Temat tygodnia: Wielkanoc
1.Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc.” (ILUSTRACJE)
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
• Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji.
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
2. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce.”
Duże łyżki, jajka ugotowane na twardo, 2 skakanki.
Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka
na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
3. Stemplowanie pisankami z ziemniaków.
Farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki.
Dzieci malują farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbijają dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.
4. Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Spodki, wata, nasiona rzeżuchy, woda.
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dzieci układają delikatnie watę na spodkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają. Umieszczają spodki z nasionami na parapecie okna. Przypomnienie o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin.
5. Wyklejanie pisanki ziarnami.
Sylweta jajka wycięta z kartonu , klej, pędzel, ziarna: owsa, żyta, ryż, kasza, talerzyki papierowe. Dzieci malują sylwetę jajka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypują ziarnem lub dociskają do ziaren rozsypanych na płaskich talerzykach. Wykonanymi pracami dekorują koszyczek wielkanocny.
6. Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Na podwórku.”
Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.
Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.
7. Ćwiczenia ruchowe w formie zabawy.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – „Baranki.”
Dziecko (baranek) chodzi na czworakach, gdy rodzic klaśnie w dłonie – baranek zatrzymuje się i pochyla głowę do podłogi – je trawę, a potem unosi ją wysoko – ogląda chmurki.
8. Poznawanie figury geometrycznej -koło.
Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.
Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.
9. Wykonanie obrazu –„Wielkanocny koszyczek” techniką dowolną