Temat tygodnia: Moja ojczyzna.
1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej pt „Flaga”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Wisi wysoko.
Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).
2. Zabawa muzyczno-ruchowa pt „Znajdź flagę.”
Dziecko porusza się swobodnie podczas nagrania rytmicznej muzyki. Na przerwę w grze ustawia się przy flagach Polski, które wcześniej w pokoju rozmieścił rodzic.
3. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller pt „ Biało-czerwone.” (Ilustracje)
Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.
Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:
– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!
W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też.
Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.
Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…
Ada poważnie kiwnęła główką.
– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.
– I co teraz? – zapytał tato.
– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
− Jakie kolory ma flaga Polski?
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
4. Oglądanie filmu edukacyjnego pt „Polak mały” (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej).
Rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe, ich nazwy i wygląd. Wspólnie z dzieckiem ogląda film pt „Polak mały”, umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej. Link: http://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/
5. Ćwiczenia ortofoniczne – Odgłosy przyrody.
Dziecko powtarza za rodzicem: bzyczenie osy (bzzz, bzzz), odgłos wiatru (fiu, fiu), chód konia (kląskanie).
Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).
6. Zabawa relaksacyjna „Odpoczynek na łonie natury.”
Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki relaksacyjnej).
Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!
Dzieci otwierają oczy i opowiadają o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne). Mogą naśladować poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg).
7. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Lata czy pływa?”
Rodzic prosi dziecko, aby naśladowało lot motyla. Na jego klaśnięcie dziecko się zatrzymuje. Rodzic pyta np.: Co robi ryba? Co robi ptak? Dziecko naśladuje poruszanie się danego zwierzęcia.
8. Zabawa „Dokończ…”
Rodzic mówi początek zdania, a dziecko je kończy.
− W parku można…
− W lesie można…
− Na łące można…
9. Zabawa matematyczna- „Ile kropek ma biedronka?”
Rodzic rysuje na kartce papieru czerwonym mazakiem kształt biedronki, a czarnym – kropki na jednej połowie. Prosi dziecko, by dorysowało tyle samo kropek po drugiej stronie. Następnie razem liczą kropki.
10. Zabawa w kończenie zdań.
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko je kończy (rodzic pomaga).
Kraj, w którym mieszkam, to…
Godło Polski przedstawia…
Flaga Polski ma dwa kolory: …
Gdy słyszymy hymn, musimy…
Nasze symbole narodowe to…
11. Zabawa dydaktyczna pt „ Polska flaga.”
Flagi różnych państw (flaga Polski w kilku egzemplarzach). Rodzic prezentuje kolejne flagi, a kiedy dziecko zauważy wśród wykładanych tę, która jest Polski, głośno mówi: Polska!
12. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?