa dowolne rytmy.
9. Zabawa z pokazywaniem pt. „Lata mucha.”
Rodzic recytuje rymowankę, a dziecko głaszczę części ciała wymienione w rymowance:
Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk,
lecą ważki koło paszki,
lata pszczoła koło czoła,
lata mucha koło brzucha,
lecą muszki koło nóżki,
biegną mrówki koło główki,
pełznie gąsieniczka koło policzka.
10. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze pt. „Odgłosy łąki.”
Dziecko biega, naśladując podany przez rodzica odgłos zwierzęcia żyjącego na łące: konik polny – cyk, cyk; żaba – kum, kum; osa – bzzzz…; skowronek – fiu, fiu.
11. Wykonanie obrazu –„ Owady na łące”- techniką dowolną.
12. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?