Temat 1: SŁOŃCE JEST PIĘKNE-wprowadzenie litery ,W,w”
„Uciekające promyki” – ćwiczenia oddechowe.
Dzieci trzymają przed sobą wycięte z żółtego papieru paski i dmuchają na nie z różnym natężeniem. Wykonują wdech nosem i wydech ustami.
„Waga Waldka” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Ewa i Waldek są rodzeństwem. Ewa bardzo lubi bawić się lalkami. Jej ulubione lalki to: Wanda, Gabi i Walerka. Dziewczynka często wychodzi na podwórko, aby pojeździć na wrotkach. Ma je już dosyć długo i potrafi bardzo dobrze na nich jeździć. Wczoraj mama Ewy i Waldka kupiła nową wagę. Waga najbardziej spodobała się Waldkowi. Dzisiaj waży na niej winogrona i kiwi – swoje ulubione owoce. Chce jeszcze zważyć szklankę z wodą i lalki Ewy.
Rozmowa na temat opowiadania.
– Kim są Ewa i Waldek?
– Czym lubi bawić się Ewa?
– na czym lubi jeździć Ewa?
– Co wczoraj kupiła mama Ewy i Waldka?
– Komu najbardziej spodobała się waga?
– Co Waldek waży na nowej wadze?
– Jakie są ulubione owoce Waldka?
Karta pracy, cz. 3, s. 38.
Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę w: waga, winogrona, kiwi, wrotki, woda, walizka, wstążka. Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „waga” oraz obrazka przedstawiającego wagę.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „waga”.
– Wybrzmiewanie sylab i głosek.
– Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
– Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu waga.
– Liczenie głosek w wyrazie waga.
Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „w”.
„Słońce świeci – deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Na hasło rodzica „słońce świeci” – dzieci swobodnie poruszają się po sali. na hasło „deszcz pada” – stoją nieruchomo trzymając ręce nad głową.
Temat 2: „Słoneczny dzień” – rysowanie kredkami pastelowymi.
Rozwiązanie zagadki.
Jest z nami w każdej porze roku.
Codziennie wschodzi i zachodzi.
Ogrzewa rośliny i ludzi,
lecz jego nadmiar szkodzi. (słońce)
„Do czego potrzebne jest słońce?” – burza mózgów.
„Jaki dzień lubisz?” – swobodne wypowiedzi.
Dzieci wypowiadają się na temat tego jaki dzień lubią: słoneczny czy deszczowy. Mówią jak czują się, gdy świeci słońce, a co czują podczas deszczu. Próbują odpowiedzieć na pytanie co dobrego i co złego może zrobić słońce.
Dzieci rysują kredkami pastelowymi słoneczny dzień. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowisk pracy.
Karta pracy, cz. 3, s. 39.
Temat 3: „Słońce” – rozmowa w oparciu o ilustracje i posiadaną wiedzę.
Oglądanie ilustracji.
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające Słońce, wypowiadają się na temat jego znaczenia w życiu ludzi, zwierząt i roślin. Rodzic uzupełnia wiedzę dzieci na temat Słońca. Słońce jest centralną gwiazdą Układu Słonecznego. Życie na Ziemi zależy od ciepła i energii Słońca. Słońce potrzebne jest do wzrostu roślin, które są pożywieniem zwierząt. Słońce wpływa na całą naszą przyrodę. Jest ono rozognioną kulą gazową o średnicy 109 razy przekraczającej średnicę Ziemi. Jest gwiazdą znajdującą się najbliżej nas w odległości 150mln km. Gdyby gepard biegł nieustannie ze swoją maksymalna prędkością, to dotarłby do Słońca w ciągu 150 lat. Promienie słoneczne docierają na Ziemię w ciągu ok. 8 min. Gwiazdy takie jak Słońce świecą od ok 10 do 20 mld lat. Słońce jest bardzo gorące i potężne. Jego powierzchnia ma temperaturę 5500 °C. Czasami występują tzw. rozbłyski słoneczne, czyli nagłe uwalnianie się energii słonecznej. Zjawisko to jest niebezpieczne, ponieważ może uszkodzić satelity lub zniszczyć urządzenia elektryczne. Słońce daje życie, ale trzeba rozsądnie korzystać z jego promieni.
„Jakie jest Słońce” – zabawa słowna.
Dzieci podają słowa określające Słońce – gorące, rozżarzone, jasne, dalekie, ciepłe, miłe, dobre, groźne, pomocne, świecące.
„Lubię Słońce, ponieważ…” – wypowiedzi dzieci.
Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdanie.
„Słońce i deszcz” – słuchanie wiersza.
Słoneczko świeci, świeci, świeci,
na pola, lasy i dzieci,
które biegają i skaczą
i deszczu dziś nie zobaczą.
Deszcz pada, pada, pada,
na kwiaty w moim ogrodzie.
Podlewa trawy zielone,
bo zieleń jest teraz w modzie.
Omówienie wiersza.
– Z ilu zwrotek składa się wiersz?
– O czym opowiada pierwsza zwrotka?
– O czym opowiada druga zwrotka?
– Co czujesz, gdy świeci słońce?
– Co czujesz, gdy pada deszcz?
Karta pracy, cz. 3, s. 40,41.
Temat 4: WODA W ROLI GŁÓWNEJ- „Mierzenie objętości wody” – zabawy badawcze.
„Jak możemy oszczędzać wodę?” – burza mózgów.
„Do czego potrzebna jest woda?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
Zwrócenie uwagi na potrzebę oszczędzania wody.
„Jak możemy zmierzyć objętość wody?” – zabawa badawcza.
Rodzic:
– Wodę z litrowej butelki przelewa do szklanek – dzieci liczą ile szklanek napełniono wodą z litrowej butelki.
– Wodę z dwóch szklanek przelewa do butelki litrowej, a z kolejnych dwóch szklanek do butelki półlitrowej – dzieci porównują zawartość obu butelek.
– Wodę z butelki półlitrowej przelewa do drugiej butelki litrowej – dzieci porównują zawartość obu butelek.
– Jedna butelka półlitrowa stoi, a druga leży na stole – dzieci obserwują je i oceniają, czy w butelkach jest tyle samo wody, czy w którejś z nich jest więcej lub mniej wody. Stwierdzają, że położenie butelek nie zmienia objętości wody.
– Rodzic wlewa cztery szklanki wody do butelki litrowej i cztery szklanki wody do słoika litrowego – dzieci porównują zawartość obu naczyń.
„Co dzieje się, gdy odlewam i dolewam wodę?” – zabawa badawcza.
– z litrowej butelki napełnionej wodą rodzic odlewa jedną szklankę.
Zaznacza flamastrem ile wody zostało.
– Odlewa z butelki kolejną szklankę i zaznacza flamastrem ilość wody – dzieci widzą, że wody ubywa.
– Dwie szklanki wody wlewa do drugiej butelki litrowej, zaznacza flamastrem miejsce do którego sięga woda. Dzieci porównują ilość wody w obu butelkach. Stwierdzają, że kiedy odlewamy wodę, wówczas ubywa jej. Przy dolewaniu wody, przybywa jej.
Temat 5: „Zabawy nad wodą” – ćwiczenia gimnastyczne
Rodzic rozdaje jedną szarfę na dziecko. W marszu po obwodzie koła dzieci wykonują ćwiczenia:
– przekładanie szarfy z ręki do ręki z przodu i z tyłu na wysokości bioder (zmiana kierunku przekładania szarfy),
– przekładanie szarfy nad głową i z tyłu za plecami (zmiana kierunku),
– przekładanie w marszu szarfy raz pod jednym uniesionym kolanem raz pod drugim,
– w marszu z ramionami w górze w dłoniach napięta szarfa. Dzieci na klaśnięcie zatrzymują się i wykonują skłon tułowia w przód,
– stojąc na obwodzie koła dzieci przekładają szarfę od dołu do góry 3 razy i od góry do dołu też 3 razy.
Dzieci kładą szarfy na podłodze tworząc z nich kółeczka. Dzieci przemieszczają się pomiędzy rozłożonymi szarfami. na klaśnięcie szybko zajmują wolną szarfę i przyjmują ustaloną pozycję w zależności od koloru szarfy:
– szarfa zielona – przysiad podparty,
– szarfa niebieska – siad skrzyżny,
– szarfa czerwona – postawa baczność.
Temat 6: „Płyną chmurki” – zabawa ilustracyjna.
„Rozpędzamy deszczowe chmury” – ćwiczenia oddechowe.
Dzieci leżą na placach na podłodze. Unoszą ręce do góry i kolistym ruchem „rozpędzają” chmurki. Następnie robią wdech nosem i wydech ustami.
„Chmurki lubią tańczyć” – głośno – cicho.
Każde dziecko wybiera chustę. Przy głośnej muzyce machają chustami w różne strony. Gdy muzyka gra ciszej, dzieci delikatnie poruszają chustami i wykonują przysiad. Przy bardzo cichej muzyce, dzieci leżą na podłodze – chmurki śpią.
„Chmurki smutne i wesołe” – określanie charakteru muzyki.
Przy dźwiękach muzyki wesołej dzieci tańczą machając chustami. Gdy usłyszą muzykę smutną poruszają się wolno, ociężale.
„Co czułeś?” – rozpoznawanie i nazywanie emocji.
Dzieci wypowiadają się jakie emocje towarzyszyły im podczas słuchania muzyki. Określają przy której muzyce czuły się lepiej.
Temat 7: „Tęczowa chmurka” – praca przestrzenna.
Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania. – na niebieskich kartkach dzieci odrysowują z szablonu 2 chmurki i wycinają je.
– z kolorowej bibuły wycinają paski o szerokości 2 cm.
– Wycięte paski przyklejają w dolnej części chmurki.
– Obie chmurki sklejają ze sobą.
Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowisk pracy. Prezentacja chmurek.
Dzieci prezentują swoje chmurki, liczą ile pasków przykleiły i w jakich kolorach są ich paski.
Temat 8: SKĄD SIĘ BIERZE DESZCZ?
Rozwiązanie zagadki.
Jest potrzebna do picia,
gotowania i mycia. (woda)
„Jak wędrują krople wody?” – słuchanie opowiadania Doroty Kossakowskiej.
Krople wody spokojnie pływają w oceanach, morzach, rzekach i jeziorach. Kiedy robi się ciepło, krople rozpoczynają swoją wędrówkę. Mocno grzejące promienie słoneczne powodują, że woda przemienia się parę wodną i przedostaje się do atmosfery. Wysoko, połączona para wodna tworzy chmury. na tych chmurach skraplająca się para wodna wędruje nad ziemią. Jest to czas, kiedy krople wody rosną i stają się coraz cięższe. Aż przychodzi taki moment, gdy krople spadają na ziemię w postaci deszczu. Kiedy jest mróz krople zmieniają się w płatki śniegu. Mogą też zmienić się w grad. Krople wody, które spadną na ziemie, wsiąkają w nią. Przeciskają się różnymi szczelinami. Jeżeli wody jest dużo, mogą utworzyć się strumienie, które wypłyną na powierzchni ziemi w postaci źródła. Spływające z gór strumienie tworzą rzekę.
Karta pracy, cz. 3, s.42, 43.
Karta pracy, cz. 3, s. 44,45.