WAKACYJNE PODRÓŻE
1. Zabawa bieżna z elementem naśladownictwa Wakacyjna gimnastyka.
Dziecko biega w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie. Na przerwę w grze dziecko zatrzymuje się. Rodzic wykonuje określone ruchy (np. trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych – skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok). Dziecko powtarza je w takiej samej kolejności.
2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi Samolot.
Dziecko przy dźwiękach bębenka maszeruje po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło: Samolot! próbuje stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladuje samolot przygotowujący się do startu. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu.
3. Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.
Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.
– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.
Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.
– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.
Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
- Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
- Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
- Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje rozmowę z dzieckiem na temat opowiadania.
- Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
- W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
4. Moje wymarzone wakacje – malowanie na podkładzie z gazy.
Wyjaśnienie pojęcia wakacje. Podawanie skojarzeń ze słowem wakacje.
Rodzic proponuje dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat Moje wymarzone wakacje. Zapoznaje go z nową techniką – malowania na gazie i prosi, aby namalowało miejsce, do którego najchętniej pojechałoby podczas wakacji. Samodzielne wykonanie prac przez dzieci. Kartkę z bloku technicznego dziecko pokrywa klejem. Na całej powierzchni kartki przykleja gazę. Na tak przygotowanym podłożu maluje farbami plakatowymi na temat Moje wymarzone wakacje.
5. Zabawy konstrukcyjne Na lotnisku.
Rodzic zachęca dziecko do zabawy tematycznej Na lotnisku. Dziecko buduje z różnego rodzaju klocków samoloty. Nadają im nazwy i uzasadnia, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać. Następnie buduje z klocków hangary (garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyśla samodzielnie.
6. Słuchanie piosenki Wyścig rowerem.
I. Kiedy rowerem pędzę w dal i kręcę pedałami,
koledzy chcą dogonić mnie i wtedy się ścigamy.
Kiedy rowerem pędzę w dal, w uszach mi świszcze wiatr.
Zostawiam z tyłu łąkę, las, pozdrawiam każdy kwiat.
Ref.: Kiedy pędzę na rowerze, hej,
kiedy pędzę na rowerze, cha,
kiedy pędzę na rowerze, hu,
kręcę, ile tchu.
II. Kiedy rowerem pędzę w dal i kręcę pedałami,
koledzy chcą dogonić mnie i wtedy się ścigamy.
Kiedy rowerem pędzę w dal, drogę do mety znam.
przyciskam mocniej, no i znów medal ze złota mam.
Ref.: Kiedy pędzę na rowerze, hej… /bis
Rozmowa n/t piosenki:
- O czym opowiada piosenka?
- Co wkładamy na głowę, wsiadając na rower?
- Czy rowerem możemy jechać wszędzie, gdzie chcemy?
- O czym należy pamiętać, jeżdżąc na rowerze?
7. Ćwiczenia grafomotoryczne. Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb.
Rodzic mówi dziecku zagadkę: W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby) Układa na stole szablon przedstawiający rybę. Dziecko obrysowuje sylwetę ryby na białej kartce, wycina i koloruje według własnego pomysłu. Następnie odkłada sylwety ryb we wskazane przez rodzica miejscu.
8. Zabawa Ryby w rzece. Rozwijanie sprawności manualnej.
Rodzic proponuje dziecku zabawę z rybkami. Wręcza mu rolkę po ręczniku papierowym.Przywiązuje do niej koniec włóczki. Pozostałą część włóczki dziecko nawijają na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby robi dziurkaczem otwór. Samodzielnie lub z pomocą rodzica przywiązuje sylwetę rybki do końca włóczki. Rodzic rozkłada na podłodze niebieską krepinę, bibułę lub materiał – to rzeka. Proponuje dziecku, aby rybkę wypuścić do rzeki. Dziecko trzyma za końce w obu dłoniach rolkę po ręczniku. Powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie. Podczas powtórzenia zabawy można dziecku zaproponować łowienie ryb tj. nawijanie włóczki ze znajdująca się na końcu sylwetą ryby na rolkę.
9. Ćwiczenie oddechowe – Podmuch wiatru.
Dziecko leżą na podłodze. W rytmie piosenki naśladuje nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk bębenka przechodzi do siadu i naśladują podmuch wiatru. Nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami.
10. Zabawy na świeżym powietrzu
Dzieci leżą na kocach. Przyglądają się kształtom chmur. Następnie rysują je na piasku. Zastanawiają się, dlaczego chmury przybierają różny kształt. Zabawy badawcze – oglądanie i porównywanie ziaren piasku. Rodzic wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren).
Dziecko ogląda ziarnka piasku przez szkła powiększające i je dotyka. Stara się określić, jaki jest piasek. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo (np. niedotykanie oczu zapiaszczonymi rękami, nierzucanie w siebie piaskiem, niejedzenie piasku).
11. Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej Wakacyjne plany.
Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dzieckiem wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęca dziecko do samodzielności.
Dzieci:
Słonko mocno świeci, podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
cieszą się więc dzieci podskakują obunóż,
Chi, chi, cha, chi, chi, cha, powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie,
moc promyków słonko da podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
Chodźmy więc nad wodę maszerują w miejscu,
po letnią przygodę kontynuują marsz,
Plum, plum, plum, plum, plum, plum, powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,
to strumyka słychać szum wypowiadają długo głoskę sz.
Wejdźmy też na górę naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę. przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,
to przedszkolak dzielny zuch. wskazują ręką siebie.
12. Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.
Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce. Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.
Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty.
KARTA PRACY, Dziecko:
- ogląda obrazek,
- wymienia rzeczy, które pakuje do walizki Olek,
- zastanawia się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
- przypomina sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
- liczą spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
- rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
- w każdej ramce rysuje o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.
- liczą stroje kąpielowe, spódniczki, koszulki, kapelusze, pary skarpet,
- zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
- rysują odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
- przyglądają się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
- w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.
13. Zabawa ruchowa Wakacyjne bagaże.
Dziecko ustawia się z jednej strony pokoju. Rodzic wręcza dziecku woreczek. Dziecko pochyla się do przodu i kładzie woreczek-plecak na swoich plecach. Stara się przejść na drugi koniec sali tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy.
14. Zabawa Prawda czy fałsz – rozwijanie zdolności koncentracji.
Rodzic prezentuje dziecku zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dziecko unosi ręce, jeżeli jest fałszywe, przechodzi do przysiadu.
- Rower musi mieć sprawne hamulce.
- Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.
- Rower to rodzaj samochodu.
- Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.
- Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki.
15. Nad morzem – rozmowa przy obrazku.
Odgadywanie treści obrazka.
Rodzic umieszcza na stole obrazek, przedstawiający nadmorski krajobraz, który przykryty jest pięcioma kawałkami szarego papieru. Na każdym kawałku papieru narysowana jest inna liczba słoneczek (od 1 do 5).
Dziecko kolejno wymienia dowolną liczbę i odsłania odpowiedni fragment obrazka. Próbuje odgadnąć, co jest przedstawione na obrazku. Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.rozmowa n/t obrazka:
- Jakie jest morze? Dziecko opisuje morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp.
- Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można umieścić na tablicy obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem)
- Jaki smak ma woda morska?
- Dlaczego morze jest słone? Rodzic wyjaśnia dziecku tajemnice słonego smaku wody morskiej.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
16. Rozwijanie wyobraźni twórczej O czym szepcze muszelka?
Rodzic wręcza dziecku muszelkę, w której słychać wyraźny szum. Dziecko wsłuchuje się w odgłosy wydawane przez muszlę. Opowiada, o czym według niego ona szumi.
17. Zabawa sensoryczna Rysujemy morskie fale.
Rodzic ustawia na stole tackę, której dno pokryte jest piaskiem. Pokazuje dziecku, jak można przedstawić graficznie morskie fale – rysuje palcem na piasku. Następnie wyrównuje powierzchnię myjką.
Dziecko próbuje samodzielnie narysować fale. Po zakończeniu rysowania dziecko wyrównuje powierzchnię piasku.
Dobrze jest wykorzystywać do wyrównywania powierzchni plastikowe narzędzie zakończone gumką, przeznaczone do mycia okien.
18. Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
Rozmowa na temat wiersza.
- Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
- Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
- W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
Drodzy rodzice,
W tym tygodniu oprócz tematu tygodniowego bardzo prosimy chętne dzieci o zrealizowanie scenariusza z programu Wolę Wodę. Poniżej zamieszczamy scenariusz do realizacji. Bardzo prosimy o wykonanie zdjęcia z wykonania zadania lub już wykonanym zadaniem i odesłania go do wychowawcy. Dziękujemy!
