W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE
1. Po co hodujemy zwierzęta?
Rozmowa na podstawie ilustracji W wiejskiej zagrodzie”
Karty pracy str. 38
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami hodowlanymi w gospodarstwie wiejskim – dzielenie ich nazw na sylaby,
- Zapoznanie z rolą zwierząt hodowlanych w życiu człowieka,
- Zachęcanie dzieci do wypowiadania się całym zdaniem
2. Zabawa ruchowa ”Na wiejskim podwórku”
Dzieci biegają w dowolnych kierunkach. Rodzic klaszcze w dłonie i podaje
- hasło „kurki dziobią ziarenka” dzieci naśladują kurki
- hasło „pieski chodzą na czworakach” dzieci naśladują pieski
- hasło „koguty stoją na jednej nodze” dzieci naśladują koguty
3. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów wybranych zwierząt.
4. Lepienie z plasteliny wybranych zwierząt,- ćwiczenie sprawności manualnych
W KURNIKU
- Słuchanie fragmentu bajki Ewy Szelbrug-Zarembiny czytanej przez rodzica „O gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie mruczku i o psie Kruczku”
Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata,
W chacie gęś siodłata.
Zniosła ta gęś jaje.
Przez dwa dni tak była, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jaje na wędrówkę.
Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam
Wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka.
Rak Nieborak przystaje:
– Dokąd się toczysz jaje?
– Na wędrówkę.
Pójde i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź raku Nieboraku.
I poszli.
Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem.
Idą-idą, idą- idą… Spotkali koguta Piejaka.
Kogut Piejak przystaje:
– Dokąd się toczysz jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, kogucie Piejaku.
Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jajo
z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem.
Idą – idą, idą-idą, idą- idą”… Spotkali kaczką Kwaczkę.
Kaczka Kwaczka przystaje:
– Dokąd się toczysz jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź kaczko Kwaczko.
Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur!
Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, kogutem Piejakiem i z kaczką Kwaczką.
Idą-idą, idą -idą, ida-idą, idą-idą…
Spotkali kotka Mruczka.
Kotek Mruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz jaje?
– Na wędrówkę.
– Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą.
– chodź, kocie Mruczku.
Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap, Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą…
Spotkali pieska Kruczka.
Piesek Kruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, piesku Kruczku.
Hyc-hyc-hyc! Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur!
Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, kogutem Piejakiem, z kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem i pieskiem Kruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą…
Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce…
Napotkali chatkę w lesie.
– Tu będziemy nocowali – powiada gęsie jaje.
Ano dobrze.
W progu położył się pies Kruczek. Za piec wlazł kotek Mruczek. Kaczka Kwaczka weszła do przetaczka (popielnik występujący w różnego rodzaju piecach lub kotłach: zbiornik pod komora paleniskową, do którego opada poprzez ruszt i gromadzi się popiół)
Kogut Piejak tam gdzie kaczka. Rak Nieborak nurknął do cebrzyka (wiaderko z drewnianych klepek, używane dawniej na wsi na wodę, mleko lub śmietanę)
A gęsie jaje, niewiele myśląc tur-tur-tur! Do popielnika, bo tam najgoręcej.
Usnęli.
Śpią.
Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest.
To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.
Rozmowa z dzieckiem na temat bajki:
- Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce?
- Z kim zwierzęta poszły na wędrówkę?
- Gdzie postanowiły zwierzęta nocować?
- Gdzie wturlało się gęsie jaje?
- Co stało się w nocy?
- Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła?
- Kto wyskoczył ze skorupki?
- Jak mógł przywitać się z innymi zwierzętami gąsiorek?
2. „Skąd się biorą kurczątka i gąsiątka?” Ćwiczenia w kartach pracy str. 39 Rodzic przedstawia dzieciom kolejne etapy rozwoju kur.
3. Zabawa taneczna przy piosence „Kaczuchy”
GOSPODARSTWO DZIADKA WŁADKA
- „Farma dziadka Władka” Aktywne słuchanie piosenki. Ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci naśladują odgłosy zwierząt występujących w nagraniu.
- Zabawa ruchowa „Gąski do domu” dzieci swobodnie biegają po pokoju na na hasło rodzica „Gąski do domu” dzieci przybiegają w wyznaczone przez rodzica miejsce.
- Rozwiązywanie zagadek:
- Duża i łaciata, na zielonej łące. Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce (krowa)
- Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi. Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi. (kura)
- Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana. Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. (świnia)
- Lubi owies, lubi siano. W stajni rży i parska rano. (koń)
4. Zabawa matematyczna „Gąski” przeliczanie w zakresie 6. Wyznaczanie wyniku odejmowania w sytuacji zadaniowej. Przykład
Szło pięć gąsek na spacer
Tyle się zebrało
Tylko trzy gęgały
Ile więc milczało?
Zadaniem dzieci jest policzyć ile gąsek milczało? Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem rodzic zmienia ilość gąsek idących na spacer oraz tych które gęgały.
RODZINY ZWIERZĄT
- Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę?” rodzic opisuje wygląd wybranego zwierzęcia a dziecko odgaduje jego nazwę.
- Ćwiczenia w kartach pracy str. 39. Rodzic prosi dziecko o nazwanie członków zwierzęcych rodzin, następnie dziecko koloruje obrazki zwierząt i łączy je z odpowiednią rodziną.
- Zabawy ruchowe.
- „Marsz” Dzieci maszerują po pokoju z gazetą na głowie, wysoko unosząc kolana,
- „Piłeczki” Dzieci ugniatają gazetę w kulkę. Następnie przekładają ją z prawej ręki do lewej i odwrotnie, próbują podrzucać w górę kulkę i łapać ją.
- „Tocz się piłeczko” Dzieci siedzą w siadzie klęcznym i próbują przesuwać kulkę do przodu poprzez dmuchanie w nią.
- „Raki” dzieci czworakują z gazetą na brzuchu.
- „Rzuć do celu” Dzieci wrzucają kulki gazet do kosza.
4. Budowanie z klocków wiejskiej zagrody. Rozwijanie inwencji twórczej dziecka.