Temat tygodnia: WIELKANOC
- Ćwiczenia ruchowe.
– „Odszukaj ukryte jajeczka” – rodzic chowa kolorowe jajeczka, a dziecko stara się odszukać.
– „Zakładamy hodowlę owsa” – wspólne sadzenie owsa połączone z rozmową na temat: Co jest potrzebne roślinom, aby mogły rosnąć?
– „Rób to co ja” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko stoi w kole, rodzic pokazuje, co dziecko powinno robić np. podskoki, skłony, przysiady, wspinanie się na palce.
– „Idziemy do parku” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju w dowolnym kierunku. na sygnał słowny: -idziemy do parku- dziecko staje za rodzicem i maszeruje za nim, na sygnał -oglądamy drzewa -dziecko wspina się i wyciąga wysoko ręce itp.
– „Bieg z pisanką” – Dziecko niesie jajko (ugotowane), bądź piłeczkę na łyżce, stara się nie zrzucić jajka/piłki .
2. Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych:
– Jakie święta się zbliżają?
– z czym kojarzą Ci się Święta Wielkanocne?
Święta Wielkanocne – słuchanie wiersza Anny Bayer.
Na jarmarku palmy, dzbanki malowane, czerwone korale, kosze wyplatane i kraszone jajka, drewniane koguty, słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki. Święta Wielkanocne, wesoło gra muzyka. Co widziało słonko jeśli chcesz, zapytaj. Co widziało słonko na wysokim niebie, jeśli je zapytasz może odpowiedzieć. Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek, zabawa w zbijaka, mokre oblewanie. Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny, chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy.
3. Zwyczaje i tradycje świąteczne
Omówienie przez rodzica z równoczesną demonstracją zgromadzonych przedmiotów. Zwrócenie uwagi na kolor, wielkość, cechy charakterystyczne.
• Palmowa niedziela,
• Malowanie jajek,
• Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek),
• Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego,
• Świąteczne śniadanie,
• Śmigus – dyngus.
4. ,,Świąteczne porządki ”– zabawa ruchowa. Dziecko naśladuje ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi.
5. „Pisanka” – praca plastyczna – dziecko samodzielnie wypełnia kółka kolorową plasteliną. (Pisanka w załączniku).
6. „Psotne zajączki” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.
Wielkanocny raz zajączek schował, zamiast dać do rączek, słodkie jajka i pisanki oraz inne niespodzianki. Teraz dzieci ich szukają i w kąt każdy zaglądają. Bo Wielkanoc bez jajeczek jest jak tort, co nie ma świeczek.
Rozmowa na temat, co przynosi zajączek dzieciom na Wielkanoc.
7. Święta Wielkanocne w moim domu – rozmowa z dzieckiem na temat przygotowania i sposobu spędzania Świąt Wielkanocnych.
8. „Zwierzęta”- dziecko naśladuje chody zwierząt i ich głosy wg wydawanych poleceń rodzica.
9. Koszyczek Wielkanocny – zabawa dydaktyczna, wkładanie do koszyczka produktów do święcenia.
10. Poznawanie figury geometrycznej -koło. Pokaz kół- małych i dużych. Nazywanie figur. Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.
11. Dla chętnych dzieci. „Połącz takie same obrazki”. Załącznik.
12. Wykonanie obrazu- „Wielkanocny koszyczek”, techniką dowolną.
Powodzenia!