TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
1. „Lubię Wielkanoc bo…” – zabawa słowna. Dzieci mówią za co lubią święta i dlaczego.
2.„Wielkanoc” – słuchanie wiersza.
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
i owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.
- Rozmowa w oparciu o wiersz i własne doświadczenia.
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
- Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
- Co to jest Śmigus – dyngus?
3„Pisanki, kraszanki…” – oglądanie jajek.
Dzieci oglądają jajka wykonane różnymi technikami. Rodzic wyjaśnia w jaki sposób można je wykonać.
Pisanki – na skorupce jajka roztopionym woskiem pszczelim rysuje się różne wzory. Wykonuje się to szpileczką umieszczoną w patyku. Następnie zanurza się jajka w barwniku. W miejscu, gdzie jest wosk farba nie pomaluje skorupki. po wyjęciu jajka z farby, usuwa się wosk.
Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze z barwnikiem uzyskanym ze składników naturalnych (np. łupiny cebuli) lub sztucznym.
Drapanki – na zabarwionym jajku wydrapuje się wzory ostrym narzędziem – szpilką, nożem. Wycinanki, nalepianki – jajka ozdabia się wzorami wyciętymi z papieru.
4.„Wielkanocna pisanka” – utrwalenie wiadomości.
Dzieci- rodzeństwo, rodzice, siedzą w kole. Podają sobie pisankę z rąk do rąk. Osoba trzymająca pisankę mówi słowo związane z Wielkanocą.
5 . Zakręć kołem i wylosuj ćwiczenie gimnastyczne.
Może mama/tatuś wykona je razem z Tobą?
6.„Pisanki” – słuchanie wiersza.
Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.
Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.
W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.
„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
- Wykonanie pisanek dowolną techniką.
Sprzątanie stanowisk pracy.
7. Czy wszystko już gotowe na święta? Dom posprzątany? – posłuchajcie piosenki
8. „Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. z wykorzystaniem ilustracji (Karty Pracy nr 3, s.68)
Dzieci wypowiadają się na temat sposobu ozdabiania koszyczka, a rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dziecka czytając tekst:
Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.
Symbolika pokarmów:
– chleb – ciało Chrystusa
– sól – oczyszczenie i prawda
– jajko – odradzające się życie
– ciasto – doskonałość
– wędlina – zdrowie, dostatek
– Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią
9. „Wielkanocne rymy” – zabawa słowna. Dzieci podają słowa związane z Wielkanocą i szukają do nich rymów.
Np. jajeczko – ciasteczko
koszyczek – kamyczek
babka – żabka
żurek – ogórek
baranek – wianek
zajączek – pączek
mazurek – pagórek
10. „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe. Rodzic odczytuje treść zadań, dziecko liczy na konkretach
- Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
- Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?
- Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?
- Która kura zniosła najmniej jajek?
- Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?
- Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.
- Gospodyni zabrała kurom 6 jajek.
- Ile jajek zostało?- Kury miały 6 jajek.
- Gospodyni zabrała im 6 jajek.
- Ile jajek zostało?
11.„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.
Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. – Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
- Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
- O czym marzył Wawrzyniec?
- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
- Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?
12. „O! Wielkanoc” – zabawa twórcza. Dzieci dostają kartki, na których napisana jest litera O. Dorysowują do niej element tak aby, powstało z niej coś co kojarzy się z Wielkanocą (p. pisanka, kurczaczek).
Prosimy bardzo, aby w tym tygodniu tj. 29.03.2021r. – 02.04.2021r. dzieci uzupełniły Karty Pracy ze strony 68 do 71.
Dziękujemy za pomoc. Życzymy miłej zabawy.