Temat tygodnia: WIELKANOC
1. Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.
Ilustracje do opowiadania.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce:
- Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
2. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.
Dzieci są kurczętami. Skaczą po całej sali obunoż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło .: Lis się skrada, kurczęta jak najszybciej ustawiają się pod ścianami. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczęta kontynuują skakanie.
3. Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.
Masa solna
Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych. Dzieci lepią samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podają ich nazwy. Umieszczają swoje prace w kąciku wielkanocnym, na tacy, aby wyschły. Po wyschnięciu pomalują je na odpowiednie kolory.
4. Słuchanie piosenki Wielkanocny poranek (sł. i muz. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak).
Nagranie piosenki.
I. W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,
dzwoni dzwonkiem baranek.
Ref.: Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
II. A kurczątka z zającem
podskakują na łące.
Hop, hop, hop, hop, hop, hop,
podskakują na łące.
Ref.: Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
Rozmowa n/t piosenki:
- Jaką mamy porę roku, kiedy obchodzimy Święta Wielkanocne?
- O jakich wielkanocnych kotkach opowiada piosenka?
- Z czym kojarzą nam się zajączek, kurczątko, baranek?
5. Stół wielkanocny – zajęcia matematyczne.
Po pięć: talerzy, łyżek, widelcow, kubeczkow, wazon z baziami, rzeżucha w doniczce, baranek z cukru, obrus.
Ustawiamy przed dzieckiem mały stolik. Nakrywamy go białym obrusem. Proponujemy dziecku przygotowanie wielkanocnego stołu dla pięciu osob.
Na środku stołu umieszczamy np. plastikowy wazon z palemką, a obok wazonu – rzeżuchę w doniczce i baranka z cukru.
6. Zabawa ruchowa Turlające się jajo.
Dzieci kładą się na dywanie. Są pisankami. Turlają się we wskazaną stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi. Uważają, aby nie zderzyć się z innym dzieckiem – wtedy pisanka może pęknąć.
7. Ćwiczenie oddechowe – Wiosenny wietrzyk.
Sznurek z zawieszonymi na nim paskami bibuły, tamburyn.
Zawieszamy na nitce paski bibuły i mocujemy je na wysokości twarzy dziecka. Dziecko podchodzi dmucha na paski.
8. Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 15.
• Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki. Dzieci nasłuchują, ile razy zakuka kukułka. Następnie tyle samo razy wykonują ustalone przez nas ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają. Dzieci biegają w jednym kierunku, w rytmie uderzeń w trójkąt ( może być klaskanie). Podczas przerwy w grze zatrzymują się, wyciągają ręce do góry i delikatnie nimi machają.