Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.
1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt „Łazienki. ( Ilustracje)
Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał.
– Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu…
– Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani.
– A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś.
Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty.
– Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki…
– Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani.
W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę.
– Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce?
– Oczywiście.
– A ten lew gryzie?
– Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani.
– Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś.
– Ale marudzisz – zdenerwował się Olek.
W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi.
– Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś.
Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich.
– Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony.
– To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski.
Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział:
– Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience…
Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy.
– Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.
Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały.
Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach.
– Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji .
- Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?
- Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?
- Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?
- Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?
- Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?
- Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?
2. Oglądanie zdjęć, pocztówek i map z najbliższej okolicy.
Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda materiały z najbliższej okolicy. Wymienia nazwę miejscowości, w której mieszka. Rodzic opowiada dziecku o miejscowości, w której mieszkają.
3. Burza mózgów.
Dziecko odpowiada na pytanie: Jakie są najważniejsze miejsca w naszej okolicy? Rodzic zapisuje odpowiedzi dziecka i robi symboliczne rysunki, tworząc prostą mapę okolicy.
4. Ćwiczenia słuchowe Co słychać wokół nas?
Rodzic prosi, aby dziecko przez chwilę było bardzo cicho i uważnie słuchało odgłosów wokół. Jeśli ich nie ma (lub są niewyraźne), rodzic może sam je stworzyć (np. postukać w podłogę). Następnie dziecko opowiada, co słyszało.
5. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki pt „Przepraszam, dziękuję” (sł. i muz. B. Forma).
1. Przepraszam i dziękuję,
magiczne słowa znam
i jeszcze słowo: proszę
przypominam wam.
Ref.: Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.
2. Pamiętać zawsze musisz,
gdy obiad smaczny jesz,
że mlaskać nie wypada,
dobrze o tym wiesz.
Ref.: Dobre wychowanie…
3. A kiedy z kolegami
wesoło spędzasz czas,
to możesz do zabawy
też zaprosić nas.
Ref.: Dobre wychowanie…
Rozmowa na podstawie tekstu piosenki.
- Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?
- Dlaczego te słowa są magiczne?
- Dlaczego nie wolno mlaskać przy obiedzie?
- W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?
- Co to jest dobre wychowanie?
6. Nauka refrenu piosenki pt „Przepraszam, dziękuję.”
Rodzic mówi słowa refrenu, a dziecko za nim powtarza. Następnie wspólnie z rodzicem mówią słowa refrenu. Potem rodzic włącza nagranie utworu. Podczas zwrotek dziecko słucha i kołysze się. Podczas refrenu rodzic zatrzymuje nagranie, a dziecko śpiewa refren.
7. Zabawa badawcza pt „Powietrze jest bardzo ważne.”
Dwa słoiki różnej wielkości, dwie małe świeczki (typu tealight), dwa talerzyki, zapałki. Rodzic stawia świeczki na talerzykach i podpala ich knoty. Następnie przykrywa je słoikami i wspólnie z dzieckiem obserwuje, gdzie świeczka zgaśnie szybciej. Dziecko może podać swoje wnioski. Rodzic może wytłumaczyć, że tam, gdzie był mniejszy słoik, było mniej tlenu, a w większym słoiku było go więcej.
8. Zabawa logopedyczna pt. „Mów tak jak ja.”
Rodzic wydaje różne dźwięki, z różnym natężeniem i różną intonacją (np. la-la-la, la-mi-la), a dziecko powtarza je w ten sam sposób.
9. Zabawa matematyczna pt. ” Liczenie pięter”
Dziecko układa fundament – parter dla wieży – a następnie buduje wieżę z kolorowych klocków. Licząc piętra, używają liczebników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte.
10. Wykonanie obrazu –„ Moja miejscowość”- techniką dowolną.
11. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?