Temat 1: „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia.
„Wielkanoc” – słuchanie wiersza.
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
i owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.
Rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia.
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
- Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
- Co to jest Śmigus – dyngus?
Temat 2: „Kolorowe jajka”– ozdabianie jajek cekinami.
Środki dydaktyczne: wiersz „Pisanki” Doroty Kossakowskiej, styropianowe jajka, cekiny, szpileczki
„Pisanki” – słuchanie wiersza.
Kurki białe i brązowe,
a tu jajka kolorowe.
Różne gwiazdki i kropeczki,
jak sukienka dziewczyneczki.
W święta stół ozdobią cały,
i ten duży i ten mały.
„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania.
Styropianowe jajko dzieci ozdabiają różnokolorowymi cekinami. Cekiny
umieszczają na jajku za pomocą szpileczki.
Samodzielna praca dzieci.
Sprzątnięcie stanowisk pracy.
Temat 3: PRZYGOTOWANIA do WIELKANOCY
Propozycja wpisu w dzienniku zajęć:
Środki dydaktyczne: koszyczek z pokarmami, Karta Pracy, cz. 3, s. 68.
„Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki.
Karta Pracy, cz. 3, s. 68.
Dzieci oglądają ilustrację znajdująca się w karcie pracy, porównują z zawartością koszyczka przygotowanego do święcenia. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w kościele lub w cerkwi. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.
Symbolika pokarmów:
- chleb – ciało Chrystusa
- sól – oczyszczenie i prawda
- jajko – odradzające się życie
- ciasto – doskonałość
- wędlina – zdrowie, dostatek
- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią
„Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi.
Dzieci wypowiadają się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci.
Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.
„Wielkanocne rymy” – zabawa słowna.
Dzieci podają słowa związane z Wielkanocą i szukają do nich rymów.
- Np. jajeczko – ciasteczko
- koszyczek – kamyczek
- babka – żabka
- żurek – ogórek
- baranek – wianek
- zajączek – pączek
- mazurek – pagórek
Temat 4 : „Wielkanocne zabawy” – ćwiczenia słuchowo – ortofoniczne.
Środki dydaktyczne: wiersz „Pisanki zająca” Doroty Kossakowskiej, sylwety zwierząt: kura, kogut, kurczak, baran, koszyk, nagrania odgłosów zwierząt
„Pisanki zająca” – słuchanie wiersza.
Zając szuka pisanek.
– Gdzieś w tym miejscu były.
Przecież dwie kurki
jajka zostawiły.
Sam pisanki malowałem
w kropki kolorowe.
Żółte kwiatki oraz kreski
i liście brązowe.
Aż tu nagle ktoś wychodzi –
dwa kurczaczki drobne.
Do pisanek zająca
wcale niepodobne.
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
- Jak nazywa się mama kurcząt?
- Jak nazywa się tata kurcząt?
„Kto ukrył się w koszyku” – zagadki słuchowe.
W koszyku leżą sylwety: kury, koguta, kurczaka, barana. Dzieci słuchają nagrania z głosami zwierząt, określają do kogo należy głos i wyjmują z koszyka odpowiednią sylwetę.
„Jakie to zwierzę?” – zabawa ruchowo – ortofoniczna.
Rodzic do zabawy wykorzystuje sylwety: kury, koguta, kurczaka, barana. Dzieci poruszają się po pokoju do dowolnej muzyki tanecznej. na przerwę w muzyce rodzic pokazuje jedną z sylwet, a dzieci naśladują głos i sposób poruszania się pokazywanego zwierzęcia.
„Śpiewane życzenia” – improwizacja melodyczna.
Dzieci śpiewają życzenia wielkanocne na wymyśloną przez siebie melodię.
Temat 5: LICZYMY JAJKA
Propozycja wpisu w dzienniku zajęć: Środki dydaktyczne: 3 sylwety kur, 10 sylwet jajek, sylwety jajek do zabawy ruchowej
„Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.
W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dzieci chodząc po pokoju szukają wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.
„Jaka jest kura?” – stosowanie liczebników porządkowych.
Na dywanie rodzic kładzie sylwety 3 kur różniących się od siebie. Dzieci opisują ich wygląd używając określeń: pierwsza kura jest…, druga kura jest…, trzecia kura jest…
„Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe.
Rodzic pod sylwetami kur zawiesza jajka i przekazuje dzieciom treść zadania. – Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
– Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?
– Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek? Która kura zniosła najmniej jajek? Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?
– Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek. Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. Ile jajek zostało?
– Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało?
Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dzieci poruszają się po sali w sposób zaproponowany przez rodzica, na sygnał „zbieraj jajka” – dzieci podnoszą wskazaną przez nauczyciela liczbę jajek.
Temat 6: „Wielkanoc”– ćwiczenia gimnastyczne
Dzieci ćwiczą na boso.
– dzieci trzymają woreczek lub miękką piłeczkę w prawej dłoni i wykonują krążenie prawego ramienia w przód, zmiana ręki,
– ćwiczenie jak wyżej tylko w tył, zmiana ręki,
– dzieci kładą woreczek na głowie i wykonują po 3 razy skłon głowy w przód, w tył i na boki Za każdym razem podnoszą woreczek z podłogi wykonując przysiad.
– dzieci przekładają woreczek prawą ręką górą za plecami i odbierają lewą ręką dołem za plecami robią tzw. „agrafkę”, zmiana rąk,
– rozkrok obunóż, opad tułowia w przód w prawej ręce woreczek, przekładanie woreczka z ręki do ręki wokół kolan, woreczek zatacza ósemki, zmiana kierunku przekazywania woreczka,
– siad prosty, w dłoniach woreczek, dzieci wykonują skłon tułowia w przód z jednoczesnym przesuwaniem woreczka po nogach aż do stóp, następnie wyprost, powtarzamy 6 razy,
– siad rozkroczny, woreczek leży na podłodze między nogami, dzieci wykonują skłon tułowia w przód jednocześnie dłońmi przesuwają woreczek jak najdalej w przód, wyprost, powtarzamy 6 razy,
– w leżeniu na brzuchu ramiona wyciągnięte przed twarzą, w dłoniach woreczek, wznos tułowia w górę z jednoczesnym uniesieniem woreczka w górę i oderwaniem łokci od podłogi. Podczas ćwiczenia ręce są wyprostowane, powtarzamy 3 serie po 5 powtórzeń,
– w leżeniu na plecach, między stopami trzymamy woreczek, wznos wyprostowanych nóg w górę i opust w dół, woreczek nie wypada, powtarzamy 3 serie po 4 powtórzenia,
4. Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe: Dzieci w leżeniu na plecach woreczek leży na klatce piersiowej, dzieci wykonują wdech, następnie unoszą głowę i wykonują wydech z mocnym dmuchnięciem na leżący woreczek, powtarzamy 6 razy.
Temat 7: WIELKANOCNE MUZYKOWANIE
Propozycja wpisu w dzienniku zajęć: Środki dydaktyczne: dowolne instrumenty, papierowe jajka „Chodzimy jak…” – improwizacja ruchowa kierowana.
Dzieci poruszają się swobodnie przy dźwiękach muzyki tanecznej. na sygnał rodzica poruszają się jak wskazane przez rodzica zwierzę np. kurczak, baranek, kura z boląca nogą, królik.
„Jaki to instrument” – zagadki słuchowe.
Za zasłonką rodzic ukrywa instrumenty. Gra na wybranym instrumencie, a dzieci odgadują co to za instrument. Następnie dzielą nazwę instrumentu na sylaby. Pokazują jaki ruch pasuje do danego instrumentu.
„Cicho, głośno coraz głośniej” – gra na instrumentach.
Dzieci naśladują pojedyncze krople deszczu – grają wolno i cicho.
Deszcz jest większy – grają głośniej i szybciej.
Grzmot – mocne, głośne uderzenie w instrumenty.
Naśladowanie głosem padającego deszczu i grzmotu – dzieci powtarzają wolno i cicho „kap, kap, kap…”, następnie coraz szybciej i głośniej, na koniec mówią „trach”.
Temat 8: „Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi.
„Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza.
Wielkanocna baba stoi na stole,
cała w lukrze cukrowym.
Są przecież święta, więc wystrojona
stoi w ubranku nowym.
Wokół niej bazie oraz baranek,
a w koszyku z wikliny
mnóstwo pisanek.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie ciasto stoi na stole?
- Jak wygląda baba wielkanocna?
- Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?
Dzieci rysują na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją.
-Wycinają babkę i przyklejają na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym. Ozdabiają babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami. Samodzielna praca dzieci.
Temat 9: WIELKANOC KRÓLIKA– ćwiczenia w mówieniu.
opowiadanie „Królik – kuzyn zająca” Doroty Kossakowskiej,
Karta pracy, cz. 3, s. 70, 10 papierowych pisanek
„O której pisance mówię” – zabawa słowna.
Rodzic prezentuje na podłodze 10 papierowych pisanek różniących się umieszczonymi na nich wzorami. Opisuje wygląd pisanek, a dzieci wskazują odpowiednią pisankę używając liczebników porządkowych.
„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.
Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity.
– Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
- Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
- O czym marzył Wawrzyniec?
- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
- do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?
„Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków.
Karta pracy, cz. 3, s. 70.
Dzieci wypowiadają się na temat obrazków, opisują zabawy królika, nadają tytuły poszczególnym obrazkom.