Wiosenne przebudzenia
1. Cebule i cebulki – zajęcia przyrodnicze inspirowane opowiadaniem Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.
Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.
Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki. – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu.
– Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.
– Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.
– Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre.
– Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.
– Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.
– Ale moja była największa – dodał Olek.
Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały. Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.
– Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek.
– Spójrz, jaka moja jest duża.
Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.
– Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek! Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.
– To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.
– Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
• Co robiły dzieci z grupy Olka?
• Powiedzcie, co jest potrzebne do wzrostu roślin.
Wykonanie obrazków o tematyce wiosennej grubymi kolorowymi flamastrami na kartonach.
2. Oznaki zimy, oznaki wiosny – zabawa inspirowana wierszem Iwony Róży
Salach Znak wiosny.
Słuchanie wiersza.
Wielkie zmiany dziś w ogrodzie,
nie zobaczysz ich na co dzień.
Czy słyszycie, dzieci?
Woda z dachu ciurkiem leci:
kapu, kap, chlapu, chlap,
to na pewno wiosny znak!
Młoda trawa już urosła
i w ogrodzie się zieleni,
taka tylko rośnie wiosną,
odcieniami aż się mieni.
Tam pod płotem jeszcze śnieg,
a w nim co to? Kwiatek?
To przebiśnieg, a więc wiosna.
Wiosna rządzi światem.
Na stodole w wielkim kole
stoi biały bociek,
a skowronek tuż nad boćkiem
śpiewa słodko w locie.
A więc, skoro takie zmiany
zachodzą na świecie,
to na pewno przyszła wiosna,
wiosna przyszła przecież!
Rozmowa na temat wiersza.
Jakie znaki wiosny były wymienione w wierszu?
3. Oglądanie gałązek wybranych drzew i krzewów. Urządzanie kącika wiosennego.
Gałązki wierzby, leszczyny, kasztanowca i forsycji z widocznymi baziami, kotkami, pączkami i kwiatami, lupy i szkła powiększające, wazon z wodą.
Rozwijanie umiejętności rachunkowych – Bazie leszczyny.
Potrzebne będą: Cienkie paski brązowego kartonu, szare kołeczka, zielone kartony.
Dzieci kładą na zielonym kartonie gałązkę z brązowego kartonu i układają na niej bazie według instrukcji, np.:
• Ułóż jedną bazię leszczyny i dołóż jeszcze dwie.
• Ułóż trzy bazie leszczyny i odłóż dwie.
4. Zestaw ćwiczeń ruchowych na świeżym powietrzu
• Zabawa bieżna – Dobiegnij do drzewa i wróć. (Zabawę należy modyfikować w miarę indywidualnych możliwości)
N. wyznacza trasę, linie – startu i mety. Dzieli dzieci na dwa zespoły, które ustawiają się w dwóch rzędach. Na sygnał N. pierwsze dziecko z każdego zespołu biegnie do wyznaczonego drzewa, obiega je i wraca jak najszybciej do swojego zespołu. Drugie dziecko może rozpocząć bieg dopiero wtedy, gdy pierwsze dziecko po powrocie dotknie jego ręki. Wygrywa ten zespół, który pierwszy pokona wyznaczoną trasę.
• Zabawa ruchowa – Złap zielone.
Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Na sygnał szukają zielonego elementu, zatrzymują się przy nim i go dotykają. N. pyta: Grasz w zielone? Dzieci odpowiadają: Gram! N. pyta dalej: Masz zielone? Dzieci wskazują zielony element i odpowiadają: Mam! Zabawa się powtarza, przy czym za każdym razem dziecko musi stanąć przy innym przedmiocie (innej roślinie) w kolorze zielonym.
5. Zagadki dźwiękowe – Odgłosy wiosny.
Odtwarzacz CD, nagrania odgłosów wiosny, np.: świergotu ptaków, klekotu bociana, kumkania żab.. CD nagrania odgłosów przyrody. Dzieci wsłuchują się w nie, rozpoznają odgłosy i nazywają zwierzęta, które je wydają, po czym próbują naśladować słyszane dźwięki. Odgłosy dostępne w Internecie.
6. Gąsienica w wiosennych kolorach – zajęcia plastyczne dowolną techniką.
Zorganizowanie wystawy prac. Prace plastyczne wykonane przez dzieci.