Temat tygodnia: Wiosenne powroty
1. Słuchanie opowiadania A.Widzowskiej „Powrót bociana”.( Ilustracje)
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
2. Ćwiczenia oddechowe Piórka.
Dziecko otrzymuje sztuczne piórka, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
3. Zabawa bieżna Zapach wiosny.
Dziecko biega po wyznaczonym terenie. Na dźwięk grzechotki zatrzymuje się i wciągają powietrze nosem, a wypuszcza buzią. Zastanawia się, czy powietrze pachnie wiosną , i mówi, z czym kojarzy się ten zapach.
4. Prezentacja multimedialna.
Prezentacja multimedialna „Życie żaby” – od 28. sekundy
Podczas oglądania cyklu rozwojowego żaby rodzic tłumaczy jedynie, jak nazywają się poszczególne etapy (np. skrzek – kijanka – dorosła postać). Można zadać pytanie, na którym etapie żaba zaczyna przypominać postać znaną dziecku.
5. Omówienie historyjki obrazkowej.
Wyprawka plastyczna, karta D.
Dziecko opowiada, co znajduje się na każdym obrazku. Następnie wycina i wskazuje obrazki w odpowiedniej kolejności. Wycięte puzzle przykleja w odpowiedniej kolejności na kartkę papieru.
6. Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?
Rodzic ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach-żółty, niebieski, czerwony. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu.
7. Rozwiązywanie zagadek.
Ma długie czerwone nogi,
długi dziób.
Choć żabek nie lubi,
to czasem je zje. (bocian)
Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę… (skowronka)
Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)
8. Ćwiczenia ortofoniczne.
Dziecko naśladują głosy żaby, bociana, pisklęta. Zabawa w zgadywanie „Kto tak robi? Dziecko naśladują wybrane zwierzęta.
9. Utrwalanie zdobytej wiedzy – quiz dydaktyczny.
Dziecko odpowiada poprzez uśmiech (prawda) lub smutną minę (fałsz).
− Pora roku, która jest teraz, to wiosna.
− Wiosną jest mało kwiatów.
− Wiosną jest bardzo zimno i często pada śnieg.
− Wiosną przyroda budzi się do życia.
10. Wykonanie obrazu –„ Pan bocian”- techniką dowolną.
11. Chętne dzieci proszę o wykonanie załączonych kart pracy.
Powodzenia ?