Temat tygodnia: Wakacyjne podróże
1. Przeglądanie przewodników, map i albumów o Polsce.
Poznawanie ciekawych miejsc, które warto zwiedzić z rodzicami podczas wakacyjnych podróży. Dziecko wraz z rodzicem przegląda przewodniki dla podróżnych, mapy i albumy o Polsce. Rodzic zwraca uwagę na symbole znajdujące się na mapie (jeziora, szlaki, oznaczenia miast, terenów zielonych). Prosi o przypomnienie lub wyjaśnia znaczenia słów: przewodnik, szlak. Wyszukuje z dzieckiem najciekawsze miejsca w Polsce, które warto odwiedzić podczas wakacyjnych podróży. Dziecko z pomocą rodzica odczytuje opisy dotyczące tych miejsc.
2. Piosenka „Lato w kawiarence” (sł. i muz. B. Gowik)
- Dziecko odpowiadają na pytania
− O czym jest ta piosenka?
− Z czym kojarzą się nam wakacje?
− Gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?
− Gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?
• Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.
3. Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Na wakacjach.
Dziecko swobodnie biega w rytmie akompaniamentu granego na tamburynie lub na drewnianych łyżkach. Kiedy rodzic przestaje grać, wypowiada zdania w odpowiednim rytmie z równoczesnym klaskaniem.
− Pływam łódką po jeziorze.
− Leżę na mchu w promieniach słońca.
− Zjadam lody w polewie malinowej.
− Tańczę w letniej dyskotece
4. Ćwiczenia ruchowe.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Podróż samochodem. Dziecko jest samochodem. Gdy rodzic uniesie zielony krążek /lub kartkę/, samochód jedzie (dziecko poruszaj się na palcach i wibruje wargami), gdy rodzic uniesie czerwony krążek, samochód wjeżdża do garażu (dziecko zatrzymuje się i milknie).
• Zabawa bieżna Samolot. Rodzic włącza nagranie skocznej muzyki. Gdy muzyka gra, dziecko biega z rozpostartymi ramionami, naśladując lot samolotu. Na pauzę w nagraniu muzyki dziecko zatrzymuje się i kuca – ląduje.
• Ćwiczenia mięśni brzucha – Rowerek. Dziecko kładzie się na plecach i unosi nogi. Porusza nimi w górze, naśladując pedałowanie na rowerze.
• Zabawa Podróż balonem. Dziecko biega w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce rodzic uderza kilka razy w bębenek lub klaszcze, np. 6 razy. Dziecko liczą uderzenia i tworzy balony – koła, tyle, ile było uderzeń w bębenek.
• Ćwiczenia tułowia – Spływ kajakiem. Dziecko siada razem z rodzicami siadają naprzeciwko siebie tak, aby ich stopy się stykały. Trzymają razem kółka ringo i przechylają się: raz do przodu, raz do tyłu.
• Ćwiczenia relaksujące – Na szlaku. Dziecko maszeruje, cicho stawiając stopy. Wdycha powietrze nosem, jednocześnie unosząc ramiona. Wydycha powietrze ustami, opuszczając ramiona.
5. Wysłuchanie wiersza L. Łącz ”Letnie wakacje”
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje-
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Milo spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię.
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
- Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dziecko:
– O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
– Co można robić, kiedy są wakacje?
- Rozmowa na temat planów wakacyjnych dziecka. Rodzic pyta dziecko: Gdzie chciałby spędzić wakacje oraz jakie są wakacje marzeń dziecka. Dziecko wypowiadają się swobodnie.
6. Praca z mapą Polski.
Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Przypomina dziecku, że jest to mapa naszego kraju. Pokazuje miejscowość, w której znajduje się jego dom. Następnie informuje dziecko że na mapie oprócz miejscowości odnaleźć można także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu. Kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze, zielonym – niziny, a żółtym – wyżyny. (Rodzic wyjaśnia dzieciom te pojęcia). Najwyższe góry są zaznaczone na brązowo. Rodzic prosi dziecko, aby przyjrzało się mapie i powiedziało, jakiego koloru jest na niej najwięcej. Wyjaśnia, co to oznacza (w krajobrazie naszego kraju dominują niziny).
7. Praca plastyczna „Wakacyjna przygoda”
Rozwiązywanie zagadki:
Kolorowe, w słoiczkach mieszkają. Gdy zamoczysz w nich pędzelek, piękne obrazy powstają. (farby)
- Przygotowanie miejsca pracy : kartka, farby różnego koloru, pędzle
- Dzieci malują swoje ulubione bądź wymarzone miejsce na spędzenie wakacji.
8. Kartka pocztowa – Widokówki z wakacji.
Poznawanie zwyczaju przesyłania sobie pocztówek z miejsc letniego wypoczynku. Przygotowanie kartki z pozdrowieniami. Utrwalanie własnego adresu zamieszkania.
Dziecko może samodzielnie lub z pomocą rodzica napisać i ozdobić kartkę pocztową.
9. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani. – Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę. – Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą. Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika. – Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola. – Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek. – Nie wiem, nie sprawdzałam. Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce. – A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu. „Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek. Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą. – Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą. Do pokoju przybiegła Ada. – Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie. – Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek. – To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada. – Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
• Rozmowa na temat opowiadania.
– O czym rozmawiały dzieci w grupie?
– Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
10. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller pt: „Wakacyjny pociąg”
Jedzie pociąg wakacyjny, pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki na peron bajkowy!
Stuku-puk, stuku-puk, mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła: łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć, a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak, jak przedszkolak bryka.
Stuku-puk… Druga stacja to Podhale, piękne górskie szczyty, a ze szczytów, jak wiadomo, widok znakomity.
Bajki będą opowiadać potoki i skały, bo w nich mieszka duch starego bajarza Sabały.
Stuku-puk… Trzecia stacja to jezioro, widać je z daleka.
Żabi chórek już z koncertem niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki i dmuchany hipopotam malowany w maki.
Stuku-puk…
Czwarta stacja to już morze, szerokie, głębokie, i wspaniała piaskownica, większa niż przed blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy czy, jak mówią, plaży może skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy? Stuku-puk…
- Wykonywanie zadań na poszczególnych stacjach – praca z mapą Polski
- Stacja Wieś. Dziecko odpowiadają na pytania – Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Dziecko podaje przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd.
- Stacja Podhale. Rodzic prosi dziecko o wybranie bagażu, który wykorzystuje się w górach. Dziecko mówi jakie rzeczy powinny znaleźć się w plecaku. Dziecko odpowiada na pytanie – Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach
- Stacja Jezioro. Dziecko odpowiada na pytania:- Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem? Czym różni się jezioro od Morza, a czym od rzeki?
- Stacja Morze. Dziecko utrwala nazwę Morze Bałtyckie. Rodzic prosi dziecko o wskazanie Bałtyku na mapie Polski. Odpowiada na pytanie: – Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem?
11. W tym tygodniu oprócz kart pracy prosimy chętne dzieci o wypełnienie kart z Kubusiowych Przyjaciół Natury. Miłej zabawy!!
DZIĘKUJEMY !!!