Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podrzuć, klaśnij i złap”
Dziecko maszeruje po pokoju. Na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się, podrzuca piłkę prawą ręką, wykonują jedno klaśnięcie i chwyta piłkę obiema rękami.
2. Utrwalanie zdobytych wiadomości na temat cech lata.
Rodzic zastanawia się, co dziecko już wie na temat charakterystycznych cech lata. Pyta dziecko: Po czym poznajemy, że nadeszło lato?
3. Rozwiązywanie zagadek słuchowych – „Zjawiska charakterystyczne dla lata”.
Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)
Następnie rodzic odtwarza nagranie z odgłosami burzy. Pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy – w czasie ładnej pogody i podczas burzy. Rodzic pyta, czy dziecko słyszało i widziało burzę; czy wie, jak należy się zachowywać podczas burzy. Rodzic informuje, na czym polega to zjawisko. Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą.
Kolorowy most na niebie, co zachwyca dzieci.
Zjawia się, gdy deszczyk pada i słoneczko świeci. (tęcza)
Rodzic pyta co to jest tęcza, czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznaje dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Rodzic pyta, czy dziecko pamięta, jakie kolory ma tęcza.
4. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Podnieś skarb”
Dziecko maszeruje, na przy spokojnej muzyce wykonuje skłon z wyprostowanymi nogami, kładzie piłkę na podłodze, liczy do trzech i je podnosi.
5. Część badawcza „Letnie zabawy”.
• Ćwiczenia oddechowe Zapachy lata. Wazon z różą i słonecznikiem. Rodzic stawia przed dzieckiem wazon z kwiatami kwitnącymi wczesnym latem, np. różą i słonecznikiem. Podaje ich nazwy. ko przygląda się budowie kwiatów, wskazuje różnice w wyglądzie, a następnie pochyla się nad poszczególnymi kwiatami i je wącha: wciągają powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychają ustami. Opisują swoje wrażenia.
• Doświadczenia z wodą i piaskiem. Cztery miski, papierowe łódeczki, plastikowe rurki, np. do napojów, drobny piasek. Rodzic zwraca uwagę dziecka, aby uważnie obserwowało i wsłuchiwało się w dobiegające dźwięki. 1 miska – dziecko puszcza w misce z wodą papierowe łódeczki, przesuwa je oddechem (dmuchana nie). 2 miska– dziecko lekko uderza rękami o powierzchnię wody. 3 miska – dziecko dmucha w wodę przez plastikowe rurki (np. do napojów). 4Miska – dziecko zanurza dłonie w drobnym piasku.
• Pobudzanie zmysłu smaku – Smaki lata. Miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami. Rodzic stawia przed dzieckiem miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami. Nazywa je, zwraca uwagę na kolor i wartości odżywcze owoców. Następnie wspólnie z dzieckiem myje je i zachęca do degustacji. Dziecko określa walory smakowe owoców.
• Podsumowanie doświadczeń. Dziecko omawia wrażenia: opisuje zapach kwiatów, smak owoców, mówi, jakie są woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć, np. pluskania i bulgotania, przesypywania. Określa właściwości fizyczne kwiatów, owoców, wody i piasku. Mówi za co lubią lato.
6. Wodno-piaskowe czary-mary – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.
Rodzic włącza nagranie z odgłosem szumu morza. Dziecko wsłuchuje się w dobiegające dźwięki.
Rodzic pyta dziecko: Jakich dźwięków przed chwilą wysłuchało? W jakim miejscu można je usłyszeć? Rodzic przedstawia zdjęcia różnych akwenów. Dziecko ogląda obrazki, nazywa to, co jest na nich przedstawione:morze, jezioro, rzeka, staw. Spośród nich wybiera ten obrazek, z którym skojarzyło dźwięk. Rodzic pyta dziecko: Skąd pochodził słyszany przez was dźwięk? Jak można spędzać wolny czas latem nad morzem? Dziecko wypowiada się. Rodzic kieruje rozmową tak, by dziecko doszło do wniosku, że nad morzem można: opalać się, leżąc na plaży, pływać łodzią itp. Rodzic wprowadza do czytania całościowego nazwy: morze, jezioro, rzeka, staw. Dziecko dobiera podpisy do odpowiednich obrazków i je odczytuje. Podaje liczbę sylab, z jakich składają się te nazwy.
Omówienie sposobu wykonania pracy plastycznej Wodno-piaskowe czary-mary. Rodzic zachęca dziecko do wykonania pracy plastycznej. Omawia etapy jej wykonania. Dziecko:
−rysuje mazakiem wokół kartonu ramkę,
−w środku ramki rysuje kredkami wodnymi dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,
−maluje pędzlem maczanym w wodzie,
−smaruje klejem ramkę obrazka,
−szybko i dokładnie obsypują ramkę piaskiem,
−nadmiar piasku strząsają do tacy.
7. Zabawa „Chronione – niechronione”.
Utrwalanie nazw wybranych gatunków roślin rosnących w Polsce. Uświadamianie dziecku konieczności ochrony roślin, którym grozi wyginięcie. Przestrzeganie zakazu ich zrywania podczas wakacyjnego wypoczynku.
8. Za co lubimy wakacje? – rozmowa inspirowana wierszem G. Lech Co robią latem dni tygodnia?
Co wy na to, że już lato?
– Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – Lubię baśnie
Latawca puszczała
Środa,bo piękna była pogoda
Czwartek rzekł:
– Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:
Chciałbym zagrać,
lecz nieprędko znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota?
– Cóż mam rzec
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na animowanym filmie
A czy film ten był o lecie,
w poniedziałek się dowiecie.
9. Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dziecko:
– Jaka pora roku już nadeszła?
– O co zapytał swoje dni Tydzień?
– Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?
– Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?
– Co ty lubisz robić latem?
– Co robisz najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę?
– Ile dni wchodzi w skład tygodnia?
Rodzic zachęca dziecko do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.
10. Zabawy w liczenie z Adą i Olkiem – rozmowa na podstawie wiersza P. Beręsewicza Czemu?, połączona z zajęciami matematycznymi.
Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu nogi marzną tak, że o rety!
Czemu luty taki blady, skąd smutki?
Bo się martwi, że jest taki króciutki.
Czemu marzec tak się złości i burzy?
Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki należy.
Czemu czerwiec w krótkich spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie nazywa?
Kiedyś z sierpem chodził rolnik na żniwa.
Czemu wrzesień wciąż się włóczy po lesie?
Szuka grzybów, może nam też przyniesie.
A październik? Czemu drzewa rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują wichury.
Czemu grudzień w biały puch się owinął?
Bo mu cieplej pod śniegową pierzyną.
Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania, recytując wersy nieparzyste wiersza. Dziecko udziela odpowiedzi dotyczących każdego miesiąca. Następnie rodzic pyta dalej: Jakie miesiące wchodzą w skład wiosny (lata, jesieni)? Jak inaczej możemy jednym słowem nazwać wszystkie miesiące?
Rodzic omawia zasady zabawy. Daje dziecku po 10 patyczków w trzech kolorach: niebieskim, zielonym i żółtym Usadza przed dzieckiem dowolną pluszową zabawkę, np. misia, i kładzie przed nią różne sylwety przedstawiające elementy kojarzące się z latem (np. charakterystyczne cechy lata (np. trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek). Wymyśla zadanie związane z Olkiem i Adą i z tymi sylwetami, np.: Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców kupili? Dzieci układają przed sobą w jednej linii patyczki według wybranych dowolnie dwóch kolorów, np. 3 patyczki niebieskie i 2 patyczki zielone.
Inny przykład zadania: Mama miała 6 jabłek. 4 jabłka zjadła Ada. Ile jabłek zostało mamie? Dziecko układa przed sobą 6 patyczków jednego koloru, 4 odsuwa. Następnie udziela odpowiedzi jak wyżej
11. Quiz Tak, nie.
Rodzic sprawdza, co dziecko wie na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji. Jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko klaszcze w dłonie, jeśli nie – tupie nogą w podłogę.
Przykłady zasad:
– Po górach spacerujemy w czasie burzy.
– Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt.
– W lesie można krzyczeć.
– Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.
– Na plaży opalamy się od rana do wieczora.
– W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.
– Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych
– Zawsze przebywamy blisko dorosłych.
12. Wykonanie plakatu Rady na wakacje. Ustalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku
Rodzic pyta dziecko: O czym należy pamiętać podczas letnich wypraw? Jak należy się zachowywać, aby pobyt w tych miejscach był udany i bezpieczny? Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas wakacji? Czego nie wolno robić? Dziecko podaje swoje propozycje bezpiecznych zachowań. Rodzic zapisuje rady w odpowiedniej kolumnie.
Przykłady zapisów
• W lesie – zachowujemy się cicho, nie straszymy zwierząt, nie niszczymy roślin,nie zbliżamy się do dzikich zwierząt, nie zbieramy nieznanych grzybów, nie zrywamy nieznanych roślin.
• Nad wodą (nad morzem, nad jeziorem) – kąpiemy się w miejscach wyznaczonych, w obecności do-rosłych.
• W górach – chodzimy po wyznaczonych szlakach, zwracamy uwagę na pogodę, która w górach jest bardzo zmienna.
• W mieście – bawimy się z daleka od ulicy, nie bierzemy do rąk nieznanych przedmiotów. Rodzic pyta dziecko, czy są zasady obowiązujące zawsze i wszędzie. Dziecko wypowiada się, a rodzic dopisuje je pod kolumnami. Przykłady: W czasie upałów nosimy okrycie chroniące głowę: czapkę/kapelusz. Przed wyjściem na słońce smarujemy skórę specjalnym kremem. Ubieramy się stosownie do miejsca i pogody.
13. Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej Gimnastyka.
Rano wstaję, wkładam dres.
Otwieram okno,miło jest.
Skaczę w górę,skaczę w bok,i do tyłu robię skok.
Ręce w przód, ręce w tył. Ćwiczę, abym zdrowy był.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza.
Pyta: O czym była mowa w wierszu? Dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe? Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć? Czy gimnastyka to także uprawianie sportu? Dlaczego? Następnie powtarza wiersz. Dziecko wykonuje opisane w nim czynności.
14. Słuchanie opowiadania P. Beręsewicza Wyścigi.
W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka!Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę. Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął:
– Na pewno miała luźniejszy worek
– Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami.
– A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął.
– Przecież ze ślimakiem nie można przegrać!
– To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? – spytała mama.
– W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co?
– Jak to umieć przegrywać? – zdziwił się Olek
– Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej.
– To trudne – zmartwił się Olek. Mama uśmiechnęła się czule.
– Wiem, synku – powiedziała.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu?
- Co ty zrobiłbyś na miejscu Olka?
- Co poradziła Olkowi mama?