1. „Wielkanoc” – wprowadzenie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Rodzic gromadzi w worku przedmioty, które kojarzą się z Wielkanocą /koszyczek, jajka, baranek, zajączek …/. Dziecko wybiera w worku jeden przedmiot, rozpoznaje go po dotyku, a następnie wyjmuje z worka. Przedmioty wyjęte z worka dziecko ustawia na stoliku. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Z czym kojarzą Ci się te przedmioty?
Rodzic czyta wiersz:
Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.
Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.
Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła
A Hania ze swą siostrą baranka postawiła.
Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego
Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.
Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę,
Mama, tata i babcia robili je przez godzinę.
Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały.
Przygotowane pisanki w koszyczku układały.
Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka.
Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.
Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki,
Oraz roladę z szynki – ulubioną potrawę Beatki.
Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.
Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.
Rozmowa n/t wiersza.
- Jak wygląda wielkanocny stół?
- Jakie potrawy się na nim znajdują?
- Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?
- Jaka jest tradycja wielkanocna?
- Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?
2. Zajęcia ruchowe – zestaw 33. Temat: Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem piłki tenisowej.
Dziecko bierze jedną piłkę tenisową, ustawia się w rozsypce i przechodzi do ćwiczeń,
(każde ćwiczenie powtarzamy 10 razy:)
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki z przodu i z tyłu,
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową,
- Z postawy zasadniczej unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy piłkę pod kolanem,
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych piłka leży między stopami. Dziecko chwyta piłkę delikatnie obiema stopami unosi ją w górę, następnie odkłada na podłogę.
- Ćwiczenie jak wyżej tylko po uniesieniu nóg w górę piłkę puszczamy.
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami piłka. Ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach.
- W siadzie rozkrocznym w prawej dłoni piłka. Ruch:
- Wykonuje skłon tułowia do prawej nogi i staramy się za stopą prawej nogi przekazać piłkę z prawej ręki do lewej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia,
- wyprost tułowia,
- wykonuje skłon tułowia do lewej nogi i staramy się za stopą lewej nogi przekazać piłkę z lewej ręki do prawej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia, wyprost tułowia.
Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
3. „Babka wielkanocna” – ćwiczenia graficzne – cel: rysowanie babki za pomocą łączenia kropek, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki oraz płynność ruchów ręki podczas rysowania.
4. Słuchanie piosenki “Wielkanoc”. Rozmowa n/t piosenki. Improwizacje muzyczno-ruchowe do utworu pt: „Taniec kurcząt w skorupkach” Modesta
Dziecko może według własnej inwencji twórczej np. machać skrzydełkami /rękoma/, obracać się wokół własnej osi, mówi pi, pi, pi itp.
5. „Pisanki” – zabawa matematyczna.
Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Rodzic umieszcza pisanki na dywanie a dzieci układa je i przelicza:
- Układa 3 pisanki i dokłada jeszcze 1. Policz, ile jest razem?
- Układa 5 pisanek i dokłada jeszcze 2. Policz, ile jest razem?
- Układa 6 pisanek i dokłada jeszcze 1. Policz, ile jest razem? Itd.
6. Słuchanie fragmentu bajki pt.: O kurce Złotopiórce i kogutku Szałaputku” E.Szelburg–Zarembiny, cel: zwrócenie uwagi na to, iż nie należy być skąpym i łakomym, należy dzielić się z innymi a posiłki spożywać powoli dokładnie żując pokarm.
Za siedmioma łąkami, za siedmioma polami był sobie dziad i baba. Dziad miał kogutka Szałaputka, a baba miała kurkę Złotopiórkę. Kogutek Szałaputek, co rano piał ku–ku–ry–ku! A kurka Złotopiórka co rano znosiła śliczne, duże, białe jajko. Wieczorem kogutek Szałaputek i Kurka Złotopiórka chodzili razem na spacer. Spacerowali sobie drogą, noga za nogą… Czasem szli łąką albo lasem. A raz poszli w pole.
Na polu kogutek Szałaputek i kurka Złotopiórka znaleźli kłosek pszenicy.
— Ku–ku–ry–ku! — mówi kogutek Szałaputek. — Najemy się porządnie pszenicznych ziarnek.
— Ko–ko–ko! — mówi kurka Złotopiórka. — Zanieśmy te ziarnka do domu. Dziad zmiele je na pszenną mąkę, a baba z tej mąki upiecze pszenną bułkę.
— Ki–ki–ry–ku! — krzyknął skąpy i łakomy kogutek. — Nie nośmy nic dziadowi i babie. Sami zjedzmy! I zaczął łapczywie dziobaċ ziarnka.
Widzi to kurka Złotopiórka i przestrzega kogutka Szałaputka:
— Uważnie łykaj. Bo kogutek Szałaputek łyk–łyk! po dwa ziarnka na jeden raz łyka.
— Po jednym ziarnku łykaj, po jednym! — przestrzega mądra kurka Złotopiórka. A kogutek Szałaputek nie słucha — po dwa łyka.
— Po jednym! — krzyczy kurka. Po dwa łyka kogutek.
— Po jednym! — kurka prosi. Kogutek swoje. Łyk–głdyk! — zakrztusił się.
Masz ci los! Upadł kogutek Szałaputek jak długi. Upadł koło drogi, zamknął oczy, podkurczył nogi. Ani tchnie.
Niewiele myśląc biegnie kurka Złotopiórka do morza po ratunek.
— O mój Boże! Morze, morze, daj wody!
— Komu wody?
— Kogucikowi Szałaputkowi, bo kogutek Szałaputek jak nieżywy, wpadł w pokrzywy, ani tchnie! Morze dało wody kogucikowi Szałaputkowi. Kogutek Szałaputek napił się. Łyk-głdyk! przełknął dwa ziarnka, co mu w gardle uwięzły, i zdrów, żywy wyskoczył z pokrzywy.
— Ku–ku–ry–ku! — zapiał kogutek Szałaputek dobrej kurce Złotopiórce. Wielkanoc
— Ki–ki–ry–ku! — zapiał dziadowi i babie.
— Na zdrowie! — odpowiedzieli mu dziad, baba i kurka Złotopiórka.
Rozmowa na temat bajki:
- Kto żył za siedmioma łąkami i za siedmioma polami?
- Co miał dziad i baba?
- Jak kogutek Szałaputek wraz kurką Złotopiórka spędzali wolny czas?
- Co znaleźli na polu?
- Co postanowił zrobić z ziarnami pszenicy kogutek Szałaputek, a co kurka Złotopiórka?
- Co przydarzyło się kogutkowi Szałaputkowi podczas jedzenia?
- Kto pomógł kogucikowi?
- Czy należy tak postępować jak kogutek Szałaputek i dlaczego?
7. „Pisanki, kraszanki” – zajęcia plastyczne – wspólnie z dzieckiem wykonanie pisanki dowolną techniką. (Karta pracy 1)
Przebieg: Rozwiązywanie zagadek:
Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom podała. /jajko/
Choć zniosła ją bura kurka,
wygląda tak, jak laurka.
Tkwi w wielkanocnym koszyku,
święconce dodając szyku. /pisanka/
Wiadomości dla rodzica:
Pisanki – na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.
Kraszanki – (zwane też malowankami ) – jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych:
brązowy: łupiny cebuli,
czarny: łupiny orzecha włoskiego,
żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,
fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy,
zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka,
różowy: sok z buraka.
Drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.
Oklejanki – (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.
Nalepianki – są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.