ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH 4
Ćwiczenia oddechowe:
- Ćwiczenia wdechu i wydechu przeponą w pozycji stojącej i siedzącej,
- Ćwiczenia wdechu i wydechu przepona z równoczesnym podnoszeniem i opuszczaniem rąk,
Ćwiczenia poprawnego oddechu z zastosowaniem form zabawowych:
- Wypuszczanie powietrza z piłki lub dętki – długie sss
- Dmuchanie wolne na świecę, żeby nie zgasła, mecz piłek
- Pingpongowych na stoliku lub na podłodze (według wcześniej ustalonych reguł)
- Wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych z podrzucaniem piłeczki
- Śpiewanie piosenek.
Ćwiczenia warg:
- Parskanie („zmęczony konik”), wargi zbliżone i spłaszczone
- Szeroki uśmiech (zęby widoczne)
- Zabawa w konika – na zmianę cmokamy i parskamy
- Uśmiech jednostronny
- Wysuwanie warg („spłaszczony ryjek”)
- Chwytanie ustami drobnych cukierków z talerzyka
- Wciąganie policzków (przylegają do zębów, wargi „zajęcze”)
Ćwiczenia języka:
- Języczek wędrowniczek- czubek języka wędruje po dnie jamy ustnej, przy dolnych zębach, wewnętrznej stronie policzków, przy górnych siekaczach (strona wewnętrzna), dotyka na zmianę siekaczy, porusza się po podniebieniu w stronę gardła, w kierunku zębów, liczenie zębów, wysuwanie na brodę, do nosa, do lewego i prawego policzka, oblizuje wargi
- „Robimy zupę”: mycie warzyw- kołowrotek językiem, obieranie – ruch od dziąseł do tyłu, krojenie – ruch między kącikami ust, mieszanie- kołowrotek językiem, próbowanie – mlaskanie, oblizujemy się
- Kląskanie w różnym tempie – konik biegnie, idzie
- „Wycieraczki” – czubek języka porusza się po górnej wardze w obie strony
- Wysuwanie języka na brodę i robienie zawodów, kto dalej (wytrzymać w tej pozycji 10 sekund)
- Przy opuszczonej szczęce dolnej, język w pozycji spoczynkowej przesuwa się do tyłu maksymalnie i wraca do poprzedniego położenia
Ćwiczenia podniebienia miękkiego i pierścienia zwierającego gardło:
- Zabawa w żywe miny – naśladowanie min dorosłego
- Nabieranie powietrza, zatrzymanie go w policzkach i wypuszczanie nosem
- Wciąganie powietrza przez rurkę
Ćwiczenia żuchwy:
- Cofanie żuchwy do przodu i nagryzanie górnymi zębami dolnej wargi (przy przodozgryzie)
- Wysuwanie żuchwy i nagryzanie dolnymi zębami górnej wargi (przy tyłozgryzie)
Ćwiczenia słuchowe:
- Różnicowanie i odtwarzanie odgłosów otoczenia, np. stukot pociągu, świst czajnika
- Rozpoznawanie osób po głosie, tzn. poszczególnych dzieci w klasie lub głosu dziecka, które naśladuje głosy zwierząt
Ćwiczenia związane z mówieniem:
- Wyodrębnianie spółgłoski w wygłosie, np. lasss (zestawy obrazków lub zabawek)
- Różnicowanie wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską, np.: domek – Tomek, góra – kura biurko – piórko bije – pije kasa – kasza, buty – budy.