Wakacyjne podróże – Góry
1. Ćwiczenie na kartce – „Podróże z plecakiem po Polsce”.
Zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Kartka z papieru z konturem Polski.
Rodzic zaprasza dziecko w podróż z plecakiem po Polsce. Dziecko umieszcza na mapie wyciętą wcześniej z papieru sylwetę plecaka zgodnie z poleceniem rodzica., np. z prawej strony mapy, nad morzem (na górze mapy), w górach (na dole mapy), z lewej strony mapy, w stolicy (na środku mapy).
2. Ćwiczenie spostrzegawczości – „Którego obrazka brakuje?”
Rodzic przygotowuje niewielkie obrazki z elementami jakie kojarzą się z górami np. owca juhas, baca, koszer, bryndza, oscypek, hala itp. Następnie dziecko zasłania oczy a rodzic chowa obrazek.
3. „Ubrania na letni wypoczynek”
Oglądanie magazynów i gazetek reklamowych z modą letnią. Wykonanie obrazkowego poradnika podróżnika.
Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda magazyny i gazetki reklamowe, np. ze sklepów sportowych z modą letnią. Rodzic wymienia nazwy części garderoby. Dziecko wskazuje elementy stroju, o których mówi rodzic, i ustala ich przydatność w wybranym miejscu letniego wypoczynku, np.: w mieście, w górach, nad morzem. Następnie dziecko wycina poszczególne części garderoby i nakleja je na karton w jednej z trzech kolumn: miasto, góry, morze.
4. Jedziemy na wakacje – zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu E. Stadtmüller „Wakacyjny pociąg”.
Jedzie pociąg wakacyjny,
pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
na peron bajkowy!
Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa,
kolorowa przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła:
łąki, lasy, pole
Zaraz tutaj urządzimy zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.
Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa,
kolorowa przygoda zaczyna.
Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty,
a ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.
Bajki będą opowiadać potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego bajarza Sabały.
Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa,
kolorowa przygoda zaczyna.
Trzecia stacja to jezioro,
widać je z daleka.
Żabi chórek już z
koncertem niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają żaglówki,
kajaki i dmuchany hipopotam malowany w maki.
Rodzic wprowadza do globalnego czytania wyraz Podhale. Dziecko odczytuje z rodzicem.
Rodzic wskazuje położenie Podhala na mapie Polski, a dzieci zawieszają napis we właściwym miejscu na mapie.
Następnie rodzic prosi dziecko o wybranie bagażu, który wykorzystuje się w górach. Dziecko wybiera plecak ze stelażem. Odpowiada na pytanie:
- Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach?
Następnie spośród zgromadzonych obrazków wybiera te, które pasują do gór. Patrząc na obrazek, podają propozycje spędzenia wolnego czasu, a potem wkłada obrazki do plecaka. - Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.
5. „ Letnie ogrody” – zajęcia matematyczne
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia przedstawiające ogrody z kwiatami. Zwraca uwagę na rozmieszczenie kwiatów na rabatkach i klombach. Wyjaśnia znaczenie słów: rabatka, klomb, prezentuje te nazwy. Prosi dziecko o nazwanie przedstawionych na obrazkach gatunków letnich kwiatów (róża, piwonia, dalia, słonecznik) i opisanie ich wyglądu. Prezentuje kartoniki z nazwami tych kwiatów. Dziecko odczytuje nazwy kwiatów.
Rodzic pyta je:
– Co można robić latem w ogrodzie pełnym kwiatów?
Dziecko odpowiada: pielęgnować kwiaty na rabatkach, spacerować między klombami, obserwować motyle, zbierać kwiaty.
Rodzic proponuje dziecku zabawę w projektowanie ogrodu – sadzenie kwiatów na rabatce. Prosi o przygotowanie figur – posegregowanie ich. Nadaje figurom nazwy kwiatów, np. koło to słonecznik, trójkąt to róża, kwadrat to dalia, prostokąt to piwonia. Na swojej kartce, na pierwszej linii, układa szlaczek złożony z kolorowych trójkątów: małych i dużych. Trójkąty dowolnie przesuwa, obraca nimi, układa je naprzemiennie, np. raz wierzchołkiem do góry, raz do dołu. Nadaje trójkątom nazwy kwiatów. Mówi np.: Na mojej rabatce wyrosły małe czerwone róże i wielkie czerwone róże. Dziecko przygląda się układowi figur i odtwarzają go na swoich kartkach, zachowując zaobserwowane prawidłowości. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania, po czym prosi o zdjęcie figur i odłożenie ich na bok. Dziecko wybiera dowolne figury, nadaje im nazwy kwiatów i układa kolejny szlaczek. Zachęca je do ułożenia własnej rabatki.
6. Prezentacja obrazków przedstawiających stroje ludowe z Podhala. Dziecko opisuje wygląd strojów – kolorystyka, wzory, nazwy poszczególnych części ubrania. Rodzic podaje regionalne nazwy: buty – kierpce, płaszcz – cucha, wzory na spodniach – parzenice itp.
7. Słuchanie wiersza J. Porazińskiej „Góry nasze góry”.
Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.
Kto nas zna tak dobrze, jako my, górale.
Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.
Kto was przewędrował? Góral rodowity.
Rozmowa na temat wiersza:
- O czym opowiada wiersz? (o górach)
- Gdzie góral wypasa owce? (na halach)
- Co to są hale? (górskie łąki)
- Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach (baca)
- Jak wyglądają góry? (są wysokie, strome, niebezpieczne)
- Co można zobaczyć ze szczytu? (domy, malownicze krajobrazy)
8. „Podróżnicy i ich bagaż” – zajęcia techniczne.
Wyjaśnienie pojęcia podróżnik.
Podróżnik to osoba, która odbywa częste i z reguły dalekie wyprawy drogą lądową, morską lub powietrzną do znanych, ale i nieznanych miejsc na świecie
Zabawa Bagaż podróżnika.
Rodzic ustawia przed dzieckiem różne torby podróżne. Prosi dziecko o ich nazwanie i opisanie wyglądu. Wprowadza pojęcie bagaż. Następnie dziecko zastanawia się, który bagaż przyda się w którym miejscu letniego wypoczynku. Wybiera bagaż odpowiedni dla swojego miejsca wypoczynku i uzasadnia swój wybór.
Wykonanie wakacyjnej walizki.
Rodzic informuje dziecko, że częstym bagażem podróżników jest walizka. Zachęca dziecko do wykonania walizki prawdziwego podróżnika. Omawia sposób wykonania pracy.
Dziecko:
−wycina kształt walizki,
−składa walizkę, kierując się instrukcją rodzica,
−skleja ze sobą właściwe części,
−wyszukują w naklejkach takie obrazki, które mogłyby dekorować walizkę prawdziwego podróżnika, i naklejają je w wybranych miejscach na walizce (wyprawka plastyczna).
Drodzy rodzice,
W tym tygodniu oprócz tematu tygodniowego bardzo prosimy chętne dzieci
o zrealizowanie scenariusza z programu Wolę Wodę.
Poniżej zamieszczamy scenariusz do realizacji.
Bardzo prosimy o wykonanie zdjęcia z wykonania zadania
lub już wykonanym zadaniem i odesłania go do wychowawcy.
Dziękujemy!