Temat tygodnia: W gospodarstwie (Zwierzęta na wsi).
- Słuchanie wiersza pt. „Rozmowy zwierząt ‘’Anny Surowiec.
W gospodarstwie już od rana
rzecz się dzieje niesłychana.
Obudziły się zwierzęta
i dyskusja rozpoczęta.
Kukuryku! Kukuryku!
Kto tak pieje przy kurniku?
A to kogut: kukuryku!
Woła kury do kurnika.
Ko, ko, ko, ko, ko, ko, a to kto?
To jest kura – złotopióra.
Grzebie w ziemi pazurkami
szuka miejsca z robaczkami.
Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka,
co różowy ryjek ma,
kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha.
Kto tak czysty jest jak ja?
Na to kaczka kwacze tak:
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwak
idź do rzeki umyj ryjek
będziesz ładna tak, tak, tak.
Usłyszała to też krowa, zaryczała:
muuu, muuu, muuu.
Słuszne rady dajesz tu,
wiec się umyj świnko już.
Konik zarżał i ha, ha, ha.
Tak skończyła się historia ta.
Rozmowa na temat wiersza. Dziecko wymienia zwierzęta występujące w wierszu.
2. Utrwalanie kształtu koła.
Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka. Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je i określa, ile jest kół każdej wielkości. Wskazuje koła, których jest najmniej.
3. Ćwiczenia ruchowe.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi –„ Zabawa kogutów”.
Dziecko dostaje szarfę i robi parę z rodzicem , szarfy mocują z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać koledze kolorowe piórko z ogona – szarfę.
• Zabawa ruchowa „Kury do kurnika.”
Wyznaczamy miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika.
• Ćwiczenia równowagi.
Dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan. Na polecenie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i stara się utrzymać równowagę.
4. Ćwiczenia oddechowe „Jajka.”
Potrzebujemy-jajka wycięte z papieru i słomki. Prosimy, aby dziecko podchodziło do miejsca, gdzie są papierowe jajka, i przenosiło je w inne (np. wskazane przez dziecko) miejsca za pomocą słomek.
5. Zabawa plastyczna – lepienie z plasteliny na temat: „Mieszkańcy wiejskiego podwórka.”
Dzieci wybierają kolor plasteliny i lepią dowolne figurki zwierząt gospodarskich. Prace umieszczają w wybranym przez siebie miejscu.
6. Rozwiązywanie zagadek. Dziecko ma za zadanie odnaleźć obrazek i pokazać jej rozwiązanie, obrazki odkładamy z boku. Rozmowa na temat każdego zwierzęcia, co je, gdzie mieszka.
1. Jestem różowa, tłusta i kwiczę. kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia)
2. Ptak jest ze mnie kolorowy i gulgotać wciąż gotowy. (indyk)
3. Ma skrzydełka dwa, mówi: kwa, kwa, kwa. (kaczuszka)
4. Spotkasz go w stajni albo zagrodzie, a jego ogon zawsze jest w modzie. (koń)
5. Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka nawet wiaderko pysznego mleka. (krowa)
6. Za każde jajko, małe i duże, podziękuj, proszę, gdaczącej… (kurze)
7. Jestem biała, jak wąż syczę, tyle razy, że nie zliczę i lubię chodzić gęsiego, czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś)
8. Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)
7. Zabawa dydaktyczna „W gospodarstwie.”
Obrazki: 1 krowa, 2 koguty, 3 barany, 4 kozy.
Dziecko segreguje obrazki zwierząt gospodarskich według rodzaju. Układa je w obręczach i liczy, ile jest obrazków zwierząt w każdej obręczy.
8. Inscenizacja ruchowa na podstawie opowiadania.
Rozpoczyna się wyścig, stoją w miejscu,
konie stoją w boksach. przebierają nogami, drepczą,
Start! Konie ruszyły. biegną truchtem,
Przeskakują kałużę. podskakują,
Nabierają pędu. szybko przebierają nogami,
Przebiegają po grząskim gruncie. biegną, wysoko podnosząc kolana,
Dobiegają do mety. zwalniają bieg aż do zatrzymania się, parskają.
9. Wykonanie obrazu- „Zwierzęta na wsi” – techniką dowolną.
10. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?