Temat tygodnia: W GOSPODARSTWIE
- Zabawy ruchowe:
– „Koniki”. Dziecko naśladuje poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.
– „Zwierzęta w zagrodzie”. Rodzic pokazuje obrazek, a dziecko porusza się, jak pokazane zwierzęta jednocześnie naśladując głosy tych zwierząt.
– „Konie ciągną wóz”. Dziecko stoi na dywanie, w ręku trzyma kawałek sznurka bądź bibuły i naśladuje ruch konika / szybko podskakuje, bibuła faluje podczas ruchu/.
– „Kaczki” . Dziecko w przysiadzie porusza się jak kaczuszki.
– „Konik na biegunach” .Dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzy „kołyskę”. Poruszaj się w przód i w tył.
– „Walka kogutów”. Dziecko stoi w parze z rodzicem. Kucają naprzeciw siebie, próbują przewrócić rodzica odpychając się dłońmi.
2. Rodzic czyta zagadkę, dziecko mają za zadanie odnaleźć obrazek i pokazać jej rozwiązanie, obrazki odkładają z boku. Rozmowa na temat każdego zwierzęcia, co je, gdzie mieszka.
1. Jestem różowa, tłusta i kwiczę. kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia)
2. Ptak jest ze mnie kolorowy i gulgotać wciąż gotowy. (indyk)
3. Ma skrzydełka dwa, mówi: kwa, kwa, kwa. (kaczuszka)
4. Spotkasz go w stajni albo zagrodzie, a jego ogon zawsze jest w modzie. (koń)
5. Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka nawet wiaderko pysznego mleka. (krowa)
6. Za każde jajko, małe i duże, podziękuj, proszę, gdaczącej… (kurze)
7. Jestem biała, jak wąż syczę, tyle razy, że nie zliczę i lubię chodzić gęsiego, czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś).
8. Mam na sobie same loczki, futro białe jak obłoczki, a gdy czegoś mi się chce mówię tylko: me, me, me. (owca)
3. Jakie to zwierzę?- dorysowywanie kredkami brakujących części zwierząt. Dziecko otrzymuje kartkę z zarysowanym zwierzęciem, dorysowuje brakującą część, np. ucho, ogon, oko itp.
3. Na wiejskim podwórku – masażyk z wykorzystaniem wiersza.
Biegną konie do zagrody uderzamy – otwartymi dłońmi po plecach
A kaczuszki hop do wody – uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu
Kurki ziarna wydziobują – palcami wskazującymi chodzimy po całych plecach
Pieski szczekają – delikatnie szczypiemy
i domu pilnują – masujemy po całych plecach
5. Naśladowanie odgłosów zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne /kura, kogut, świnka, kaczka itp./
6. Kaczka Dziwaczka – słuchanie wiersza Jana Brzechwy. Rysowanie kredkami na temat dowolny.
7. Dziecko siedzi na dywanie słuchają wiersz. „Rozmowy zwierząt” Anna Surowiec.
W gospodarstwie już od rana rzecz się dzieje niesłychana. Obudziły się zwierzęta i dyskusja rozpoczęta. Kukuryku! Kukuryku! Kto tak pieje przy kurniku? A to kogut: kukuryku! Woła kury do kurnika. Ko, ko, ko, ko, ko, ko, a to kto? To jest kura – złotopióra. Grzebie w ziemi pazurkami szuka miejsca z robaczkami. Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka, co różowy ryjek ma, kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha. Kto tak czysty jest jak ja? Na to kaczka kwacze tak: kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwak idź do rzeki umyj ryjek będziesz ładna tak, tak, tak. Usłyszała to też krowa, zaryczała: muuu, muuu, muuu. Słuszne rady dajesz tu, wiec się umyj świnko już. Konik zarżał i ha, ha, ha. Tak skończyła się historia ta.
Rozmowa na temat wiersza. Dziecko wymieniaj zwierzęta występujące w wierszu.
8. Zagroda wiejska – przeliczanie zwierząt.
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiające zagrodę wiejską. Przeliczanie zwierząt, które są na obrazku, na dywanie położone są obrazki tych zwierząt, zadaniem dziecka jest położenie takiej liczby /patyczków, nakrętek lub itp./, ile jest na tablicy. Zabawę można modyfikować w dowolny sposób.
9. Gdzie jest kaczuszka? – zabawa dydaktyczna.
Dziecko siedzi na dywanie. Zamyka oczy, w tym czasie rodzic schowana zabawkę gdzieś w pokoju. Zadaniem dziecka jest odnalezienie jej i określenie położenia.
10. Zwierzęta i ich dzieci – nazywanie zwierząt i łączenie dzieci z ich rodzicami.
Rodzic rozkłada na dywanie potomstwo zwierząt (prosię, kurczę, źrebię, cielę). Zadaniem dziecka jest dopasowanie potomstwa do zwierzęcia (świnia – prosiak, kura – kurczak, krowa – cielak, koń – źrebak). Rodzic daje dziecku opaski z rysunkami zwierząt: maciora, knur, prosię, klacz, ogier, źrebię, krowa, byk, cielę, kura, kogut, kurczątko.
11. Baranek – wypełnianie baranka wg własnego pomysłu (wydzieranka z papieru, kuleczki z bibuły, waty). Rodzic może przygotować materiał lub sylwetę wybranego zwierzęcia.