TEMAT TYGODNIA „WIELKANOC”
1. „Wielkanoc” – słuchanie wiersza.
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony,
co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.
2. Rozmowa w oparciu o wiersz
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
- Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
- Co to jest Śmigus – dyngus?
3„Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej.
Dzieci na plecach rodziców robią masażyk do tekstu rymowanki.
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysuje kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysuje paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysuje szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysuje dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysuje uszy zająca.
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysuje słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysuje trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypie pod boczki
4.Czy pamiętasz” – rozmowa.
Rodzic jeszcze raz czyta rymowankę, a dziecko mówi jakie wzorki były na pisankach.
5.„Kura i kurczęta” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Przy dźwiękach spokojnej muzyki dziecko – kurczątko porusza się po pokoju. Na hasło rodzica „szukamy kury” – wykonuje siad skrzyżny.
6.Pisanki” – słuchanie wiersza.
Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.
Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.
W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.
„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dziecka.
7. „Siejemy owies lub rzeżuchę ” – zakładanie hodowli owsa lub rzeżuchy. Rodzic podaje etapy pracy.
8. „Uwaga jajko” – zabawa zręcznościowa.
Dziecko ma jajko ugotowane lub drewniane na łyżce. Zadaniem jest przejście po wyznaczonym torze bez upuszczenia jajka z łyżki.
9. „Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki.
Symbolika pokarmów:
- chleb – ciało Chrystusa
- sól – oczyszczenie i prawda
- jajko – odradzające się życie- ciasto – doskonałość
- wędlina – zdrowie, dostatek
- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią
10.”Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. Dziecko wypowiada się na temat sposobu ozdabiania koszyczka.
Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.
11.” Pisanki zająca” – słuchanie wiersza.
Zając szuka pisanek.
Gdzieś w tym miejscu były.
Przecież dwie kurki jajka zostawiły.
Sam pisanki malowałem w kropki kolorowe.
Żółte kwiatki oraz kreski i liście brązowe.
Aż tu nagle ktoś wychodzi – dwa kurczaczki drobne.
Do pisanek zająca wcale niepodobne.
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
- Jak nazywa się mama kurcząt?
- Jak nazywa się tata kurcząt?
12.”Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.
W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dziecko chodzi po sali szukają wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.
13. „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe. Rodzic pod obrazkami kur zawiesza jajka i przekazuje dziecku treść zadania.
- Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
- Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?
- Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?
- Która kura zniosła najmniej jajek?
- Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?
- Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.
- Gospodyni zabrała kurom 6 jajek.
- Ile jajek zostało?- Kury miały 6 jajek.
- Gospodyni zabrała im 6 jajek.
- Ile jajek zostało?
14. ”Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia .
Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica, na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.
15. „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza.
Wielkanocna baba stoi na stole,
cała w lukrze cukrowym.
Są przecież święta,
więc wystrojona stoi
w ubranku nowym.
Wokół niej bazie oraz baranek,
a w koszyku z wiklinowym mnóstwo pisanek.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie ciasto stoi na stole?
- Jak wygląda baba wielkanocna?
- Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?
16. „Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.
Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. – Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
- Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
- O czym marzył Wawrzyniec?
- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
- Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?
17. „Pisanka” praca plastyczna