- Zwierzęta na wsi- rozmowa kierowana w oparciu o wiersz – rozwijanie spostrzegawczości i mowy; wzbogacanie słownictwa, kształtowanie postawy odpowiedzialności za zwierzęta.
,, Po podwórku chodzą kurki, bardzo ostre ich pazurki,
Każda w ziemi czegoś szuka, znaleźć ziarnko, to jest sztuka!
Dalej w głębi jest sadzawka, wokół niej zielona trawka,
Pędzą po niej oszalałe, hałaśliwe gąski białe.
A w zagrodzie małe świnki, wesolutkie mają minki,
Wciąż biegają, pochrumkują, widać dobrze się tu czują.
Środkiem dumnie sunie krowa, na pastwisko iść gotowa,
Bo na wieczór każdy czeka, żeby dała dużo mleka.
Jeszcze w stajni stoją konie, gospodarze dbają o nie,
Karmią, czyszczą i siodłają, leśne ścieżki objeżdżają.
Ale, najważniejszym w tym rejonie, nie są krowy ani konie,
Tylko wierny piesek Burek, władca wiejskich podwórek!
2. ,, Konie i koniki” – zabawa ruchowa z gimnastyką języka.
Na hasło: „duże konie”, dziecko cwałuje po okręgu (cwał boczny), na hasło: „małe koniki”, dziecko zatrzymuje się i kląska językiem.
3. ,, Parada zwierząt z wiejskiej zagrody”– kto ma nogi dwie a kto cztery? Naśladowanie sposobu zachowania i poruszania się zwierząt.
Dziecko przybiera nazwy zwierząt i przedstawiają się: jestem kurą, jestem koniem, jestem … Rodzic lub dziecko wywołuje zwierzę: zapraszam kury. Dzieci – kury, w środku kręgu, naśladują grzebanie pazurkami w ziemi. po prezentacji dzieci wracają na miejsca w kręgu i następuje kolejna prezentacja. Konie – bieg z głosem: i-ha-ha, i-ha-ha. Krowa – wolny chód z głosem: muu, muu. Kaczka – chód z przechyłem bocznym i głosem: kwa, kwa.
4. Zabawa słowna ,, Które zwierzęta można hodować na wsi? Czy to zwierzę można hodować na wsi? – pobudzanie myślenia dziecka, zadając pytania: dlaczego to zwierzę hodujemy, jakie mamy korzyści z hodowli, czym, jak należy żywić to zwierzę, w jaki sposób opiekować się nim itp., dlaczego tego zwierzęcia nie można hodować w domu?
5. ,,Produkty od zwierząt – Dlaczego hodujemy krowy? – praca z obrazkiem – wskazywanie produktów pochodzenia mlecznego.
,, Co to jest „nabiał”? – rozmowa kierowana w oparciu o własne doświadczenia dziecka i zgromadzone produkty nabiałowe Przetwory mleczne – zagadki smakowe; degustacja produktów z mleka.
Dziecko koloruje obrazek według podanego kodu oraz wskazuje produkty spożywcze, które mamy dzięki hodowli krów.
6. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne – zabawa ożywiająca „Na wiejskim podwórku”. Podajemy nazwę zwierzęcia występującego na wsi, dziecko naśladuje chód i zachowanie się podanego zwierzęcia. – pies- dzieci przemieszczają się na czworakach udając pieski, – kot – dzieci przemieszczają się na czworakach udając koty, co jakiś czas mówimy:” koci grzbiet” wówczas dzieci uwypuklają plecy ku górze, „końskie siodło” uwypuklają brzuch ku podłodze. – kaczka – dzieci chodzą na lekko ugiętych nogach stopy stawiają do środka, ręce naśladują ruchy skrzydeł,- kura – dzieci chodzą po sali i co jakiś czas zatrzymują się i naśladują kurę grzebiącą w ziemi raz jedną nogą raz drugą, – królik – dzieci w przysiadzie podpartym skaczą naśladując skoki królicze.
7. Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna – poznawanie produktów odzwierzęcych. Przygotowujemy zbiór produktów pochodzenia zwierzęcego: mleko, ser, jajka, wełniany sweter, motek wełny, wędlina, poduszka z pierza a dziecko określa nazwę zwierzęcia.
8. Na wiejskim podwórku – słuchanie fragmentu wiersza Stanisława Karaszewskiego. Poznawanie zwierząt i ich dzieci .
,, Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
9. Jak zwierzęta śpiewały – improwizacje melodyczne na podaną sylabę: ko-, be-, mu-, me-, gul-, kwa-, gę-.
10. Zabawa muzyczno-naśladowcza do piosenki pt. ,, Kaczor Donald fermę miał…”.
11. Zabawy plastyczne ,, Zwierzęta wiejskiego podwórka” – próby samodzielnego rysowania zwierząt na podstawie kształtów figur geometrycznych.