Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP
30 marca 2021
Bez kategorii

Zajęcia 29.03. – 02.04.

Temat 1: „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia.

„Wielkanoc” – słuchanie wiersza.

Wielkanocny stół już przygotowany.

Na nim pisanki i baranek lukrowany.

Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,

kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

Baba wielkanocna duża i pachnąca

i owies zielony, co pędzi do słońca.

W koszyczku święconka i bazie w wazonie

W świąteczny bukiet ułożone.

Rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia.

  • W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
  • Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
  • Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
  • Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
  • Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
  • Co to jest Śmigus – dyngus?

Temat 2: „Kolorowe jajka”– ozdabianie jajek cekinami.

Środki dydaktyczne: wiersz „Pisanki” Doroty Kossakowskiej, styropianowe jajka, cekiny, szpileczki

„Pisanki” – słuchanie wiersza.

Kurki białe i brązowe,

a tu jajka kolorowe.

Różne gwiazdki i kropeczki,

jak sukienka dziewczyneczki.

W święta stół ozdobią cały,

i ten duży i ten mały.

„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dzieci.

Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania.

Styropianowe jajko dzieci ozdabiają różnokolorowymi cekinami. Cekiny

umieszczają na jajku za pomocą szpileczki.

Samodzielna praca dzieci.

Sprzątnięcie stanowisk pracy.

Temat 3: PRZYGOTOWANIA do WIELKANOCY

Propozycja wpisu w dzienniku zajęć:

Środki dydaktyczne: koszyczek z pokarmami, Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

 „Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki.

Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

Dzieci oglądają ilustrację znajdująca się w karcie pracy, porównują z zawartością koszyczka przygotowanego do święcenia. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w kościele lub w cerkwi. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.

Symbolika pokarmów:

  • chleb – ciało Chrystusa
  • sól – oczyszczenie i prawda
  • jajko – odradzające się życie
  • ciasto – doskonałość
  • wędlina – zdrowie, dostatek
  • Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

„Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi.

Dzieci wypowiadają się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci.

Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

„Wielkanocne rymy” – zabawa słowna.

Dzieci podają słowa związane z Wielkanocą i szukają do nich rymów.

  • Np. jajeczko – ciasteczko
  • koszyczek – kamyczek
  • babka – żabka
  • żurek – ogórek
  • baranek – wianek
  • zajączek – pączek
  • mazurek – pagórek

Temat 4 : „Wielkanocne zabawy” – ćwiczenia słuchowo – ortofoniczne.

Środki dydaktyczne: wiersz „Pisanki zająca” Doroty Kossakowskiej, sylwety zwierząt: kura, kogut, kurczak, baran, koszyk, nagrania odgłosów zwierząt

„Pisanki zająca” – słuchanie wiersza.

Zając szuka pisanek.

– Gdzieś w tym miejscu były.

Przecież dwie kurki

jajka zostawiły.

Sam pisanki malowałem

w kropki kolorowe.

Żółte kwiatki oraz kreski

i liście brązowe.

Aż tu nagle ktoś wychodzi –

dwa kurczaczki drobne.

Do pisanek zająca

wcale niepodobne.

  • Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
  • Jak nazywa się mama kurcząt?
  • Jak nazywa się tata kurcząt?

„Kto ukrył się w koszyku” – zagadki słuchowe.

W koszyku leżą sylwety: kury, koguta, kurczaka, barana. Dzieci słuchają nagrania z głosami zwierząt, określają do kogo należy głos i wyjmują z koszyka odpowiednią sylwetę.

„Jakie to zwierzę?” – zabawa ruchowo – ortofoniczna.

Rodzic do zabawy wykorzystuje sylwety: kury, koguta, kurczaka, barana. Dzieci poruszają się po pokoju do dowolnej muzyki tanecznej. na przerwę w muzyce rodzic pokazuje jedną z sylwet, a dzieci naśladują głos i sposób poruszania się pokazywanego zwierzęcia.

„Śpiewane życzenia” – improwizacja melodyczna.

Dzieci śpiewają życzenia wielkanocne na wymyśloną przez siebie melodię.

Temat 5: LICZYMY JAJKA

Propozycja wpisu w dzienniku zajęć: Środki dydaktyczne: 3 sylwety kur, 10 sylwet jajek, sylwety jajek do zabawy ruchowej

 „Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.

W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dzieci chodząc po pokoju szukają wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.

„Jaka jest kura?” – stosowanie liczebników porządkowych.

Na dywanie rodzic kładzie sylwety 3 kur różniących się od siebie. Dzieci opisują ich wygląd używając określeń: pierwsza kura jest…, druga kura jest…, trzecia kura jest…

„Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe.

Rodzic pod sylwetami kur zawiesza jajka i przekazuje dzieciom treść zadania. – Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?

– Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?

– Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3  jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek? Która kura zniosła najmniej jajek? Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?

– Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek. Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. Ile jajek zostało?

– Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało?

Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dzieci poruszają się po sali w sposób zaproponowany przez rodzica, na sygnał „zbieraj jajka” – dzieci podnoszą wskazaną przez nauczyciela liczbę jajek.

Temat 6: „Wielkanoc”– ćwiczenia gimnastyczne

Dzieci ćwiczą na boso.

– dzieci trzymają woreczek lub miękką piłeczkę w prawej dłoni i wykonują krążenie prawego ramienia w przód, zmiana ręki,

– ćwiczenie jak wyżej tylko w tył, zmiana ręki,

– dzieci kładą woreczek na głowie i wykonują po 3 razy skłon głowy w przód, w tył i na boki Za każdym razem podnoszą woreczek z podłogi wykonując przysiad.

– dzieci przekładają woreczek prawą ręką górą za plecami i odbierają lewą ręką dołem za plecami robią tzw. „agrafkę”, zmiana rąk,

– rozkrok obunóż, opad tułowia w przód w prawej ręce woreczek, przekładanie woreczka z ręki do ręki wokół kolan, woreczek zatacza ósemki, zmiana kierunku przekazywania woreczka,

– siad prosty, w dłoniach woreczek, dzieci wykonują skłon tułowia w przód z jednoczesnym przesuwaniem woreczka po nogach aż do stóp, następnie wyprost, powtarzamy 6 razy,

– siad rozkroczny, woreczek leży na podłodze między nogami, dzieci wykonują skłon tułowia w przód jednocześnie dłońmi przesuwają woreczek jak najdalej w przód, wyprost, powtarzamy 6 razy,

– w leżeniu na brzuchu ramiona wyciągnięte przed twarzą, w dłoniach woreczek, wznos tułowia w górę z jednoczesnym uniesieniem woreczka w górę i oderwaniem łokci od podłogi. Podczas ćwiczenia ręce są wyprostowane, powtarzamy 3 serie po 5 powtórzeń,

– w leżeniu na plecach, między stopami trzymamy woreczek, wznos wyprostowanych nóg w górę i opust w dół, woreczek nie wypada, powtarzamy 3 serie po 4 powtórzenia,

4. Część końcowa:

Ćwiczenie oddechowe: Dzieci w leżeniu na plecach woreczek leży na klatce piersiowej, dzieci wykonują wdech, następnie unoszą głowę i wykonują wydech z mocnym dmuchnięciem na leżący woreczek, powtarzamy 6 razy.

Temat 7: WIELKANOCNE MUZYKOWANIE

Propozycja wpisu w dzienniku zajęć: Środki dydaktyczne: dowolne instrumenty, papierowe jajka  „Chodzimy jak…” – improwizacja ruchowa kierowana.

Dzieci poruszają się swobodnie przy dźwiękach muzyki tanecznej. na sygnał rodzica poruszają się jak wskazane przez rodzica zwierzę np. kurczak, baranek, kura z boląca nogą, królik.

„Jaki to instrument” – zagadki słuchowe.

Za zasłonką rodzic ukrywa instrumenty. Gra na wybranym instrumencie, a dzieci odgadują co to za instrument. Następnie dzielą nazwę instrumentu na sylaby. Pokazują jaki ruch pasuje do danego instrumentu.

„Cicho, głośno coraz głośniej” – gra na instrumentach.

Dzieci naśladują pojedyncze krople deszczu – grają wolno i cicho.

Deszcz jest większy – grają  głośniej i szybciej.

Grzmot – mocne, głośne uderzenie w instrumenty.

Naśladowanie głosem padającego deszczu i grzmotu – dzieci powtarzają wolno i cicho „kap, kap, kap…”, następnie coraz szybciej i głośniej, na koniec mówią „trach”.

Temat 8: „Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi.

 „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza.

Wielkanocna baba stoi na stole,

cała w lukrze cukrowym.

Są przecież święta, więc wystrojona

stoi w ubranku nowym.

Wokół niej bazie oraz baranek,

a w koszyku z wikliny

mnóstwo pisanek.

Rozmowa na temat wiersza.

  • Jakie ciasto stoi na stole?
  • Jak wygląda baba wielkanocna?
  • Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?

 Dzieci rysują na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją.

-Wycinają babkę i przyklejają na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym.  Ozdabiają babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami. Samodzielna praca dzieci.

Temat 9: WIELKANOC KRÓLIKA– ćwiczenia w mówieniu.

opowiadanie „Królik – kuzyn zająca” Doroty Kossakowskiej,

Karta pracy, cz. 3, s. 70, 10 papierowych pisanek

 „O której pisance mówię” – zabawa słowna.

Rodzic prezentuje na podłodze 10 papierowych pisanek różniących się umieszczonymi na nich wzorami. Opisuje wygląd pisanek, a dzieci wskazują odpowiednią pisankę używając liczebników porządkowych.

„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.

Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity.

– Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.

  • Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
  • Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
  • O czym marzył Wawrzyniec?
  • Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
  • Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
  • do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

„Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków.

Karta pracy, cz. 3, s. 70.

Dzieci wypowiadają się na temat obrazków, opisują zabawy królika, nadają tytuły poszczególnym obrazkom.

Pobierz karty pracy

Szukaj

Kontakt

Przedszkole Samorządowe nr 2 w Libiążu

Kalendarz

czerwiec 2025
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« maj    

Menu

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Oddziały
    • Grupa VII
    • Grupa VIII
    • Grupa X
  • Rekrutacja
  • Galeria
  • Archiwum
    • LOGOPEDIA 19/20
    • ANGIELSKI 19/20
    • Grupa VI 19/20
    • Grupa VII 19/20
    • Grupa VIII 19/20
  • Kontakt
  • BIP

Godziny otwarcia sekretariatu
pon, wt, czw, piąt:
7:00 – 15:00
środa: 7:00 – 16:00

Adres
ul. Przedszkolna 10
32-590 Libiąż
Telefon kontaktowy
513 426 011

Przedszkole Samorządowe nr 2 jest przedszkolem publicznym działającym jako jednostka samorządu terytorialnego.

Przedszkole jest czynne:
od poniedziałku do piątku
w godzinach 5.30 – 16.00

Realizacja Katarzyna Gacek