Temat tygodnia: Moja ojczyzna
1. Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek.
– Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.
-Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. Przydadzą się.
– Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.
–Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada
2. Rozmowa na temat opowiadania:
- Co oznaczają kolory naszej flagi?
- Rozpoznawanie flagi Polski wśród flag innych narodów.
- Opisywanie godła Polski.
- Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja).
- Jakie znacie polskie tradycje?
- Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj?
Jeśli dzieci nie znają odpowiedzi, mówimy zagadkę I. Fabiszewskiej.
Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)
3. Wspólne zaśpiewanie hymnu narodowego z rodzicem
- W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Rodzic prosi o podanie przykładów.
- Gdzie można zauważyć flagę Polski?
- Gdzie widziałyście godło Polski?
- Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?
4. Nauka wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś?
Czy wiesz, kim jesteś? To oczywiste!
Co ci jest bliskie? – Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy– biało-czerwone.
Ojczyste godło– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie mazurka dźwięki,
no i stolica– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła, co sobie płynie:raz po wyżynie,
raz po równinie, i mija miasta prześliczne takie…
Już wiesz, kim jesteś?
Jestem Polakiem.
5. Zaproszenie dziecka w podróż do dużego miasta. Praca z mapą Polski.
Podróż do Warszawy
- Wprowadzenie do tematu – Powitanie warszawskiej Syrenki. Warszawska Syrenka dzisiaj nas odwiedziła. Do polskiej stolicy wszystkich zaprosiła.
- Poznawanie historii Warszawy. Zapoznanie z herbem Warszawy
- Wycieczka po Warszawie
Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski. Był siedzibą królów. Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można zwiedzać jego piękne wnętrza. Tuż obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskie-go króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta.
Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi. W Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci.
W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie, pod przewodnictwem marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu.
Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów.
6. Poznajemy naszych sąsiadów – Zapoznanie z sąsiadami Polski.
- Niemcy,
- Czechy,
- Słowacja,
- Litwa,
- Białoruś,
- Rosja,
- Ukraina.
Zapoznanie z Unią Europejską. Rodzic wyjaśnia dziecku, że chociaż każde z państw, o których mówiliśmy , ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.
7. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Motyle w parku miejskim.
Rodzic rozkłada na dywanie, w niewielkiej odległości od siebie, kolorowe kółka (kwiaty). Włącza nagranie spokojnej muzyki. Dziecko są motylem. Przefruwa z płatka na płatek.
8. Polska, moja ojczyzna – zajęcia plastyczne.
Wprowadzenie. Rodzic mówi rymowankę I. Fabiszewskiej:
Ojczyzna to miejsce, które bardzo kochamy.
Nazwę naszej ojczyzny głośno wymawiamy.
Utrwalanie polskich symboli narodowych. Rodzic pyta:
- Jakie dziecko zna polskie symbole?
- Jak wygląda godło Polski?
- Jak wygląda flaga Polski?
- Jakie kolory występują na fladze i na godle Polski?
Rodzic przygotowuje dziecku kontur mapy Polski na którym dziecko wykona swoją pracę.
9. Wizyta w Krakowie – poznawanie charakterystycznych symboli Krakowa. Słuchanie hejnału z wieży mariackiej. Poznanie legendy o smoku wawelskim.