TEMAT KOMPLEKSOWY: POWROTY PTAKÓW
1. „Pudełko – niespodzianka” – zabawa zręcznościowa. Rodzic wypełnia pudełko dużą ilością fasoli. Następnie zakopuje w nim jakiś mały przedmiot np. kluczyk, piłeczkę, breloczek. Zadaniem dziecka będzie odszukanie schowanego przedmiotu.
2.„Śniadanie Julka i Jagody” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej
Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.
a) Rozmowa na temat opowiadania.
– Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
– Kto znosi jajka?
– Skąd bierze się mleko?
– Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?
– Jaka kura zniosła jajko?
– Co na śniadanie je Julka?
– Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda?
– Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?
b) Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę j (Karta Pracy, cz. 3, s. 52). Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę j (np. jogurt jagodowy, jajka, Julek, Jagoda).
c) Analiza i synteza słuchowa wyrazu jajko.
– Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem, tupaniem, uderzaniem o uda.
– Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu jajko. Liczenie głosek w wyrazie jajko(dzieci starsze). Podawanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie jajko (dzieci młodsze).
d) Zapoznanie ze znakiem graficznym głoski j (mała i wielka litera drukowana oraz pisana), (Kart Pracy, cz. 3, s. 52).
e) Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania:
– zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gry na pianinie, klaskanie,
– lepienie litery j pisanej małej i wielkiej z plasteliny.
f) Ćwiczenia w pisaniu litery j, J palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie biurka oraz w liniaturze(Karty Pracy, cz.3,s. 55).
h) Ćwiczenia w czytaniu tekstu (Karta Pracy, cz. 3, s.52).
3. „Plastelinowe ptaki cudaki” – lepienie z plasteliny sylwet ptaków i nadawanie im imion.
4.„Kropka do kropki” – ćwiczenia w liczeniu.
Do ćwiczenia wykorzystujemy dwie kostki do gry. Dziecko rzuca kostkami i liczy jaka jest suma kropek z dwóch kostek.
5. „Gdzie leży ptaszek?” – ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
Na dywaniku leżą sylwety ptaków(wycięte z gazet, wydrukowane lub narysowane). Dziecko układa je zgodnie z instrukcją rodzica.
– Połóż ptaszka na środku dywanika.
– Połóż ptaszka w górze dywanika.
– Połóż ptaszka w dole dywanika.
– Połóż ptaszka w prawym, górnym rogu dywanika.
– Połóż ptaszka w lewym, dolnym rogu dywanika.
– Połóż ptaszka w lewym, górnym rogu dywanika.
– Połóż ptaszka w prawym, dolnym rogu dywanika.
6. „Przestraszone żabki” – zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał.
Dziecko – żabka, naśladuje skoki żabki. Klaśnięcie w dłonie jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszona żabka nieruchomieje. Dwa klaśnięcia są sygnałem, że bocian odszedł żabka może skakać dalej.
7. „Bocian i jego gniazdo” – opowiadanie rodzica.
Rodzic opowiada dziecku o bocianach wspomagając się ilustracjami, albumami, zdjęciami oraz poniższym tekstem.
Wiosna powoli zaczyna swe królowanie. Pojawiają się liście na drzewach, w ogrodach i lasach zakwitają kwiaty. Wszystko budzi się do życia. Ptaki też wiedzą, że rozpoczęła się wiosna. W bocianim gnieździe, które do tej pory stało puste, coś się dzieje. Wczesnym rankiem przyleciała para bocianów. Ich gniazdo znajduje się na starym drzewie. Mieszkają w nim od kilku lat i nie jeden raz doczekali się potomstwa. Każdego roku, gdy przylatują z ciepłych krajów, dokładnie oglądają gniazdo. Padające deszcze, śnieg, wiatr i mróz uszkodziły ich dom. Trzeba je trochę poprawić. To zadanie dla bocianiego taty. Przynosi do gniazda patyki, gałązki i sprytnie umieszcza w miejscach, gdzie są dziury. Znosi też trawę, aby gniazdo było miękkie i wygodne. W tym czasie bociania mama poleciała na pobliskie pole, gdzie rolnicy rozpoczęli wiosenne prace. W poruszonej przez pług ziemi łatwo znaleźć pożywienie. Dżdżownice, myszy czy nornice to pyszny kąsek dla bocianów. Bociany odwiedzają też leżące niedaleko gniazda łąki. Można tam trafić na ślimaki, koniki polne, jaszczurki, krety, zaskrońce. Lubą też odwiedzać pobliski staw, gdzie można upolować małą rybkę lub żabkę. Kiedy wieczorem para bocianów spotkała się w gnieździe okazało się, że jest niespodzianka. Pojawiły się dwa piękne jajka, z których wylęgną się małe bociany. Bociania mama ogrzewa je swoim ciałem. Za jakiś czas pojawią się pisklęta, które będą bardzo głodne. Przez dwa miesiące ich rodzice będą znosić jedzenie, aby małe bocianki mogły zmienić się w piękne dorosłe ptaki. Późnym latem razem z rodzicami wyruszą w daleką drogę, aby zimę spędzić w ciepłych krajach. A po powrocie zbudują gniazda i założą własne rodziny.
8. „Co wiem o bocianach” – dziecko mówi co zapamiętało o bocianie i o jego życiu. Uzupełnia s. 56 w Kartach Pracy.
9. Posłuchajcie i zaśpiewajcie piosenkę:
10. „Bocian” – praca plastyczna.
Dziecko wykonuje bociana wykorzystując do tego papierowe talerzyki lub wycięte koła z bloku technicznego, bibułę i kolorowe kartki. Podczas pracy wykonuje następujące czynności:
– papierowy talerzyk lub wycięte koło zgina na pół
– czarną bibułę tnie na małe kwadraty
– z białego brystolu wycina skrzydło, przykleja na nim kawałki czarnej bibuły i przykleja do tułowia
– z czerwonego brystolu wycina długie cienkie paski na nogi i długi trójkątny dziób
– wycina głowę połączoną z szyją i przykleja do tułowia
– na głowie rysuje oko.
Można także skorzystać z filmiku i wykonać inną techniką bociana:
11. „Ptasi quiz” – quiz. Rodzic mówi dziecku informacje na temat życia ptaków. Kiedy dziecko usłyszy zdanie prawdziwe – trzy razy klaszcze w dłonie, a kiedy zdanie będzie fałszywe – trzy razy uderzają rękoma o biurko, podłogę lub uda.
Np. Bociany zimą mieszkają w Polsce.
Jaskółki lubią jeść żaby.
Gniazdo bociana jest małe i niestabilne.
Prosimy bardzo, aby w tym tygodniu tj. 06.04.2021r. – 09.04.2021r. dzieci uzupełniły Karty Pracy ze strony 52 do 59.
Dziękujemy za pomoc. Życzymy miłej zabawy.