Temat tygodnia: ,,Wiosenne powroty”
1. O czym mówią ptaki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji:
− Od kogo ptaki dostały list?
− Czego się z niego dowiedziały?
− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
2. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Zielona wiosna
I Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały.
Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.
II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce.
Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
III. Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele.
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
IV Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna, wiosna, wiosna jest już wśród nas. bis
Rozmowa na temat treści piosenki
− Jakie zwierzęta występują w piosence?
− O czym opowiadają żabki, bociany i wróbelki?
− Gdzie siedziały żabki i jak szeptały sobie do ucha?
− Jakie odgłosy wydają bociany?
• Nauka melodii i tekstu piosenki Zielona wiosna na zasadzie echa muzycznego. Nagranie piosenki Zielona wiosna, Youtube.
• Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową. Dziecko porusza się w rytmie wystukiwanym wyklaskiwanym. Maszeruje , biega, podskakuje zgodnie z wygrywanym rytmem. Na sygnał, trzy energiczne uderzenia, dzieci kładą się na plecach i pozostają przez chwilę w bezruchu.
• Zabawa Bocian i żabki – rozwijająca aparat mowy. Nagranie piosenki Zielona wiosna, Youtube. Dziecko maszerują w rytmie piosenki Zielona wiosna. Podczas przerwy w odtwarzaniu utworu rytmicznie klaszcze i zgodnie z rytmem recytujemy tekst Bożeny Formy.
Dziecko: odpowiadają zgodnie z rytmem refrenu piosenki:
Bociek, bociek spaceruje, Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, w trawie żabek wypatruje. kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle;
Dziecko ponownie maszeruje, odpowiada zgodnie z rytmem refrenu piosenki:
Żabki w stawie się schowały Rech, rech, rech, rech, kum, kum, kum, kum, kum, i wesoło zakumkały. kum, rech, rech, rech, rech, kum, kum, kum, kum;
• Zabawa rozwijająca umiejętność działania w skupieniu – Wróbelki. Dziecko biega swobodnie, drobnymi krokami, w rytmie dowolnej melodii . Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się. Na sylabach: ćwir, ćwir, śpiewa krótką, wymyśloną przez siebie melodię.
3. Ptaki do gniazd – zajęcia matematyczne.
Dziecko ogląda ilustracje z ptakami. Rozpoznaje i nazywa znane mu gatunki ptaków. Słucha ciekawostek o wybranych ptakach, w tym m.in. o kukułce Kukułka nie buduje gniazda. Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków. Obserwuje się także zwyczaj wyrzucania przez kukułkę jajek innych ptaków z ich gniazd.
•Zabawa ruchowa ,,Ptaki do gniazd” Dz. otrzymuje obręcz – gniazda.( W domu mogą być poduszki) .Dz. Kładzie gniazdo na podłodze . Na sygnał dźwiękowy DZ. Biegają swobodnie naśladując lot ptaka. Na zawołanie ,,Ptaki do gniazd” siada w swoim gniazdku.
• Zabawa ruchowo-matematyczna –,, Kukułka podrzuca jajka.” Dziecko ma małą obręcz (poduszka) –gniazdo i koperta z papierowymi jajkami (zamiast jajek mogą być nakrętki od butelek lub klamerki do prania). Dziecko liczą jajka i układają je w swoich gniazdach. Podczas nagrania dowolnej muzyki dziecko – wylatuje z gniazd naśladując lot ptaków. W tym czasie Rodzic, który jest kukułką, podrzuca do gniazda po jednym jajku (lub po 2 czy 3 jajka, w zależności od umiejętności dziecka ). Podczas przerwy w muzyce ptaki wracają do gniazd – dziecko siadają przed gniazdami. Przelicza, czy ma tyle samo jajek co przedtem, a jeśli nie, to o ile jajek ma więcej. Powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Za każdym razem dokładamy jajka, albo zabieramy.
4. Ptasie gniazdka- zajęcia plastyczne
Podkładka dla dziecka, plastelina w różnych kolorach. Dziecko lepi z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniata plastelinę, spłaszcza ją i ponowne ugniata. Następnie formuje kulki różnej wielkości i w różnych kolorach. Na koniec wykonuje gniazdka i umieszcza w nich wykonane jajeczka. Mówi, ile jajeczek znajduje się w jego gniazdku.
5. Zestaw ćwiczeń ruchowych
• Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki. Dziecko nasłuchują, ile razy zakuka kukułka. Następnie tyle samo razy wykonują ustalone przez nas ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają. Dziecko biegają w jednym kierunku, w rytmie klaskania. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.
• Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda. Dziecko jest ptakiem. Ma jedną małą obręcz (jedno gniazdo). Kładzie obręcz przed sobą. Staje przed nimi w rozkroku i buduje gniazdo, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do gniazda.
• Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną. Dziecko maszeruje. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad. Powoli prostuje się i wspina się na palce. Powtarzamy zabawę kilka razy.
• Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda. Układamy na podłodze z 3 lub 4 skakanek (ręczników) duże koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega. Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed skakanką i wykonują skok obunóż – wskakuje do koła.
• Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem. Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.
6. Zagadki o ptakach
– Ten ptaszek, co w górze robi kółka, nazywa się… (jaskółka)
– Kiedy słyszę, że coś ćwierka, to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)
– Siedzi ptaszek na buku i powtarza: kuku, kuku. (kukułka)