TEMAT TYGODNIA „GDZIE JEST WIOSNA?”
1. „Wizyta Pani Wiosny” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Zima chyba już długo nie będzie królować. Dzisiaj z rana zjawił się długo oczekiwany gość. Pani Wiosna postanowiła zająć miejsce swojej siostry Zimy. Najpierw odwiedziła śniegowego bałwanka. Dotknęła go delikatnie i coś szepnęła mu do ucha. Bałwanek zasmucił się i zaczął się topić.- nie smuć się bałwanku – powiedziała Wiosna – popłyniesz razem z krą lodową tam, gdzie jest mróz i śnieg. Pomachała mu na pożegnanie i poszła szukać kwiatów. Pierwsze wychyliły się ze śniegu przebiśniegi.
-Wstawać śpiochy – powiedziała Wiosna – wszyscy już na was czekają. Przebiśniegi nieśmiało podniosły swoje główki i spojrzały w stronę słoń-ca. Rosnąca nieopodal wierzba z niecierpliwością czekała na odwiedziny Wiosny. Dotyk Wiosny sprawił, że na wierzbie pojawiły się małe, szare kuleczki.
– Czas rozkwitnąć – pomyślała wierzba. Wszyscy czekają na moje bazie.
A Wiosna poszła dalej. na jasnym niebie pojawiły się piękne bociany. Wróciły do swoich gniazd z dalekiej podróży. Chyba mogę iść dalej – pomyślała wiosna. Inne kwiaty i zwierzęta też na mnie czekają.
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyje miejsce zajęła Pani Wiosna?
- Kogo najpierw odwiedziła Pani Wiosna?
- Co stało się z bałwankiem gdy Wiosna go dotknęła?
- Dokąd popłynął bałwanek?
- Jakie kwiaty obudziła Wiosna?
- Co pojawiło się na wierzbie gdy dotknęła ją Wiosna?
- Jakie ptaki powitała Wiosna?
2. „Jaka jest wiosna?” – zabawa słowna.
Dziecko podaje słowa określające wiosna (ciepła, radosna, rozśpiewana, przyjazna, barwna, słoneczna, zielona, świeża, pachnąca, energiczna, budząca nas do życia, upragniona, wyczekana).
3. „Żaby i bociany” – zabawa ortofoniczna.
Rodzic ma dwa obrazki żaby i bociana. Kiedy pokazuje obrazek z bocianem, wtedy dziecko klekocze kle, kle, kle. Gdy pokaże obrazek żaby – dziecko kumka kum, kum, kum.
4. „Jak wygląda wiosna?” – wypowiedzi dziecka .
Dziecko wypowiada się na temat wiosennej pogody: temperatury powietrza, opadów. Mówi co dzieje się wiosną w świecie roślin i zwierząt.
5. „Wiosenny deszcz” – słuchanie opowiadania.
W słoneczny wiosenny dzień Hania wybrała się na spacer do parku. Idąc parkową alejką widziała poruszające się na wietrze listki. na gałęziach drzew siedziały ptaki i prowadziły poranne rozmowy. Słońce grzało swoimi gorącymi promykami drzewa, ptaki i ludzi. na trawie pod dębem bawiły się dwie wiewiórki. Przerzucały do siebie znalezionego pod drzewem żołędzia. A wiatr cicho szumiał, poruszał listkami, przeganiał lekkie chmurki. Nagle wiatr zaczął mocniej wiać. Słońce schowało się za chmurami, a na ziemię zaczęły spadać pojedyncze krople deszczu. Za chwilę pojawiło się więcej kropli, które spadały na ziemię jedna obok drugiej. Połączone krople tworzyły kałuże. Hania zaczęła szybko biec w stronę domu. Wskakiwała w kałuże, a woda rozpryskiwała się na boki. Kiedy dotarła do domu jej ubranie i buty były przemoczone. Ciepły wiosenny deszcz nie zaszkodził Hani, a na pewno pomógł wszystkim roślinom.
6. Wiosenny deszcz” – instrumentacja opowiadania.
W słoneczny wiosenny dzień Hania wybrała się na spacer do parku. Idąc parkową alejką widziała poruszające się na wietrze listki – tupanie, pocieranie dłonią o dłoń.
Na gałęziach drzew siedziały ptaki i prowadziły poranne rozmowy – na-śladowanie głosu ptaków – ćwir, ćwir, pi, pi, kra, kra
Słońce grzało swoimi gorącymi promykami drzewa gorącymi promykami drzewa, ptaki i ludzi – granie na talerzach
Na trawie pod dębem bawiły się dwie wiewiórki. Przerzucały do siebie znalezionego pod drzewem żołędzia – pojedyncze uderzenia w podłogę.
A wiatr cicho szumiał, poruszał listkami, przeganiał lekkie chmurki – szeleszczenie folią.
Nagle wiatr zaczął mocniej wiać – gwałtowne szelesty folią i kartką papieru.
Słońce schowało się za chmurami, a na ziemię zaczęły spadać pojedyncze krople deszczu – wolne uderzenia w pokrywkę.
Za chwilę pojawiło się więcej kropli, które spadały na ziemię jedna obok drugiej. Połączone krople tworzyły kałuże – szybkie uderzenia w pokrywkę.
Hania zaczęła szybko biec w stronę domu. Wskakiwała w kałuże, a woda rozpryskiwała się na boki – szybkie tupanie, klaśnięcia w dłonie.
Kiedy dotarła do domu jej ubranie i buty były przemoczone. Ciepły wio-senny deszcz nie zaszkodził Hani, a na pewno pomógł wszystkim roślinom.
7. „Zmienna wiosenna pogoda” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko spaceruje po pokoju. na hasło „słońce” – podnosi ręce do góry i zatacza małe kółka, na hasło „deszcz” – przeskakuje z nogi na nogę.
8. „Gimnastyka z rodzicem” – improwizacja ruchowa wiersza Agnieszki Olędzkiej z rodzicem.
Dobieramy się parami – dobieramy się parami
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
Teraz sobie pomachamy – machamy
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
Trzy przysiady wnet zrobimy – robimy przysiad
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
I wesoło zaklaszczemy – klaszczemy
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
Już za ręce się łapiemy – łapiemy się za ręce
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
I wesoło się kręcimy – kręcimy się wkoło
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
Trenujemy razem biegi – biegniemy w miejscu
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
Uśmiechamy się do siebie – uśmiechamy się
raz, dwa, trzy. – klaszczemy w ręce trzy razy
9. „Kwiaty w ogrodzie” – słuchanie wiersza.
Dziesięć kwiatów rośnie w ogrodzie
w donicach pięknych, nowych.
A nad kwiatami lata dziesięć,
motyli kolorowych.
Dziesięć kropelek deszczu spadło,
po jednej na każdy kwiatek.
- O jak przyjemnie i jak miło
- odezwał się mały bratek.
Rozmowa na temat wiersza.
- Ile kwiatów rośnie w ogrodzie?
- Jakie są donice w których rosną kwiaty?
- Ile motyli lata nad kwiatami?
- Ile kropli deszczu spadło?
- po ile kropel spadło na każdy kwiatek?
10. „Wiosenne rymowanki” – śpiewanie rymowanek na melodię Panie Janie.
Witaj wiosno,
witaj wiosno.
Jak się masz?
Jak się masz?
Wszyscy cię witamy,
do nas zapraszamy.
Zostań tu, zostań tu.
Kwitną kwiaty,
kwitną kwiaty.
Tu i tam, tu i tam.
Dużo kwiatów mamy, wszystkie je kochamy.
Piękne są, piękne są.
11. „Spacer Wiosny” – wiersza A. Olędzka.
Wyszła Wiosna na spacer
w kolorowej sukience.
W kapeluszu na głowie
i z kwiatami w ręce.
Słońce do niej się dzisiaj uśmiecha,
żółty motyl siada na dłoni.
A Wiosenka biegnie przed siebie
i czerwone biedronki goni.
Rozmowa na temat wiersza.
- W jakiej sukience wyszła Wiosna na spacer?
- Kto uśmiecha się do Wiosny?
- W jakim kolorze jest motyl, który usiadł na dłoni Wiosny?
- Kogo goni Wiosna?
12. Założenie hodowli cebuli – obserwacja.
13. „Idzie wiosna” – słuchanie wiersza czytanego przez rodzica.
Idzie wiosna słońce świeci.
Na spacerek wyszły dzieci.
Rosną kwiaty.
Ptaszek śpiewa.
Wieje wietrzyk.
Szumią drzewa.
Dwie biedronki się spotkały.
O motylach rozmawiały.
Omówienie treści wiersza.
- Jaka pora roku się zbliża?
- Po czym poznajemy, że zbliża się wiosna?
- Dokąd wybrały się dzieci?
- Kto śpiewa w gałęziach drzew?-
- Ile biedronek spotkało się?
- O czym rozmawiały biedronki?
14. Nauka wiersza „Idzie wiosna” na pamięć.
15. Praca plastyczna „Moja Pani wiosna”.